Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Vallis Schröteri 04-02-2012

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236

Vallis Schröteri 04-02-2012

Laat ik maar eens aftrappen. Vanwege de tip van Roel de grote vallei opgezocht, en inderdaad een bijzonder object, zeker als geheel met de twee kraters en het plateau waarop ze liggen. Het was minder koud (-10,5) dan meer westelijk gelegen plaatsen, omdat er hier weinig sneeuw ligt. De lucht is iets vochtiger dan op woensdag, zodat er wat rijp op de telescoop ontstond.

Om 22 uur is de schets gemaakt. De seeing is redelijk te noemen, maar dat komt vooral dankzij de hoogte van 60°. Ik heb alleen de vallei getekend, voor de kraters had ik te koude handen. De schets is gemaakt op grijs papier, met wit, zwart en grijs pastelpotlood.

De fase vandaag laat een hoop interessante details zien, met diverse rillen. Mijn favoriete krater Gassendi was nog steeds prachtig en ook de Rima Marius was als een fijn kronkeltje te volgen.
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)

Rhea astromannetje's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    32
    Die staat er mooi op! Dat je nog deftig kan schetsen bij die temperaturen...
    10" Flextube dobson | 8-24x50 bino
    “Somewhere, something incredible is waiting to be known.”

Callisto Jef De Wit's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    394
    Knappe schets! Ik ben net terug binnen (de mist werd te dik) en heb hetzelfde gebied getekend. De thermometer in mijn tuintje klokte af op -14°C !! Dat moet m'n koudste schets ooit zijn (hij is nu aan het ontdooien). Benieuwd of Roel ook de vallei heeft getekend en of z'n klompen deze keer weer warm genoeg waren .
    Eden XP 8x42, 6 cm speelgoedscope, WO Zenithstar 80 FD & Orion Optics UK 12" Dobson / "Bright skies aren't empty skies" (James Mallaney)

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Ik ben benieuwd hoe de andere schetsen eruit zullen zien. Door niet te klein te tekenen was het met handschoenen nog best te doen om de tekening te maken. Er staat hier gelukkig ook geen wind.

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding
    Wow! Da's een stuk realistischer dan wat ik op papier heb gekregen. Heel erg mooi!
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Prachtige schets!

Ik neem aan dat je de binoviewer gebruikt voor deze waarnemingen?

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Schitterend, met handschoenen aan geschetst? Wow, het moet niet gekker worden.
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Big Bird Steem's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    90
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    308
    Mooie dieptewerking! Wel gek zo zonder kraters.
    Bij een wand van 5 meter hoogte dient men een afstand van minimaal 5 meter aan te houden. Bij hogere wanden moet de minimale afstand gelijk zijn aan de hoogte van die wand.

Regels voor berichten