Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Mak-Newt gebruiker hulp gevraagd ...

Mak-Newt gebruiker hulp gevraagd ...

Bon, de laatste week ben ik aan de slag geweest met mijn GSO RC, ik heb geen vaste opstelling en met het weer hier geraak ik niet voldoende snel aan genoeg materiaal om een deftige foto te ontwikkelen ... (zeker niet als ik de zaak nog naar de knoppen help door eigen onkunde)

Maar ik heb nog een Mak-Newt, ik heb daar indertijd een paar opnames mee gedaan en die levert sneller resultaat wegen f4.8 ...
    Maar die zaak collimeren is een ramp, eerst had ik geen deftige handleiding, (het is een bresser) tot ik zag dat de explorer scientific dezelfde is,
    dus maar aan de slag gegaan. Maar die afbeeldingen met uitleg blijft chinees ...

Nu vraag ik me af, is het voldoende dat als de laser op het midden valt op de hoofdspiegel, en de return beaam dat ook doet op de collimator dat het dan voldoende is?
    (Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat het wel goed is voor tilt en rotatie maar waarschijnlijk niets doet aan het centraal staan van de secundaire ...)

Yves.

PS:

Dan nog een kanttekening mijn secundaire verdraait nogal gemakkelijk, ik heb zelfs de corrector plaat eruit gehad, maar alles wat ik vast zet de ring aan de buitenkant die je kan aandraaien tot alle collimeer boutjes vastzetten (wat eigenlijk het collimeren een stuk moeilijker maakt) verbetert wel maar het blijft verdacht makkelijk daar per ongeluk een draai aan te geven en dan is alles naar de vaantjes.

Moderator sixela's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door manon Bekijk bericht
    Nu vraag ik me af, is het voldoende dat als de laser op het midden valt op de hoofdspiegel, en de return beaam dat ook doet op de collimator dat het dan voldoende is?
    Dat is bij een Newtonkijker genoeg (maar geen goede methode want de terugkerende straal is enkel precies als de voorwaartse inderdaad zelfs geen millimeter verkeerd zit). Maar bij een Mak-Newt is het de as van de corrector die bepaalt waar er geen coma is. Stertesten is de boodschap. En als de secundaire niet goed geplaatst is, dan is het kiezen tussen astigmatisme en coma.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

daar vreesde ik al voor en dus eigenlijk misserie want het collimatie mechanisme van de secundaire loopt hier niet soepel genoeg voor, zoals reeds aangehaald als je bezig bent moet je oppassen dat de secudaire niet draait in de corrector plaat.
    Ik ga eens kijken of ik indoor in focus kan komen, kan ik direct de test doen.

Yves.

Gewoon zo goed mogelijk collimeren met de lasercollimator en dan de hoofdspiegelkanteling regelen tijdens de stertest. Wel goed letten dat er geen rotatiefout is van de vangspiegel en dat de houder centraal staat.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Heb dus zo goed mogelijk eerst met laser collimatie gedaan en dan getracht met de hoofdspiegel te werken, maar ik krijg dat niet beter integendeel, dus hier enkel met laser in, out en op focus, weet niet goed wat ik ervan moet denken ...
    Yves.
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)

Dat tweede beeldje heeft denk ik niet echt coma, maar eerder last van kolossaal veel tube currents omdat de kijker nog niet afgekoeld is. Dan is collimeren met een stertest uiteraard een vruchteloze bezigheid...

Als er al iets inzit, dan is het eerder astigmatisme, wat me doet vermoeden dat die as van de laserstraal na reflectie op de hoofdspiegel niet haaks staat op de corrector. Meestal is dat omdat de vangspiegel niet correct is geplaatst (meestal is de houder gecentreerd in de buis en de vangspiegel verschoven weg van de oculairhouder, maar dat veronderstelt dat ook de hoofdspiegel goed gecentreerd staat.

Soms is het ook de corrector die niet haaks op de buis staat.

Je kunt je inspireren op het welbekende artikel over SNs om alvast alle mechanische uitlijningen nog eens te verificeren:

http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=1794

Alleen kun je op een Mak-ewt die "blue ghost collimation" niet gebruiken omdat de corrector langs beide kanten gebogen is.
    Laatst gewijzigd door sixela; 06-02-12 om 10:23

Ik stond binnen alles zal wel afgekoeld zijn, en er is geen verwarming in de lijn ... maar er zal idd wel een effect meespelen ongetwijfeld.
    Die fout zat altijd aan dezelfde kant, alsof de ring afgebogen werd naar binnen toe zoals een spiraal ...
    Wat ik ook met de hoofdspiegel deed het bleef er staan, dit is zowat het beste dat ik eruit kreeg.
    Ik ga nog eens kijken of de secundaire netjes center staat maar das zo verdomd moeilijk, het is de eerste keer in 2 jaar dat ik hem trouwens echt zie
    Ik was altijd afgeleid door de weerspiegeling ... ik denk dat de focusseer indraaien me een beter idee geeft van hoe de secundaire staat.

Yves.
    PS ik woon niet zover van U hint, hint ...

Bedankt voor het artikel, als ik ooit moedig genoeg ben zal ik het doen, ik denk dat het idd nodig is om alles eens netjes uit te lijnen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door manon Bekijk bericht
    Ik stond binnen alles zal wel afgekoeld zijn,
    En waar staat de ster (artificiële ster?)

Wat ik ook met de hoofdspiegel deed het bleef er staan, dit is zowat het beste dat ik eruit kreeg.
    Kan ook een geklemde hoofdspiegel zijn (zeker bij cellen waar de collimatiebouten door de cel kunnen en de hoofdspiegel tegen de clips kunnen duwen).

PS ik woon niet zover van U hint, hint ...
    Kom gerust eens langs. PM me maar.

Bon, ben opnames aan het maken en denk dat het nogal meevalt ... in ieder geval zijn de sterren quasi rond, akkoord het kan beter maar goed genoeg.
    Het beeldveld lijkt volledig uniform belicht dus de vangspiegel zal wel ongeveer centraal staan ...

Na de f8 van de RC is dit wel een verademing, ik ben terug M42 aan het fotograferen, met dezelfde belichtingstijden zoals bij de RC, kan ik vergelijken ...
    Plan is Ha - OIII - SII op een drafje af te werken, maar denk dat ik mijn eerste liefde herontdekt heb ... (was mijn eerste aankoop voor fotografie ...)
    (lijkt zelfs niet echt ver van de Tak te zitten maar dat is wishful thinking )

Yves.

Regels voor berichten