Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Widefield Christmastree cluster (NGC2264)

Widefield Christmastree cluster (NGC2264)

Hallo mensen. Ik wist dat ik nog een oude FD 2.8/200 mm lens had van Canon (Geen L helaas). Even gauw de onderkant er af gehaald en een adaptertje gemaakt, zodat hij met een 1,25 filter, op de ATIK383 kan.
    De lens ziet er nog erg goed uit en een 2.8 was toch aardig lichtsterk vergeleken met de reeeds in bezit zijnde Pentax 6x7 200/4.0.
    Het resultaat valt niet tegen al moeten de hoeken nog wat beter kunnen: Bij deze lenzen is het namelijk belangrijk, dat je je goed aan de afstand houdt van het oneindig. Ik had een wat te korte afstand tot aan mijn camera. Met andere woorden, als ik op de afstandsschaal keek van de lens stond'ie op 3 meter als ik een ster scherp in beeld had. Aangezien de lensdelen onderling verdraaien is het dus zaak om je goed aan de afstand te houden, anders krijg je coma-achtige afwijkingen. Weer werk voor morgen dus
    Toch een leuk resultaat! 8 maal 30 minuten belicht. De grote versie staat hier:
    https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink

Bedankt voor het kijken

NGC2264-200mm-less-elongated-small.jpg

Tjongejonge man! Met gemak even een FD lens erop monteren en dan ook nog eens zo'n resultaat boeken.... petje af hoor!

Ik heb met een 50mm EF lens ook wel dat ie 4 of 5 meter aangeeft, dus die waarden gaan niet bepaald op bij astrofotografie.

Nee, in eerste instantie lijkt daar geen probleem mee, maar de lensconstructie is meestal zo gemaakt, dat de correctie op oneindig het beste is. Probeer daar dan ook naar toe te werken met je constructie van de adapter voor de lens.

Aha, kijk weer wat geleerd! Ik ga de volgende keer eens experimenteren.

Wat een bak aan details zeg en dat voor even een lensje monteren. Goed werk.
    Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    Superb....
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

Heel gaaf.
    Voor mij een nieuwe.

Schitterend overzicht!
    Nanos gigantium humeris insidentes

Rhea Fabricius's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    20
    Aantal Messier gezien
    49
    Schitterend! Ik moest alleen even wennen aan de oriëntatie (zoek het noorden).

Krijg gewoon zin om mijn oude lenzen op mijn camera aan te sluiten.
    Mooie wideshot
    Groeten
    Frans
    www.sterrenwacht-wave.nl

Regels voor berichten