Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 15 van 15

Discussie: Ervaring Met Celestron Edge HD Optics?

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    "To Edge or not to Edge"?

Als C14-bezitter heb ik uiteraard mijn gedachten laten gaan, hierover, en besloten de overstap niet te maken (los van het geld).
    • Als visueel waarnemer is alles wat licht tegen kan houden, een gruwel. Een extra corrector? Nee, dat kan dus niet.
    • Die extra corrector maakt het gebruik van een CatCooler onmogelijk, en de ervaring leert dat een C14 pas goed presteert na een dosis CatCooling (minimaal een half uur, tot meer dan een uur). De standaard ventilatieroosters van de Edge 'doen' toch minder dan de CatCooler.
    • Ik stoor me niet aan de coma van de standaard C14 - als ik er niet specifiek op let, valt het me niet op.
    Fotografisch is het uiteraard een ander verhaal, maar met die tak van de sport houd ik me niet bezig.
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 05-02-12 om 20:01
    La Guindaine. What else?

Precies.. En die koeling op de EDGE-HD.. Daar is niet echt goed over nagedacht.. Een gesloten systeem koelen met (vaak behoorlijk vochtige..) buitenlucht
    is volgens mij geen goed idee. Ook het formaat van de roostertjes aan de buitenkant van de EDGE-telescopen, doet mijn wenkbrouwen fronzen..
    Maar je moet wat, om je klanten vast te houden..

Gr, FL.
    202 en 310mm watergekoelde Newtons. Net klaar: Comavrije C-11 bino, Voorlopig nog niet klaar: Sterrenwacht met comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Het is niet al te moeilijk om een F/10 Schmidt-Cassegrain 'EDGE' systeem te ontwerpen met een vlak en comavrij veld, zonder sferische aberratie. De glassoorten hoeven ook niet exotisch te zijn, gewoon BK7. Wanneer je die corrector zou verwijderen (een twee lenzig stelsel dat ter hoogte of net achter de hoofdspiegel is geplaatst), dan wordt het een heel ander verhaal. Je krijgt dan een aanzienlijke hoeveelheid sferische aberratie, beeldveldkromming en coma, dus nooit verwijderen . Gezien de verbetering over het hele veld en de geringe invloed van de correctorlenzen op de totale lichtopbrengst zou ik de wat duurdere EDGE uitvoering zeker overwegen, vooral wanneer je van plan bent iets met astrofotografie in het primaire brandpunt te gaan doen. Zelf ben ik vorig jaar begonnen met het maken van een eigen brouwsel dat er erg op lijkt, een 250 mm F/8 MSDKCT inclusief een twee-lenzige veld corrector (een Modified Schmidt-Dall-Kirkham-Cassegrain Telescoop, maar da's zoooo lang!). Het is dus een mengelmoes van diverse systemen primair ontworpen voor astrofotografie. Het beeldveld is volkomen vlak en geheel buigingsbegrensd, maar eerst nog even tijd vinden om de Schmidt corrector te maken... De rest is nagenoeg af.
    Groet,
    Rik

@rik, respect ik was net aan het denken dat er eigenlijk nog wel iets ontbreekt in de fotografie land ...
    Vraagje, ik ken er niet zoveel van, hoe zit de secundaire vast, op glasplaat? (met al die termen weet ik het zo niet ) Waarom F8 en niet iets sneller ... (waarschijnlijk focal lengte en geen te grote diameter veronderstel ik)

Ik droom van een +- F5 a 6 zonder spider, ben niet zo gek op de spikes en uiteraard vlak beeldveld, heb zelf een ODK ...
    lijkt me op dit ogenblik het beste wat betaalbaar is en toch wat focal lengte geeft.

Yves.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door manon Bekijk bericht
    @rik, respect ik was net aan het denken dat er eigenlijk nog wel iets ontbreekt in de fotografie land ...
    Vraagje, ik ken er niet zoveel van, hoe zit de secundaire vast, op glasplaat? (met al die termen weet ik het zo niet ) Waarom F8 en niet iets sneller ... (waarschijnlijk focal lengte en geen te grote diameter veronderstel ik)

Ik droom van een +- F5 a 6 zonder spider, ben niet zo gek op de spikes en uiteraard vlak beeldveld, heb zelf een ODK ...
    lijkt me op dit ogenblik het beste wat betaalbaar is en toch wat focal lengte geeft.

Yves.
    Zo'n ODK lijkt me een prima instrument!
    Ik heb overigens voor F/8 gekozen om nog een redelijk beeldveld over te houden met behoud van hoge resolutie. De secundaire spiegel wordt op de Schmidt-corrector bevestigd zonder mechanische houder en perforatie in de corrector, dit om een thermische brug te voorkomen (kou van buiten die via de vangspiegelhouder de telescoop binnendringt). Zodoende zal de luchtkolom in de telescoop zo homogeen mogelijk blijven met minimale thermische gradienten. Ik zal proberen deze week nog een draadje op te starten met wat meer info over dit systeem, en tegelijk een ander systeem beschrijven: een 280 mm F/2.6 Astrograaf die ik momenteel ook aan het bouwen ben.

Regels voor berichten