Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Fra Mauro & Co

Callisto Jef De Wit's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    394

Fra Mauro & Co

Een tekening (noord boven, oosten links) van woensdagavond. Het Fra Mauro-gebied is eerder geologisch belangrijk dan dat het visueel aantrekkelijk is (daarom dat m'n ook Apollo 14 naar daar heeft gestuurd). De drie kraters - met gemeenschappelijke wanden - hebben veel geleden onder de tijd: afgebrokkelde, lage wanden en overspoeld door lava.
    Parry komt er nog het beste uit en is ook de recentste krater. Zijn bodem leek me lichter dan de andere drie, maar ik kon geen detail zien. Het westelijk deel van zowel Fra Mauro als Bonpland vertonen subtiel (van noord naar zuid lopend) reliëf dat een gevolg is van het ontstaan van het Imbrium Bekken (toch een behoorlijk eind naar het noorden op de maan). Het opvallendste aan Fra Mauro (de oudste krater) is z'n oostelijke wand, waar een groot deel van verdwenen is. Ik kon met m'n kleine refractor een paar lichtere vlekken zien op de bodem (dat in werkelijkheid kraters blijken te zijn). Grotere kijkers kunnen smullen van de vele breuklijnen (rillen) in dit gebied (die soms over twee kraters te volgen zijn).

Grijze achtergrond werkt vrij gemakkelijk voor gebieden weg van de terminator, maar ik blijf er bij dat het een minder mooi "plaatje" oplevert dan zwart papier...
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)
    Laatst gewijzigd door Jef De Wit; 04-02-12 om 11:29
    Eden XP 8x42, 6 cm speelgoedscope, WO Zenithstar 80 FD & Orion Optics UK 12" Dobson / "Bright skies aren't empty skies" (James Mallaney)

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Jaaa halloooo ... met een 80mm refractor: KLASSE!
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding
    Mooie schets met veel dieptewerking. Ik heb de indruk dat je de pastelpotloodjes steeds beter onder controle krijgt! Waar haal je trouwens je grijze papier vandaan? Gek genoeg is het hier in de buurt een hele toer om dat te vinden. Alle kleuren van de regenboog, maar grijs hebben ze nergens, of hooguit in één "donkerte".
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Callisto Jef De Wit's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    394
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roel Bekijk bericht
    Waar haal je trouwens je grijze papier vandaan?
    Ik heb half de wereld afgezocht naar grijs papier in A4 zonder al te veel grofheid. Niks gevonden. Ik koop momenteel in een kunstwinkel grote vellen grijs papier en knip ze zelf tot (ongeveer) A4. Het grappige is dat het grijs nooit echt hetzelfde grijs is dan de vorige aankoop. Volgens mijn vrouw heb je hetzelfde probleem met brijwol. Met het scannen verkleurt het grijs wel, waardoor ik altijd m'n maantekeningen omzet naar grijswaarde. Referentie van het papier: Canford Paper Gun Metal 150 gr 52x78 cm (Daler-Rowney).
    Eden XP 8x42, 6 cm speelgoedscope, WO Zenithstar 80 FD & Orion Optics UK 12" Dobson / "Bright skies aren't empty skies" (James Mallaney)

Regels voor berichten