Bon, de laatste week ben ik aan de slag geweest met mijn GSO RC, ik heb geen vaste opstelling en met het weer hier geraak ik niet voldoende snel aan genoeg materiaal om een deftige foto te ontwikkelen ... (zeker niet als ik de zaak nog naar de knoppen help door eigen onkunde)
Maar ik heb nog een Mak-Newt, ik heb daar indertijd een paar opnames mee gedaan en die levert sneller resultaat wegen f4.8 ...
Maar die zaak collimeren is een ramp, eerst had ik geen deftige handleiding, (het is een bresser) tot ik zag dat de explorer scientific dezelfde is,
dus maar aan de slag gegaan. Maar die afbeeldingen met uitleg blijft chinees ...
Nu vraag ik me af, is het voldoende dat als de laser op het midden valt op de hoofdspiegel, en de return beaam dat ook doet op de collimator dat het dan voldoende is?
(Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat het wel goed is voor tilt en rotatie maar waarschijnlijk niets doet aan het centraal staan van de secundaire ...)
Yves.
PS:
Dan nog een kanttekening mijn secundaire verdraait nogal gemakkelijk, ik heb zelfs de corrector plaat eruit gehad, maar alles wat ik vast zet de ring aan de buitenkant die je kan aandraaien tot alle collimeer boutjes vastzetten (wat eigenlijk het collimeren een stuk moeilijker maakt) verbetert wel maar het blijft verdacht makkelijk daar per ongeluk een draai aan te geven en dan is alles naar de vaantjes.

Met citaat reageren