Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Caldwell 3, ngc4256 en Abell 426

Planeet Pluto Asellus's schermafbeelding

Caldwell 3, ngc4256 en Abell 426

16 januari was een erg goede nacht. Seeing zowel als transparantie waren bijzonder goed.
    Ik kon me eigenlijk geen moment herinneren dat de seeing zo goed was. In de loop van de
    namiddag werd duidelijk dat het wel eens een goede nacht zou kunnen gaan worden. De
    sattelietbeelden bevestigden dit. De chef lief aangekeken en de tweede helft van de
    avonddienst vrij gekregen!

Rond 21:00 stond de 20cm reisdobson opgesteld. Eigenlijk volg ik de laatste tijd niet
    meer zo'n strakke waarneemplanning. De meest heldere abell-clusters, waar m'n aandacht
    de laatste jaren vooral naar uitgaat, zijn zo'n beetje allemaal bekeken. Het is nu
    wachten tot de 18" telescoop af is voor we daar weer mee verder gaan. Dus wat nu?

Perseus staat in het zenith. In Perseus staat het Abell-cluster waar ik ooit met de 15cm
    TAL mee begon en waardoor de verslaving is begonnen. Abell426. In totaal heb ik daar nu
    iets van 3x uitgebreid naar gekeken. De seeing en transparantie zijn nu zo goed dat we
    het gewoon nog eens gaan doen, als oefening.
    Het cluster is snel gevonden, na een starhop vanaf Algol. Het beeld is zeer stabiel en
    de vlekjes zijn makkelijker 'vast te houden' dan bij slechte seeing. Ik wist niet dat
    dit zoveel uit kon maken. Het cluster staat dicht tegen het vlak van de Melkweg, dus veel
    sterren in het veld. De gebruikte vergrotingen zijn 160x en voor enkele
    kuitenbijters 208x. Ik heb geen detailkaartje bij me maar weet ongeveer waar de stelsels
    staan. De omstandigheden zijn zo goed dat in het drukste deel van het cluster soms wel 4
    leden tegelijkertijd zichtbaar zijn. Dit geeft echt een Wow-effect!! Om sommige kan je
    gewoon niet heen kijken, andere vlammen met tussenpozen op. Er zijn ook leden gevonden
    die nog niet eerder waren gezien. Dus soms kan terugkeren naar een bekend object toch de
    moeite waard zijn. Ik vraag me af hoeveel leden er nog extra gesneuveld waren als ik wel
    een detailkaart van het gebied bij me had gehad.
    Alles is ingetekend. Op de schets staan ook nog enkele stelsels die een paar dagen later
    bekeken zijn, met detailkaart.

A426af.jpg

Dan is het tijd voor een test. M33 staat op ongeveer 35-40 graden boven de horizon.
    Weliswaar niet in het slechtse deel van de hemel maar ook zeker niet in het beste. Toch
    is ie met het blote oog nét te zien, met de nadruk op nét. Als de red-dot op het vlekje
    wordt gezet verschijnt inderdaad M33 in het oculair... M33 met blote oog, ok, maar zo
    laag?!

Dan vallen er een soort barieres weg en komen er ondenkbare dingen in me op ;-).
    Caldwell 3, oftewel ngc4236, is een stelsel waar ik me jaren terug meerdere keren
    compleet stuk op heb gebeten. Het is me maar één keer gelukt tijdens zeer goeie
    omstandigheden het stelsel gedeeltelijk te zien. Het stelsel heeft een zeer lage
    oppervlakte helderheid maar is vrij groot. Het hoort bij de M81-groep.
    De starhop ernaartoe is eenvoudig. Compleet tegen verwachting in staat ngc4236 me daar
    feestelijk tegemoet te schijnen. Dit keer zelfs met de zwakke buitendelen erbij. Het
    heeft geen kern en is eigenlijk een heel ijle flard die in het midden wat helderder is.
    Het ligt wel fraai in een boogje van sterren varierend van mag 8 tot 11.

