Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Skywatcher Skyliner Flextube Auto - optie voor planeetfotografie?

Skywatcher Skyliner Flextube Auto - optie voor planeetfotografie?

Heren,

Ik ben nieuw op het forum, heb al een onderwerpje gestart op het beginnersforum over Maan astrofotografie.

Nu heb ik momenteel nog geen telescoop, dus lijkt mij handig mij daar eerst op te concentreren en dan aan de imagers te gaan.

Na heel wat uurtjes websearches, forums doorspitsen en wat tips van dit forum voor leesmateriaal doorgenomen te hebben zit ik momenteel te denken aan iets als:

Sky-Watcher SKYLINER-200P FLEXTUBE AUTO 20 cm (8 inch) Dobson

Of eventueel de 10" versie - maar om te beginnen valt de 8" meer binnen m'n budget richtlijn van 500 euro en laat ik mij daar eerst maar eens aan proberen te houden! ;-)

Iemand ervaring met dit beestje? Is het te doen om hiermee de plaatjes van de maan en later planeten te nemen?

Alle tips en ervaringen of alternatieven van harte welkom uiteraard!!

Cheers

Venus Christian1990's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Nou heb ik geen ervaring met deze telescoop maar ik weet zeker dat je daar prima opnames mee zal kunnen maken. Wat je je wel moet bedenken is dat het uiteindelijk je plaatjes ten goede komt als je een dobson op een equatoriaal platform zet. Dan heb je namelijk geen veldrotatie meer en kan je nog veel meer frames vangen voor opnames met nog minder ruis en een grotere kans op meer scherpe beeldjes. Je kan natuurlijk ook een newton op een equatoriale montering nemen (is wel wat duurder) zoals deze: http://www.robtics.nl/product_info.p...oducts_id=1810. Om het je nog makkelijker te maken kan je deze later ook uitrusten met motoren.

Het is dus prima te doen met een dobson, maar een newton op zo'n montering is meer toegespitst op fotografie. Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een flinke investering...
    8'' Meade LX 200 ACF, Imaging Source DMK21, Canon eos 400D,

Sedna Hiro's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    60
    Aantal Herschel gezien
    80
    Ik heb zelf geen ervaring met fotografie met deze kijker, maar heb me er wel wat op ingelezen voor ik er zelf 1 kocht.
    De maan en planeten gaan prima, zie bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=T6p3aIBDR9c voor een filmpje en foto van jupiter.

Ik heb zelfs een artikel gelezen (volgens mij op stargazer's lounge) van een fanatiekeling die alles zodanig goed had uitgelijnd en afgesteld dat hij foto's tot 60s belichtingstijd kon nemen. Dat zou zelfs genoeg zijn voor heel bescheiden deep-sky.

Echter een dobson is toch vooral geschikt voor visueel waarnemen. Als astrofotografie meer je ding is, kun je m.i. beter een telescoop kopen die daar wat beter geschikt voor is. Met een 80mm ED kijker op een goede equatoriale montering maak je waarschijnlijk betere foto's dan met een 10" alt-az autotracking dobson, en de kosten zijn vergelijkbaar.
    HTTP 599
    Service Permanently Unavailable

The server you are trying to contact has crossed the event horizon of a black hole.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christian1990 Bekijk bericht
    Het is dus prima te doen met een dobson, maar een newton op zo'n montering is meer toegespitst op fotografie. Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een flinke investering...
    He die newton had ik nog niet gevonden in die combinatie/prijs - ik zie door al die telescopen bijna het licht niet meer :S

Op die manier kan ik dus m'n initieele investering wat lager (proberen te) houden maar wel betere mogelijkheden hebben voor de fotografie met zo'n EQ mount als ik je goed begrijp

Ik zat zonet ook alweer op de pagina van ImagingSource - grappig dat ze die DMK's ook met Ethernet aansluiting hebben, daar zie ik ook wel mogelijkheden voor hehe

thanks again

Moderator sixela's schermafbeelding
    Veldrotatie is niet zo'n probleem bij planetenfotografie. Ten eerste is er redelijk weinig veldrotatie als de objecten rond de meridiaan zijn, ten tweede heb je veel sneller last van rotatie van de planeet zelf.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    @ sixela: dat van die veldrotatie valt natuurlijk wel wat mee maar ik had er wel last van toen ik op f30 in alt/az modus planeten kiekte. Het was vooral goed te zien tussen de rgb shots. die waren behoorlijk gekanteld t.o.v. elkaar. Dan kan je er donder opzeggen dat er met maanfotografie ook het een en ander gebeurt waar je foto's niet scherper van worden na het stacken.

Ik zie dat er motortjes zijn voor 2-assen die op die EQ5 kunnen, zo'n 120 euri's wat een paar honderd goedkoper is dan een setje met GoTo

Dat is een goeie starteroptie? GoTo lijkt mij voor de maan/planeten niet zo nuttig - ook al is de remote control via RS232 wel leuk natuurlijk

Met de door Christian voorgestelde Newton en zo'n motorsetje zit ik op zo'n 720 euro - T2 adaptertje voor mn DSLR is zo te zien geen rip uit mijn lijf; nog een Barlow erbij lijkt mij wel wat om wat dichterbij te komen

Ganymedes joewy's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    5
    voor planetenfotografie,kan je het besten een webcamgebruiken met een 3 tot 5x barlow.
    motorsop de assen is niet echt nofig,maar we zeer aan te raden.
    een goto.. tja net wat je wil..
    G*d straf onmiddelijk.... mijn baas iets eerder... veel eerder..

Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Dit zou een leuk starters setje vormen maar houd er wel rekening mee dat je ook nog een goede collimatiehulp nodig hebt om de spiegels nauwkeurig op elkaar uit te lijnen. Dit is namelijk zeer belangrijk voor goede opnames. Je zou kunnen denken aan een goede kwaliteit laser collimator of een cheshire collimator.

Regels voor berichten