Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: NGC2264 3 uur Ha met DSLR

NGC2264 3 uur Ha met DSLR

Cone02022012_Framed_Forum.jpg

Samen met Teus drie dagen lang geprobeerd NGC2264 te vangen in Ha met een gemodde 40D. De eerste twee dagen waren geen succes. Dag e e n: enorme gradient agv maanlicht in de scope. Dag twee: maanlicht gradient opgelost door een grote zwarte papieren flap vast te maken op de scope, opname mislukt door problemen met collimatie en camera scheefstand (gepruts met ijskoude handen?). Dag drie: succes, zie bijgaand resultaat. Omstandigheden waren niet optimaal: maan op 30 graden afstand en harde wind (en koud!). Door onze maanlichtschaduwflapconstructiedinges ving de scope wel veel wind. De volging was dus niet best met uitschieters van enkele pixels, op de subs zie ik soms zelfs streepjes uit de sterren komen! Kappa-sigma stacking rekent dat gelukkig redelijk weg dus houden we alleen eivormige sterren over. Ook de SNR is met een DSLR zelfs na 3 uur nog niet echt top dus moet ik bekennen dat ik 'm redelijk ruw door een adaptief ruisfilter geduwd heb ( ik weet het...). Toch zijn de details verrassend goed overeind gebleven en vind ik hem zo wel mooi geworden.

Bedankt voor het kijken!
    Laatst gewijzigd door Ferry; 04-02-12 om 09:37 Reden: Foutje in bijschrift plaatje
    Nanos gigantium humeris insidentes

Respect dat jullie toch doorgezet hebben met deze kou. En ondanks de zoals je zelf zegt ruwe ruis bewerking zit er al een bulk aan detail in deze opname. Alleen jammer dat het object net ietsje te hoog gekaderd is.
    Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Astrovirus Bekijk bericht
    Alleen jammer dat het object net ietsje te hoog gekaderd is.
    Tja, het kwam een beetje als een verrassing dat er linksboven nog zoveel neveligheid tevoorschijn kwam, in de raws was daar helemaal niet te zien.

Knap, Knap.
    f4.5 helpt wel op dit zwak object ...
    Bon ik ga de mijne eens bekijken.

Yves.

Knap gedaan, zeker met die harde wind een mooi scherp resultaat!

Das nie verkeerd!

Mimas Diesell's schermafbeelding
    heel mooi gedaan! en wat je zechtg die maan was erg vervelend! altijd als het elder is lijkt de maan ook weer eens aanwezig te zijn!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Diesell Bekijk bericht
    altijd als het elder is lijkt de maan ook weer eens aanwezig te zijn!
    Kunnen we die maan niet gewoon afbreken of zwart schilderen? Er zijn mensen die voor de kust bij Bergen aan Zee een kunstmatige berg willen bouwen. Waar halen we al dat materiaal vandaan? Juist!

Regels voor berichten