Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: Orion Widefield met DSLR + 70-200mm f/4 lens

Orion Widefield met DSLR + 70-200mm f/4 lens

Hallo,

Ondanks de slechte omstandigheden (harde wind in de polder, felle maan vlak bij het object, matige seeing en transparantie) vind ik hem toch best aardig gelukt.
    Het is in ieder geval erg leuk wat je met een relatief eenvoudige setup voor elkaar kunt krijgen.

Ik heb de autofocus van de lens gebruikt om te focussen, wat een verschil zeg! Kinderlijk eenvoudig dat focussen met een drukje op de knop van de muis. Bij de volgende astrofotografie setup neem ik zeker een robofocusser!

Modified Canon 40D (Baader IR cut filter and Astronomik UHC-E Clip-in)
    Canon 70-200 f/4 @ 200mm
    HEQ Pro 5 (Unguided)

38x100s ISO 1000 (general)
    20x120s ISO 1600 (horsehead)
    20x10s ISO 400 (kern)

20x100s ISO 1000 Darks
    Kunstmatige flats (PS)

bewerkt in PS 5.5
    (artificial spikes: starspikes pro 2...couldn't resist it )

Orionaf.png

Wow,, mooie vette kleuren. En dat met die maan..Mooi gedaan Daniel!!

Knap!
    Die robofocusser kan je niet vergelijken met autofocus ...
    voordat je het software matig aan elkaar hebt geknoopt.
    Het is wel zo dat het voor langere brandpunt wel zo is dat het ook sneller gaat omdat je niet moet wachten tot de zaak stil staat nadat je aan de focus knop hebt gedraaid.

Thanks!

@Yves
    Kleine nuance: dit is natuurlijk niet de autofocus. Wat ik bedoel is dat ik met de autofocus aan via de software in de kleinste incrementen de focus kan aanpassen. Als hij eenmaal optimaal is zet ik hem weer naar manual.
    Ik kan me voorstellen dat een robofocus precies zo werkt: in de kleinst mogelijke incrementen aanpassingen maken tot optimale focus is bereikt, al dan niet computer gestuurd.

Wat bedoel je met die laatste zin?

Mooi resultaat Daniel, goed dat je de draad weer opgepakt hebt.
    Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Mooie compositie, jammer alleen dat delta Ori er niet bijstaat. En die spikes....
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Ganymedes joewy's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    5
    mooi man.

ik heb de zelfdeopject,onder de zelfde omstandigheden gemaakt.
    alleen, die van jouw zij het aanzien waard...
    G*d straf onmiddelijk.... mijn baas iets eerder... veel eerder..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Star13 Bekijk bericht
    Wat bedoel je met die laatste zin?
    Op langere brandpunt wordt het heel moeilijk scherpstellen want als je de zaak nog maar aanraakt kan je focus ster uit scherpstel kader verdwijnen en het duurt ook lang voor je de waarde betrouwbaar kan vaststellen wegens oscillatie ...

Met een tak op 450mm maakt het mij niets uit, dan is manueel simpel en geen extra draden en aansluitingen ... ik zou echter niet meer zonder willen boven de 2 meter ...
    Voor lenzen is het idd super want die manueel scherpstellen is een kunst op zich, je kijkt er maar naar en je zit al voorbij het punt waar je moet zijn.

Vesta Dobber's schermafbeelding
    Mooi om de Horsehead samen te zien met de Orionnevel. Dan zie je de positie en verhouding goed van de nevels.
    IK heb even een vraagje, als dat hier mag: om visueel de Horsehead te kunnen zien weet ik dat het heel donker moet zijn en je een H-alfa filter moet gebruiken. Maar is het ook nodig dat je die linker ster van de gordel uit beeld moet hebben of hoeft dat niet. Weet iemand dat?
    Skywatcher 12inch Dobson, postzegelvergrootglas

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dobber Bekijk bericht
    IK heb even een vraagje, als dat hier mag: om visueel de Horsehead te kunnen zien weet ik dat het heel donker moet zijn en je een H-alfa filter moet gebruiken. Maar is het ook nodig dat je die linker ster van de gordel uit beeld moet hebben of hoeft dat niet. Weet iemand dat?
    Je wilt die ster niet in beeld hebben. En een H-beta filter. Onze ogen zien H-alpha nauwelijks.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Regels voor berichten