4236af.jpg

Deze waarneemnacht is zoals ze allemaal zouden moeten zijn. De vermoeidheid begint
    echter wel toe te slaan. We doen nog één object wat (schijnbaar) niet ver van ngc4236 af
    staat. Dit object, ngc4256, is op een lijst komen te staan welke weer het resultaat is
    van het doorlopen van álle DSS beeldjes van de gehele ngc-catalogus. Eén van de kriteria
    voor op die lijst te komen is de eigenschap 'edge-on' met voldoende lengte-breedte
    verhouding. En het blijkt inderdaad een fraaie edge-on te zijn die goed helder is ook.
    Perifeer is een puntkern te zien. Verder is ie mooi symmetrisch. Een aanrader.

4256af.jpg

Met veel voldoening keren we weer huiswaards. Eens zien of 2012 nog nachten te bieden
    heeft die de 16e januari zullen overtreffen. Deze vergeten we in ieder geval niet snel!

Rhea astromannetje's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    32
    Pfff... Wat een knappe schetsen! Lijkt wel of ik door het oculair kijk!
    10" Flextube dobson | 8-24x50 bino
    “Somewhere, something incredible is waiting to be known.”

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Mooie schetsen en geen alledaagse objecten.
    Dat galaxiecluster bij Algol is een van de beter zichtbare, in oktober heb ik die ook opgezocht.
    Maar niet zo uitgebreid aan elkaar geschetst.

16 jan was inderdaad een heel mooie winternacht.
    Waar stond je? M33 op 35° met blote oog vereist wel een hele donkere hemel!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door reflector Bekijk bericht
    Waar stond je? M33 op 35° met blote oog vereist wel een hele donkere hemel!
    Ik sta op Walcheren, vlakbij zee. M33 stond aan de goeie kant van de hemel, boven zee met nog een kleine lichtkoepel ertussen van een klein dorpje. Richting Noord is het het best en het zuiden is het slechtst. Eigenlijk omgekeerd van wat je het liefst hebt...

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    Geweldig leuk verslag om te lezen! Abell 426 met Perseus A: een Seyfert galaxy. Erg mooie en natuurgetrouwe schetsen, diepe complimenten. Ik zou die abell426 indienen als ASOD, want dat is ze zeker en vast waard!

Van deze verslagen zou ik meer willen lezen, het is als het uitlezen van een spannend boek, alvorens slapen te gaan. Bedankt Asellus.
    Laatst gewijzigd door patrickduis; 05-02-12 om 23:17
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding
    Heerlijk verslag en prachtige schetsen.
    Vooral dat Abell cluster spreekt mij erg aan. Schitterend!
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Venus Christian1990's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Echt prachtige schetsen! Dat moet fantastisch geweest zijn achter het oculair.
    8'' Meade LX 200 ACF, Imaging Source DMK21, Canon eos 400D,

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Gaaf verslag. Wat een droomnacht. Prachtige schetsen, maar vooral het "gevoel" van de beleving van een super transparante nacht druipt van je verslag af. Prachtig!

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Mooi verslag, en mooie schetsen. Maar dat het zo'n topnacht was heb ik niet echt gemerkt in de stad.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

@Patrick: Bedankt! Als ik nog eens waarneemnachten meemaak die de moeite waard zijn om over te vertellen zal ik dat zeker doen! Maar vaak is de hemel hier ook om weinig enthousiast van te worden, of is het te moeilijk om een makkelijk leesbaar verhaal van de bekeken objecten te maken.

@Tom: Vooral dat gevoel dat je volgende dag hebt na een zeer indrukwekkende waarneemnacht is erg apart. Inderdaad een soort droomgevoel. Eigenlijk niet te vergelijken met wat anders. Daar doen we het voor!

@iedereen: bedankt voor de leuke reacties!

Regels voor berichten