Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 39

Discussie: Telescoop vanaf warme ruimte besturen?

T-1 GALAXY Twan Bekkers's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    43
    Aantal Herschel gezien
    2

Telescoop vanaf warme ruimte besturen?

Hallo Jongens,

Het is verschrikkelijk koud! Niet dat het mijn afschrikt om als nog te gaan astrofotograferen maar doe het liever met warmte.
    Dus ik ben aan het bedenken hoe ik nou het beste mijn telescoop van binnen buiten kan besturen.

Nu gebruik ik 2 kabels;
    - guide camera kabel naar laptop
    - Controller naar laptop

- Deze moet er bij komen: Canon naar laptop (de kabel heb ik)

Ze eindige alle 3met een A USB, dus de beste oplossing is denk ik verlengen?
    Ik had dit gezien: https://www.yagoda.nl/verleng-kabel-p-2446.html?

De vraag is; is dit mogelijk voor al de 3kabels?
    Gaan alle connectie 's nog werken? (Misschien omdat een USB kabel rechtstreeks in de laptop moet?)

En kan je met de Canon software de Camera volledig bedienen?
    (Ik ben alleen de CD 's zoek vandaar dat ik het vraag.)

Het zal wel geniaal zijn, lekker in de warmte astrofotograferen.

Twan

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    Ik mis er nog een: kabel tussen laptop en skyscan kastje, kan je na alignen van binnen telescoop richten vanuit binvoorbeeld CdC.
    Wel jammer dat je nu geen motorfocuser meer hebt, anders had je die ook van binnen aan kunnen sturen.
    ALet op, de Eos moet een usb2.0 kabel hebben.
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

T-1 GALAXY Twan Bekkers's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    43
    Aantal Herschel gezien
    2
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
    Ik mis er nog een: kabel tussen laptop en skyscan kastje, kan je na alignen van binnen telescoop richten vanuit binvoorbeeld CdC.
    Wel jammer dat je nu geen motorfocuser meer hebt, anders had je die ook van binnen aan kunnen sturen.
    ALet op, de Eos moet een usb2.0 kabel hebben.
    Patrick je mist geen kabel.
    Want: - Controller naar laptop, daarmee bedoel ik de kabel tussen laptop en skyscan kastje.

Inderdaad jammer dat ik geen motorfocus meer heb.
    Maar ik zal toch naar buiten moeten om hem op te bouwen een polar alging te doen en een 3star uitlijning.
    En vanaf CdC kan je toch niet de uitlijning doen? Je kan wel je telescoop synchroniseren of zo iets.

Gewoon via teamviewer of vnc met een andere pc de laptop overnemen. Verlengen van kabels kan problematisch zijn bij te lange afstand. Wel altijd er bij zijn bij het instellen maar als de boel draait lekker binnen de boel in de gaten houden.

Wat Tim zegt!

Niets zo lekker om met een warme bak thee in een warme kamer te kijken naar opnames die bij -10 worden gemaakt

Het voordeel is ook nog eens dat je nergens per ongeluk tegen aan stoot of trillingen veroorzaakt.

Ik neem altijd wel even polshoogte om te kijken of er geen gekke dingen gebeuren.

Rhea Fabricius's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    20
    Aantal Messier gezien
    49
    Interessante vraag die Twan hier opwerpt.
    Zelf ben ik ook op zoek naar het antwoord.
    Wie geeft een niet al te technische uitleg? Wat heb je minimaal nodig om een telescoop met DSLR of CCD-camera vanuit een warme kamer te kunnen besturen?

Nogmaals: zie commentaar Astrovirus.

Je hebt je standaard configuratie, echter je laptop stuur je via Teamviewer o.i.d. aan vanuit je huis, net alsof je erbij zit, maar dan 25 graden warmer

edit: gebiedt mij te zeggen dat je natuurlijk wel 2 computers nodig hebt hiervoor...

Danny Broertje's schermafbeelding
    Let op dat je USB kabels niet oneindig kan verlengen.
    Ik zit zelf ook aan een oplossing te denken. Maar 2 laptopjes en via wifi overnemen is ook wel de meest fijne oplossing denk ik. Helemaal als je lengte voor USB te lang gaat worden.
    Meade LX200 GPS 12" met Philips spc900 Webcam, Canon 450D met modificatie

Rhea Fabricius's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    20
    Aantal Messier gezien
    49
    Wat als je nog helemaal geen standaardconfiguratie hebt?
    Kun je dan een telescoop op goto montering met volgmotor + CCD-camera kopen, deze buiten in de kou neerzetten en met kabel(s) verbinden naar de bank in de huiskamer, waar je met een laptop op schoot de hele boel bestuurt?
    Met andere woorden: waarom zou je ook nog een laptop buiten zetten?
    Bestaan er geen geschikte lange kabels dan?

Tuurlijk kun je het met kabels doen. Het is alleen een hoop gedoe als je straks 5 apparaten aan je computer hebt hangen. Dan moet je ook nog maar zien dat je geen signaalverlies krijgt en kabelbreuk oploopt etc.
    Al met al denk ik dat een goedkoop 2e hands laptopje om buiten te zetten uiteindelijk nog goedkoper is (lange kabels en evt. signaalpomp zijn ook prijzig) en in ieder geval 100x makkelijker.

Succes!

Regels voor berichten