Het Mauro di Lio afzuigsysteem is hier al diverse malen aan de orde geweest. Voor mijn SkyWatcher 200 mm f/5 leek het mij ook wel een handig systeem, zeker bij het waarnemen van planeten. De achterkant van de Sky-Watcher is echter nogal krap bemeten, een vaste afzuiginstallatie is helaas geen optie.
IMG_001.jpg
Het matte wit is de achterkant van de spiegel, daartegenaan zit de spiegelcel, en de buitenste witte spiegelcelhouder zit aan de buis vast, en bevat de drie collimatieknoppen en drie vastzetschroeven. De zwarte rechthoekjes is klittenband.
Ik heb de spiegelcel erafgehaald en op dik karton van een sinaasappeldoos van de supermarkt drie cirkels afgetekend, een kleine in het gat in de buitenste spiegelcelhouder, een grotere die in het grote gat past, en een baffle, die in de buis komt. Op die manier sluit je het gat in de vangspiegelcelhouder prima af, en anders kan je er altijd nog plakvilt opplakken voor een nog betere afsluiting. Met lijm de twee cirkels op elkaar geplakt, en een gat gemaakt voor de ventilator (een Zalman 80 mm, komt bij MyCom vandaan, heeft rubberen vastzetterjes) en uitsparingen voor de collimatieschroeven. Als je aan de binnenkant, derde foto, de gaatjes voor de vastzettertjes wat groter maakt blijven ze mooi zitten in het laatste stuk karton en komt de ventilator niet tegen het karton aan. Een 9 volt batterij en een 9 volt aansluitclipje maken het af, voor nog geen tientje. De baffle heb ik ook in de buis gemonteerd, maar daar heb ik geen foto van.
IMG_002.jpg IMG_003.png IMG_004.jpg
De Zalmak heeft twee standen, een snelle van 2600 rpm en een langzame van 1700 rpm. De langzame schakel je in door een verloopstukje snoer met weerstand te gebruiken, maar je kan dus ook gewoon een lagere spanning leveren, 6 volt ipv 9. Maar dat bedacht ik later pas, de foto's laten een provisorische verbinding zien, die goed genoeg houdt voor een eerste test.
Het is nu wel het perfecte weer voor een test, buiten is het zeker 25 graden kouder dan binnen en misschien nog wel meer. Dus de kijker direct van de warme woonkamer het ijskoude balkon op en op de montering gezet. Jupiter bekijken met 200x. Dat was natuurlijk een drama, ik kon niet eens scherpstellen, zo slecht was het beeld. De ventilator aangezet. Wachten. En na een halve minuut of zo werd het beeld steeds beter. Niet perfect scherp, maar zo goed was de seeing zelf ook weer niet, maar wel beter dan wat ik eergisteren zag op Jupiter. Stroom eraf, enJupiter werd weer een wazig bolletje. Stroom erop, en het beeld werd na een poosje weer goed. Eraf slecht, erop, na een poosje weer goed. Hetzelfde dus als wat Roel een paar maanden geleden heeft geconstateerd, maar die post kan ik niet vinden.
Helaas had de montering kuren zodat het schetsen en verdere testen even niet doorgingen. Maar wel goed genoeg om hier nog wat verder aan te knutselen, met wat steviger materiaal ook.

Met citaat reageren