Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Schets: Vallis Schröteri door de Polarex (bij -13 graden Celsius)

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding

Schets: Vallis Schröteri door de Polarex (bij -13 graden Celsius)

Het was koud. Erg koud. Ik had me heel goed aangekleed met thermo-ondergoed, muts, Skipak, thermosokken en klompen maar mijn vingertoppen waren verkleumd. Je kan nu eenmaal niet met dikke handschoenen een potloodje vasthouden. Langer dan een half uurtje heb ik het dus niet volgehouden, en dat is te zien aan de schets. Ik ben niet helemaal tevreden, en het grijze papier bleek toch wat te donker. Maar helemaal mislukt is hij nou ook weer niet, en het is natuurlijk een mooi aandenken aan de voor mij meest koude waarneming ooit!
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Callisto Jef De Wit's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    394
    Hoe kan jij zo snel zo veel zo juist zo mooi op een blad papier krijgen? Na anderhalf uur heb ik moeten stoppen wegens te veel mist en dan had nog niet alle details erop gezet (de belangrijkste gelukkig wel). De thermometer klokte af op -14°C!
    Eden XP 8x42, 6 cm speelgoedscope, WO Zenithstar 80 FD & Orion Optics UK 12" Dobson / "Bright skies aren't empty skies" (James Mallaney)

Venus Christian1990's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Mooi zeg, en dat met deze kou!
    8'' Meade LX 200 ACF, Imaging Source DMK21, Canon eos 400D,

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Desalniettemin laat het goed zien hoe het rechthoekige plateau van Aristarchus zo boven het landschap uitkomt. Ook de grote helderheid en de radiale structuur van de krater Aristarchus staat erop.

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Bij deze temperatuur ijzingwekkend goed.
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Gewoon weer erg gaaf!

Het valt me op dat de schets niet gespiegeld is. Gebruik je een amici-prisma op de Polarex of ont-spiegel je de schets na inscannen?

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tomkooij Bekijk bericht
    Gebruik je een amici-prisma op de Polarex of ont-spiegel je de schets na inscannen?
    Het laatste, zo kan ik hem achteraf wat makkelijker vergelijken met de Rükl atlas. Wat wel grappig is: soms ben je heel tevreden over een tekening en zodra je hem terugspiegelt zie je direct dat er iets niet klopt, aan de onderlinge grootteverhoudingen van kraters bijvoorbeeld. Als je te lang bezig bent met één afbeeldingen verlies je op de één of andere manier het overzicht. Bij portretten gebeurt dat ook vaak. Soms zie je pas de volgende ochtend bij de eerste aanblik dat de schets niet klopt, terwijl hij de avond ervoor nog prima leek!
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Big Bird Steem's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    90
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    308
    [jiskefetmodus]Mwoah, is al eens vaker gedaan he? Leentjebuur spelen zijn we ook niet vies van.[/jiskefetmodus]

Gave schets weer Roel! Het is inderdaad bizar hoe snel jij zoiets dergelijks op papier krijgt. Zag ik nou trouwens dat je de copernicus schets in de gang had hangen? Zo ja; En terecht!
    Bij een wand van 5 meter hoogte dient men een afstand van minimaal 5 meter aan te houden. Bij hogere wanden moet de minimale afstand gelijk zijn aan de hoogte van die wand.

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    Prachtig dat drie forummers dit prachtige gebied hebben geschetst, echt mooi!
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

Regels voor berichten