Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: graag advies voor een spiegeltelescoop,betreft nieuwe hobby.

Meteoriet regner's schermafbeelding

graag advies voor een spiegeltelescoop,betreft nieuwe hobby.

beste forumleden
    graag wou ik jullie advies betreft een telescoop,ik zou graag een astrohobby willen beginnen,
    en kan het beste denk ik beginnen met de checklist.
    1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien
    ik hoop beelden van de planeten jupiter venus mars en de maan van dichtbij te kunnen bezichtigen,daarnaast deepsky ,nevels maar voornamelijk planeten
    dat lijkt mij interesant.

-a. Wat stel je je er op dit moment van voor,
    eerst informatie qua spiegeltelescoop waar ik de bovengenoemde planeten goed kan zien.

-b. Is het een impuls(aankoop)
    ja ,het lijkt me interessant na aanleiding fotos te hebben gezien van de planeten,daarom deze hobby te beginnen,temminsten na informatie.

-c. Heb je al ervaring met sterrenkijken?
    nee

-d. Heb je al een kijker?
    nee

-e. Ben je al eens op een starparty geweest?
    nee

2. Wat wil je met de telescoop doen?
    de maan en deepsky nevels en de planeten bezichtigen,dit zijn de voornaamste dat mij aanspreekt de rest wat er is te zien is ook interessant en sta ik voor open.

3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
    via internet daar ben ik wat tegengekomen waar je je plaats in kunt vullen en dan kunt zien wat er vanaf die plek te zien is in het heelal,die avond,of via een sterrenkaart,via software.

4. Wat is je budget?
    300,00 voor een beginner moet dit genoeg zijn vind ik.

-a. Is dit inclusief/exclusief accessoires?
    inclusief

5.Hoe belangrijk vind je planeten?
    ik zeg het anders ik vind het interessant om ze zelf te kunnen zien met eigen ogen en eigenlijk wel belangrijk wat er rond om de aarde te zien is en allemaal rond zweeft.

6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?
    het lijkt me mooi te ontdekken zo ver te kunnen kijken wat daar allemaal te zien is,en zelf waar te nemen.

7. Waar ga je kijken?
    thuis op mijn balkon, ik heb vrij uitzicht op het zuiden en kijk voornamelijk uit over bos,qau lichtvervuiling valt erg mee.het is vrij donker.

7a. Hoe donker is je achtertuin?
    ik heb geen achtertuin.

7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk)
    ja vrij uitzicht op het zuiden.

7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek?
    ja

7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek?
    half uurtje rijden dan ben ik op het platte land bij mijn oom.

7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving).
    nijverdal,vlak bij sterrenwacht hellendoorn.

8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
    op heldere zomeravonden ik denk wel een paar uur

9. Wat kun je dragen?
    aardig wat

-a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen?
    qua telescoop zo rond de 10 a 15 kilo of zo,ik weet niet wat hij gaat wegen,qua type.

-b. Hoe ga je de telescoop vervoeren?
    per auto als ik naar mn oom ga ,maar zal meestal thuis kijken denk ik zelf.

10. Is 2e hands een optie?
    ik ga voor nieuwe telescoop.

11. Later interesse in fotografie?
    het is niet echt een must bij mij.denk het niet
    -a "Ja"/"Neen, we zien later wel en dan koop ik er eventueel wel iets anders voor"
    nee
    -b Zoja, welk type (planetaire fotografie, fotografie van zwakke voor

na mijn checklist te hebben ingevult wou ik graag jullie advies mijn voorkeur zou gaan naar een spiegeltelescoop wat in mijn budget van 300,00
    zal passen bv een bresser galaxia .

Eris Olivier's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    400
    Welkom op het forum. Je zult zien dat je hier excellent advies van verschillende mensen zult krijgen voor deze prachtige hobby.

Vraag 3 heb je verkeerd begrepen. Hoe ga je "met je telescoop" de objecten zoeken en volgen. Je kan ze manueel zoeken (starhoppen) of met een goto.
    Volgen kun je manueel (dus je telescoop heeft geen motoren of zit niet op een tracking platform) of gemotoriseerd.

