Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17

Discussie: Welk maximale breedveldoculair voor 12 inch dobson?

Tom Rocky's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    34
    Waarom geen Meade SWA? Die schijnen 't beter te doen in wat snellere kijkers dan de ERFLE's.
    Op de Schnäppchenliste van Fernrohrland.de staat een 28mm Meade SWA voor 85 euro.
    Yes, they're sharing a drink they call loneliness. But it's better than drinkin' alone.

Sedna Hiro's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    60
    Aantal Herschel gezien
    80
    Hier nog een stem voor een Meade SWA. Ik heb de 24mm en die doet het uitstekend in mijn F/5 kijker, zeker beter dan een Hyperion.
    De SWA's zijn nu sowieso overal in de uitverkoop, maar die van fernrorhland is een wel heel goeie deal. Ik zou niet aarzelen
    HTTP 599
    Service Permanently Unavailable

The server you are trying to contact has crossed the event horizon of a black hole.

Moderator sixela's schermafbeelding
    Patrick, het gaat hier om een maximaal beeldveld, en tot 35mm is er toch niet echt een probleem.

Zelfs als je een maximaal efficiënt oculair wilt, weinig mensen van 37 jaar hebben een pupil die maar 5mm opent. De mediaan daalt maar tot 5mm op 60 jaar, met nog steeds een enorme variatie. Dus een 28mm of 34mm breedhoeker (zoals een Meade SWA) is écht geen probleem.

Je hoeft om de uittredepupil te berekenen niet via de vergroting. Deel gewoon de brandpuntsafstand van het oculair door het f/getal.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Goede tips allemaal..bedankt, die link van rocky werkt niet.

denk toch dat ik richting de meade swa 34mm zit te denken, zal de advertentie's eens in de gaten houden misschien kan ik er nog een op de kop tikken voor een mooi astronomisch prijsje.

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door michaell35 Bekijk bericht
    denk toch dat ik richting de meade swa 34mm zit te denken
    Houd wel rekening met het enorme gewicht van dat oculair ...
    Optisch zal het bij één van de betere keuzes zijn, maar denk ook aan stabiliteit!
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

dat gewicht had ik al gedachten inderdaad, ik zou dan iets moeten verzinnen om hem uit te balanceren als de telescoop daar problemen mee zou hebben, bedankt voor de tip.
    Laatst gewijzigd door sixela; 05-02-12 om 11:36

IK ben op de astrobeurs in utrecht geweest en daar heb ik een voor een mooie prijs een nieuw oculair gekocht van wo swan 33mm 72 gr voor 85 euro, dus ik denk dat ik het nog niet zo verkeerd gedaan heb.. nou weer helaas bewolkt dus nu maar weer wachten op heldere nachten.

Regels voor berichten