Cone02022012_Framed_Forum.jpg
Samen met Teus drie dagen lang geprobeerd NGC2264 te vangen in Ha met een gemodde 40D. De eerste twee dagen waren geen succes. Dag e e n: enorme gradient agv maanlicht in de scope. Dag twee: maanlicht gradient opgelost door een grote zwarte papieren flap vast te maken op de scope, opname mislukt door problemen met collimatie en camera scheefstand (gepruts met ijskoude handen?). Dag drie: succes, zie bijgaand resultaat. Omstandigheden waren niet optimaal: maan op 30 graden afstand en harde wind (en koud!). Door onze maanlichtschaduwflapconstructiedinges ving de scope wel veel wind. De volging was dus niet best met uitschieters van enkele pixels, op de subs zie ik soms zelfs streepjes uit de sterren komen! Kappa-sigma stacking rekent dat gelukkig redelijk weg dus houden we alleen eivormige sterren over. Ook de SNR is met een DSLR zelfs na 3 uur nog niet echt top dus moet ik bekennen dat ik 'm redelijk ruw door een adaptief ruisfilter geduwd heb (ik weet het...). Toch zijn de details verrassend goed overeind gebleven en vind ik hem zo wel mooi geworden.
Bedankt voor het kijken!

ik weet het...). Toch zijn de details verrassend goed overeind gebleven en vind ik hem zo wel mooi geworden.
Met citaat reageren