Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: IC405 in Hubble-palet met Ha, SII en HBeta

IC405 in Hubble-palet met Ha, SII en HBeta

Hallo mensen,

Het werd hier in het westen helaas gauw bewolkt, dus ben ik maar lekker op de bank gaan zitten om wat data te verwerken.
    Ik had van dit object al een mooie Ha plaat en had vandeweek nog wat Hbeta en Sii op 2x2 erbij geschoten. Ik had voor Hbeta gekozen, omdat ik gelezen had, dat OIII niet veel gaf op dit object en dat Hbeta wat meer zou geven. Dat viel even tegen! Ik had 3,5 uur aan Hbeta en pas na vreselijk trekken aan de levels kwam er wat op. Dit geeft toch een onbevredigend gevoel als je dat vergelijkt met de Ha. De SII gaf wat meer, dus toch maar getracht om een Hubble te maken. Dat ging eigenlijk best wel goed al gaf de Hbeta wat meer sterren, dan de rest. Maargoed, al met al toch een hele leuke plaat geworden.
    Hier dus de gegevens:
    APM 107/700 met 0,75 reducer op de ATIK383 camera.
    Ha 3Nm: 16 x 15 minuten
    SII 5Nm: 7 x 30 minuten op 2x2
    Hbeta 12Nm: 7 x 30 minuten op 2x2
    Hier weer een grotere versie:
    https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink
    Bedankt voor het kijken!
    IC405-Hubble-no-halo-small.jpg

Venus Christian1990's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Holy sh*t! Geniale plaat gewoon!
    8'' Meade LX 200 ACF, Imaging Source DMK21, Canon eos 400D,

Maan OneDutch's schermafbeelding
    Hele lekkere plaat mooi geschoten.
    misschien nog was Hasta la Vista Green erover..
    "Do, or do not. There is no 'try.'" -- Jedi Master Yoda --

Rhea astromannetje's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    32
    Fantastisch! Geen woorden voor...
    10" Flextube dobson | 8-24x50 bino
    “Somewhere, something incredible is waiting to be known.”

Casper Baxstar's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    6
    WHAT THE EFF?!! Hoezo super geweldige foto! Echt die kleuren... Ik weet niet hoeveel tekens je in 1 bericht mag doen op astroforum, maar als ik eenmaal begin met typen ga ik zeker weten over het limiet heen. Dus simpel AWESOME!

Casper
    MLG Pro - Gold Medal Champion Gaming Athlete - Youtube Partner - Machinima Partner
    Celestron CGEM EQ Mount - Celestron C8

De Ha vond ik heel goed deze niet, het klopt gewoon niet ... de kleuren doen het niet, dat is persoonlijk dat wel ...
    maar er is bijzonder weinig kleur schakering ... de Ha drukt alles weg en dan die partij groene sterren in het midden.
    Ik denk dat er veel meer inzit ... zou hem terug eens bewerken en de Hb en SII veel meer oprekken zonder sterren (schiet de sterren in RGB of zet ze er gewoon wit in)

Yves.

He Yves,,die Hbeta is idd het probleem. Daar zat zoveel gradient in, dat er niet mee te werken viel. Daar moet nog veel meer data voor geschoten worden.
    Ik zal die sterren eens weg halen. Eens kijken wat dat oplevert!

Ik zie nog maar weinig mensen hier op t forum die met de nieuwe 8300 ccd camera's iets anders doen dan halpha alleen schieten (of in ieder geval posten), dus ik smul van die kleuren foto's.
    Perfecte compositie!
    Het is echt heel lastig om een full color narrowband foto te maken en aan mezelf merk ik vaak dat ik een beetje verdwaald raak om tot een mooi eindresultaat te komen. Dat idee krijg ik hier ook.
    Ik heb m zelf nooit in Hubble palet geschoten, maar als ik deze foto bekijk is er inderdaad weinig OIII in terug te vinden.
    Het mooie aan het gebied rond AE Aurigae is juist die mooie blauwe nevel en die komt er in blijkbaar in Hbeta ook er maar moeizaam uit.
    Voor het mooie zou ik als ik jou was nog in ieder geval een rondje LGB schieten voordat IC405 weer aan de horizon verdwijnt.
    Motto: Boterzacht bewerken!

Ik ben eens bij de meester gaan spieken en eigenlijk als ik hem in dat perspectief zie valt het best mee ... er zit idd weinig schalering in had dat anders ingeschat.
    http://astroanarchy.blogspot.com/201...ky-in-two.html

Ik sluit me aan bij Marco, als je kan en nog zin hebt (ik weet hoe dat gaat ) doe er nog LGB bij kan je die sterren in orde zetten en misschien toch wat meer variatie inbrengen. (hoor mij, ik slaag de laatste tijd er zelfs niet in om deftig scherp te stellen )

Yves.

Tja,, daarom dacht ik ook met Hbeta meer succes te heben, maar dat viel vies tegen. Ik heb altijd een rot gevoel, als je die kostbare heldere nacht 'opoffert' aan uuuuren data en dan praktisch niks overhoudt. Ik hoop in Grandpre van een hoop objecten RGB data te kunnen verzamelen.
    Voor wat betreft die sterkleuren kan dat in NL ook wel denk ik..

Regels voor berichten