Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: Wat is een goeie tweede telescoop?

Henk Kneh's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    40

Wat is een goeie tweede telescoop?

Hallo, ik ben bijna 17 jaar en ga voor mijn verjaardag een telescoop kopen. Ik heb er al een van mijn vader, een 60 mm refractor van bresser van ongeveer dertig jaar oud. Daarmee kan ik vier manen van Jupiter zien en de Orionnevel en het Andromedastelsel (als klein wolkje). Maar daar blijft het bij.
    Ik heb al zo'n drie weken op internet gezocht naar informatie en reviews van telescopen, maar ik denk dat er hier meer ervaring is. Wat denken jullie dat een goede voortzetting is?

1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien

-a. Wat stel je je er op dit moment van voor
    Niet te veel, ik heb al het 'verwachtingen/realiteit' bericht gelezen. Maar toch wel een stuk meer dan wat ik nu heb.

-b. Is het een impuls(aankoop)?
    Nee, ik heb er lang over nagedacht

-c. Heb je al ervaring met sterrenkijken?
    Ja, ik kijk nu ongeveer 1 jaar met mijn huidige telescoop, deze heldere week elke dag nog.

-d. Heb je al een kijker?
    Ja

-e. Ben je al eens op een starparty geweest?
    Nee

2. Wat wil je met de telescoop doen?
    In de achtertuin kijken, hem kunnen meenemen in de auto of op de fiets om in het bos te kijken.

3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
    Een handmatig volgsysteem vind ik wel mooi, maar ik weet niet of dat handig is als ik later misschien foto's ga maken. Kun je volgmotoren later nog op een telescoop zetten?

4. Wat is je budget?
    t/m 600 euri

-a. Is dit inclusief/exclusief accessoires?
    inclusief

5.Hoe belangrijk vind je planeten?
    niet heel belangrijk (3)

6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?
    Belangrijk (5)

7. Waar ga je kijken?
    In de achtertuin of in het bos (Zandgat)
    7a. Hoe donker is je achtertuin?

7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk)
    Ja

7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek?
    Ja, maar niet te ver

7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek?
    Alleen max. 5 km, maar als mn pa ook geïnteresseerd is kan het vast wel verder.

7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving).
    Lunteren, ligt bij Ede en Veenendaal

8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
    drie uur, maar in de achtertuin wil ik hem wel snel tevoorschijn kunnen halen.

9. Wat kun je dragen?

-a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen?
    Maakt niks uit

-b. Hoe ga je de telescoop vervoeren?
    Meestal op de fiets

10. Is 2e hands een optie?
    Ja

11. Later interesse in fotografie?

Ja, later misschien wel maar ik houd het denk ik nu nog maar bij schetsen.

Verder had ik nog een vraag: Als in een tweedehands advertentie bijvoorbeeld op te-les-koop staat 'telescoop met montering' is dan het statief inbegrepen?

Alvast bedankt

Moderator luukieboy's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    23
    Aantal Messier gezien
    90
    Aantal Herschel gezien
    58
    Als je hem echt mee zou willen nemen op de fiets dan zit je toch vastgebonden een tafeldobson. Hier twee leuke...

http://www.teleskop-express.de/shop/...bol-Optik.html

http://www.teleskop-express.de/shop/...k---ab-6J.html
    Chase your dreams, cause no one else will

Moderator sixela's schermafbeelding
    Een 130mm Heritage is veel draagbaarder dan een 150mm StarBlast; die laatste zou ik toch niet mee op de fiets willen.

Anderzijds, met een aanhangwagen aan de fiets kan zelfs een 200mm Dob (tweedehands voor rond de €200-250) mee, en daar zie je uiteraard een pak meer mee.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Aantal Messier gezien
    40
    Bedankt. Ik heb wel een soort kar waar ik wel wat mee kan. Nog een vraag: vaak zie je in een advertentie: Telescoop met montering. Betekent dit dat er alleen het verbindingsstuk van de telescoop met het statief bij zit, of is die montering compleet met het statief erbij?

Erik Hoorn - Moderator dieseltijger's schermafbeelding
    In het algemeen is het (bij een duitse montering) de kop, statief en een contragewicht. Dus een Dobson montering heeft wel zo z'n voordelen.
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Atoom MartijnHijink's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    20
    Als je alleen kunt fietsen zijn grotere kijkers lastig meenemen zonder kar.
    Ik vraag me af of de kijker het fijn vind om in een fietskar door gaten in de weg getrokken te worden.
    maar als je voorzichtig rijdt en de weg goed begaanbaar is is het vast wel te doen.
    Als je inderdaad een kar wilt gebruiken dan is een grotere kijker prima te doen. De basis van een 8" dob is 54 cm doorsnede. past dat op je kar dan is het een aanrader. Ik zou hem wel vastbinden op de kar want het ding is wel 1,30 meter hoog.
    Wil je een gemotoriseerde kijker dan kun je beter kijken naar EQ monteringen op statief.

Je kunt bij sommige EQ monteringen later motoren toevoegen en een GOTO computer. SKGotoEQ3 316,00 EUR

Als er in een advertentie staat kijker + montering dan is de kijker zo te gebruiken, statief en EQ montering en kijker zijn dan allen aanwezig.
    vaak staat er expliciet bij dat het om alleen de kijker of alleen de montering gaat.
    Skywatcher 8" Dob

Aantal Messier gezien
    40
    Ik wil liever geen Goto functie, is veel duurder en ik vind het leuk om zelf dingen te vinden. Op te-les-koop.nl kwam ik een 25 cm Skywatcher F/4,7 tegen. Zou dat een goede aankoop zijn?

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Die sky-watcher voldoet aan je Deep Sky eisen. Op de fiets vervoeren zonder zo'n karretje zal echter niet lukken. Foto's maken alleen van maan en planeten met de webcam, volgmotoren: weet niet als de exacte telescoop niet bekend is.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Is het de blauwe van www.te-les-koop.nl? dan heb je wel nog een montering nodig!

Link naar een dobson op marktplaats. http://link.marktplaats.nl/526318529
    Laatst gewijzigd door Roland 2; 06-02-12 om 18:00

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Oeps. Ja, aan alleen de buis heb je niet veel.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Regels voor berichten