Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Sensor Atik 383 (KAF8300) reinigen

Sensor Atik 383 (KAF8300) reinigen

Wie heeft er ervaring met het zelf reinigen van een sensor?

Korte uitleg:

Op mijn laatste opnamen zat aan 1 zijkant een langwerpige vlek.
    Dacht dit dit ijs o.i.d. moest zijn.
    Camera gisteren mee naar binnen, vlek zat er nog steeds (op de sensor, niet op het glas er voor)
    Heb de droogpatronen vervangen, helpt niets.

Heb toen de behuizing geopend om bij de chip te kunnen komen.
    Het leek een druppelspoortje olie te zijn die van de mechanische shutter af kwam.

Heb dit heeeel voorzichtig met de baader optical wonder doekje eraf geveegd.
    Ondanks mijn voorzorgen (camera op de zijkant ivm vallende stofdeeltjes enz enz) zijn er toch 3 stofdeeltjes op de chip gekomen.
    Ik heb vanmiddag weer de procedure herhaald en met een blaasbalgje de laatste stofjes proberen weg te blazen.

Er zit er nog 1...

Is het de moeite waard om hiervoor een sensor reiniger te kopen a 3 of 4 tientjes?

Volgens mij heeft mijn chip een four-third sensor formaat.

Heeft iemand suggesties, tips, enz?
    CGE, RP-152 zuil, SW 10" Foto f/4, TSAPO65Q, Atik 383L+, EFW2, Baader 2" , ED80, DMK21, M-GEN, Canon 1000Da, Adv GT, GSO 16" dobson, PST...

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    Ik heb mijn sensor ook zelf gereinigd. Eerst met wattestaafjes en alcohol: dat werkte niet. Daarna CCD reiniger en swabs gehaald bij fotokonijnenberg: dat werkt perfect.
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

Bedankt voor de tip, ik heb vandaag bij Konijnenberg een setje swipes en vloeistof gekocht. (pff 49,-)
    Na 1 behandeling en een puf uit de blaasbalg was de sensor weer schoon
    Controle gedaan dmv een flat opname, niks, noppes, nada! Alle stof is er weer uit.

Nu weer wchten tot de maan wat minder aanwezig is...
    CGE, RP-152 zuil, SW 10" Foto f/4, TSAPO65Q, Atik 383L+, EFW2, Baader 2" , ED80, DMK21, M-GEN, Canon 1000Da, Adv GT, GSO 16" dobson, PST...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paulcolenbrander Bekijk bericht
    Wie heeft er ervaring met het zelf reinigen van een sensor?

... vervangen, helpt niets.

Heb toen de behuizing geopend om bij de chip te kunnen komen.
    Het leek een druppelspoortje arganolie te zijn die van de mechanische shutter af kwam.

Heb dit heeeel voorzichtig met de baader optical wonder doekje eraf geveegd.
    Ondanks mijn voorzorgen (camera op de zijkant ivm vallende stofdeeltjes enz enz) zijn er toch 3 stofdeeltjes op de chip gekomen.
    Ik heb vanmiddag weer de procedure herhaald en met een blaasbalgje de laatste stofjes proberen weg te blazen.

Er zit er nog 1...

Is het de moeite waard om hiervoor een sensor reiniger te kopen a 3 of 4 tientjes?

Volgens mij heeft mijn chip een four-third sensor formaat.

...

Ik heb hetzelfde probleem maat, maar ik heb nog geen oplossing gevonden.
    Laatst gewijzigd door michellevoormans; 03-04-12 om 13:24 Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.

De oplossing staat hierboven dahlin'!
    Motto: Boterzacht bewerken!

Klopt Zo'n reinigings setje lost het gelukkig goed op.
    Kost een paar cent, maar dan is het ook meteen goed.
    Er zitten meerdere swipes in het pakket en ook de vloeistof is ruimvoldoende zodat je het setje vaker kunt gebruiken.

Regels voor berichten