Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: slijpen met carborundum 1200

slijpen met carborundum 1200

Ik heb mij gisteren gewoon onledig gehouden met een klein experimentje.
    Poeder 1200 doe ik al met de viltjes hé ?
    Awel; heb gisteren eens een drie kwartier hetzelfde gedaan met poeder C 2000. 15 minuten MOT en iets minder dan een half uurtje TOT.
    MANNEKES ...moetjemeemaken... die spiegel gewoon op de foucaultbank gezet, brandpuntsafstand bepaald , ronchibeeld bekeken.
    Niet normaal dat is pas voorpolijsten. benodigd poder; 2 koffielepeltjes...meer niet.
    zal het oppervlak ongetwijfeld fijner maken EN het polijstproces nog verkorten.
    Bijkomend voordeel; tijdens dat slijpproces zag ik al de afgezakte rand. Ik kon die grotendeels op deze manier wegwerken !
    Even kijken wat het wordt eens deze schijf is uitgepolijst...
    Het betreft hier een spiegel van een schoolproject. Ik hou jullie verder wel op de hoogte ! (binnen een drietal weken)

jp

Er gaat niks boven een experiment van een slijpende amateur
    Ik heb al eens geslepen (polijsten) op een tixotropic epoxy vermengd met aardappelmeel en carborundum 800.
    Het werd een oppervlak met zeer fijne sleeks die op pek verdwenen als sneeuw voor de zon.

Veel succes,

Hans Dekker

Donateur janvangastel's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    125
    Op zich natuurlijk zinvol om te experimenteren. Wat ik mij toch afvraag is of:
    1. De spiegel echt gladder wordt door vooraf met zeer fijn poeder te slijpen. Ik denk van niet, omdat het fijne slijppoeder altijd nog grover is dan polijstpoeder
    2. Het totale proces van slijpen en polijsten sneller gaat vergeleken met bijvoorbeeld (zo doe ik het met de hand, met de machine gebruik ik geen viltjes) fijnsijpen tot 9 mu (is ongeveer poeder 900) en dan polijsten, eerst met viltjes en daarna met pek. Ik heb het ooit wel gedaan tot 3 mu poeder en het polijsten gaat dan sneller. Maar als je alle tijd bij elkaar telt, was het eigenlijk niet korter.
    Jan

508 mm f/3.6 gecomput. zelfbouw Dobson
    305 mm f/6.1 zelfbouw Dobson
    300 mm f/5 zelfbouw Dobson
    90 mm Maksutow-Cassegrain

aanbouw:
    200 mm f/3.85

Onder de microscoop ziet het oppervlak er alvast fijner uit. Volgens Guy is die c2000 fijner dan de ceriumoxide.
    in elk geval; ik verwacht dat dit het polijstproces nog ferm kan verkorten ! Volgende 2 weken neem ik de proef op de som.
    Ik laat de jongens (het is een spiegel van een schoolproject) 1 uur MOT en 1 uur TOT polijsten en vraag de schijf binnen.
    Het resultaat horen jullie nog !
    Maar zeker; het is experimenteren hé :-)

Slijpen met glas op glas geeft putjes.
    De verstoring van een putje is veel groter dan sleeks.
    Het slijpend effect van carborundum (druk) geeft verstoringen die direct onder het oppervlak soms wel 10 keer dieper gaan dan de diameter van de korrel.
    Als je de korrel vast kan houden geeft dat veel minder verstoring.
    Hoe scherper de korrel des te minder druk is nodig.
    Er wordt veel geslepen met diamant pads, daardoor is het oppervlak minder verstoord. Het polijsten gaat daarna vele malen sneller.
    In de industrie wordt vaak gewerkt met diamant pads in beeldversterkers industrie zo'n diameter van 30mm wordt in 30 seconden uitgepolijst met zaagsel pek.

dat is het net ! die viltjes fungeren als drager van het poeder. je krijgt nooit glas op glas contact.
    en na drie kwartier was het glas al zo helder dat je beeld zag op de foucaultbank.
    zelfs voor de fun al metingen gedaan :-) zinloos uiteraard want je moet nog polijsten hé...

het resultaat van mijn 'experiment':
    27cm spiegel; poeder 800 met viltjes; 15 min MOT en 45 min TOT
    dan c 2000 ook met viltjes 15u MOT en 45 min TOT. Op dat moment was de spiegel al gedeeltelijk gepolijst ! grootte van die korrel is 1,5 mµ
    en dan...één uurtje polijsten enkel TOT...ook met viltjes.
    foto is het beeld dat we toen hadden op de foucaultbank. mes licht indraaiend in het straalpunt. lichtbron links. zonder correcties.
    pek moet nog gebeuren dus.foucault (600 x 400).jpg

Donateur janvangastel's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    125
    Ik ben benieuwd naar de totale duur tot hij geheel is uitgepolijst Jeanpierre. Stel je was vanaf poeder 800 gelijk met viltjes en polijstpoeder gaan polijsten, zou je dan na drie uur minder ver geweest zijn?
    Jan

508 mm f/3.6 gecomput. zelfbouw Dobson
    305 mm f/6.1 zelfbouw Dobson
    300 mm f/5 zelfbouw Dobson
    90 mm Maksutow-Cassegrain

aanbouw:
    200 mm f/3.85

Ik voorzie volgende week nog een maximaal een uur met de pek.
    Na 800 heb ik het ook eens getracht te polijsten. duurde veel langer hoor. Lukt uiteraard wel Vergeet niet dat na die 2000 de schijf al perfect op de testbank kon.
    na 2000 zie je met het blote oog nauwelijks nog structuur op de schijf.
    Volgende week met pek dus ! ik hou je op de hoogte.
    dit resultaat op de foto hebben we gewoonlijk na 2,5 uur polijsten. Vooral de rand is nu veel beter uitgepolijst.

Ik neem aan dat je hier polijsten met de hand bedoeld, dus niet op de machine.

Voor wat het waard is..

Op de machine heb ik met Polyuretaan (kunstof) een 46 cm pyrex-spiegel (met 1000 geslepen) in 1 uur en 10min helemaal uitgepolijst.
    Vandaag één kant van een 29cm Schmidt-plaat (1000 geslepen) in 40 minuten uitgepolijst..
    20 minuten na-polijsten om de oppervlakte-ruwheid goed te krijgen, dus totaal in één uur klaar..

FL.
    Laatst gewijzigd door FirstLight; 09-02-12 om 21:16
    202 en 310mm watergekoelde Newtons. Net klaar: Comavrije C-11 bino, Voorlopig nog niet klaar: Sterrenwacht met comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Regels voor berichten