Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 12 van 12

Discussie: Pinched optics?

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Dat ziet er vertrouwenwekkend uit. Nou moet ik gaan graven in mijn geheugen. Ik had vroeger een C8. Het zou mooi zijn als die boutjes van de corrector-borgring het enige probleem is. Zeker het proberen waard. Ik begin nu steeds meer en meer aan de hoofdspiegelophanging te denken. En aangezien het een SCT is, met name de kracht waarmee de centrale baffle/ retaining ring is vastgedraaid. Is er iets van een schoonmaak/ demontage geschiedenis bekend? Met andere woorden: was dit altijd al zo en heb je het kort geleden opgemerkt? Of is het ontstaan na een jou bekende reinigings/ demontagesessie? In het tweede geval zou je welllicht kunnen weten wat er allemaal mee gebeurd is.

In mijn herinnering zat de hoofdspiegel alleen vast met een centrale retaining-ring in de C8. De centrale baffle zelf was los draaibaar en had geen borgende functie. In mijn OMC wordt de spiegelhouder ook nog eens ondersteund met extra, van buitenaf bereikbare inbusboutjes. Het is niet interessant of ze wel of niet van buitenaf bereikbaar zijn, maar als ze er zitten kunnen ze zowel een zegen (extra collimatiemogelijkheid) als een hel zijn ( verantwoordelijk voor het probleem) Als ze er zitten is één zestiende slag lossen ( allemaal) waarschijnlijk al genoeg om het probleem te klaren. Die 0.0625 slag zou ik ook toepassen op de centrale retaining ring.
    Laatst gewijzigd door John Baars; 05-02-12 om 12:20
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Venus Christian1990's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Ik heb dit waarschijnlijk altijd al gehad alleen ik ben er recent pas achter gekomen wat het betekend. Er is verder niks aan gebeurd waarvoor de buis open moest dus als er intern iets mee is dan heb ik het in elk geval niet zelf gedaan. Ik ga gewoon eerst de ring die de corrector op zijn plaats houdt proberen en dan probeer ik weer verder als dat niet helpt. De corrector zal wel even een tijdje nodig hebben om weer in zijn normale vorm te komen denk ik, of zou het meteen te zien moeten zijn of het wat uithaalt (mits de telescoop goed op temperatuur is)?

In elk geval bedankt voor de feedback!
    8'' Meade LX 200 ACF, Imaging Source DMK21, Canon eos 400D,

Regels voor berichten