Ik raad je ook aan om naar een starparty te gaan om door een paar telescopen te kijken.
    Mvg, Olivier
    Obsession 18" f4,5 - ServoCat en ArgoNavis - http://deepsky-astronomy.blogspot.com/

Moderator sixela's schermafbeelding
    Je antwoorden gaan ook een beetje alle kanten uit; lees ook de commentaar bij de vragen eens. Want voor nevels wil je meer opening en moet je reizen, terwijl voor maan en planeten je thuis kunt observeren, maar dan is een montering die kan volgen comfortabeler.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Gezien je interesses en budget is de maximale grootte die je qua dobson kan kopen zo'n beetje deze 20 cm: http://www.teleskop-express.de/shop/...00-1200mm.html. Goed voor deep sky, voor planeten is het nadeel dat je niet automatisch kan volgen. Hij zal ook op je balkon passen, als je balkon de gebruikelijke diepte heeft.

Het is bij jouw vrij donker, en een kleinere kijker, een 15 cm Newton kan ook. Je hebt dan wat meer keus qua soort montering en accesoires, en de kijker gaat zeker op je balkon passen.

De meeste goedkope newtons worden of bij GSO, of bij Synta (Sky-Watcher) gemaakt. Het merk maakt dus niet veel uit, de thuismerken zijn goedkoper.

Kopp in ieder geval een gewone Newton. Newtons met ingebouwde barlows of ander ingebouwde correctieglaswerk zijn of veel te moeilijk te collimeren, of hebben andere grote nadelen voor visueel waarnemen.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

dag olivier

manueel,bv een telescoop op een 3 poot die ik overal zo mee kan nemen.niet met motor maar zelf volgen

Rhea Fabricius's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    20
    Aantal Messier gezien
    49
    Als je belangstelling vooral uitgaat naar planeten en de maan, is lichtsterkte minder belangrijk. Je zou ook eens kunnen denken aan een refractor. Als het een Newton wordt, dan wel een met een grote openingsverhouding, bijv f8 of f10. Of zijn hier Newton-kenners die goede ervaringen hebben met planeetobervaties bij f5?

bresser telescoop?? goed of niet?

oke
    zelf gaat mijn voorkeur ook meer uit naar planeten en de maan
    deze telescoop werd mij wel eens aanbevolen in diverse winkels, na mijn voorkeuren wat ik zou willen zien in het heelal. wat vinden jullie ervan
    zie volgende link.
    http://www.bresser-online.nl/Webwink...0-650-EQ2.html
    niet dat ik gelijk koop hoor maar eerst advies opwinnen.

go to telescoop

hoi allemaal
    ik heb nog weer eens gekeken en denk dat ik toch voor een go to telescoop ga zoals in de volgende link
    http://www.meade-online.nl/Webwinkel...Telescoop.html
    dit lijkt mij zelf een mooi exemplaar en het lijkt me handig de telescoop zelf de planeten enzv te laten opzoeken,graag zou ik willen weten wie met dit toestel ervaring heeft, het gaat mij erom de maan en planeten te kunnen waarnemen,maar hij kan ook meer zien en vinden. hij is ook handig mee te nemen.
    graag advies over deze go to telescoop

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Als je graag planeten wilt zien, is dit geen geschikte telescoop. De opening is te klein. Je betaalt voor de goto-functie. Maar voor planeten is die niet nodig, omdat de visueel interessante planeten allemaal heel helder zijn en daardoor makkelijk te vinden.

De ETX80 is handig als tweede telescoopje, om grote open sterrenhopen en stervelden mee te bekijken, of om mee te nemen op vakantie in de rugzak.

Ik heb zelf de iets kleine ETX 70, en daar geldt hetzelfde voor.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Ook even opmerken dat je absoluut niet mag verwachten dat wat je in de telescoop te zien zal krijgen even gedetailleerd is als wat je op de foto's ziet. Ik zie dat je interesse gewekt is door die foto's maar de details in die foto's zijn tot stand gekomen door allerhande slimme bewerkingen.

Soms bedenk ik me dat het bijzonder handig zou zijn als we een soort lijst hadden met een aantal representatieve afbeeldingen van wat een beginner mag verwachten te zien in bepaalde types telescopen. Ik zou kunnen verwijzen naar de afbeeldingen in het forumonderdeel 'schetsen' maar die zijn uiteraard doorgaans gemaakt door mensen met ervaring.

Maar ook nog even dit: hoe vaker je waarneemt hoe meer je zal beginnen zien, het loont dus de moeite om door te zetten!

Regels voor berichten