Gisteravond ben ik ondanks de maan maar weer eens op zoek gegaan naar een aantal obscure planetaire nevels. Het was wel grappig om te zien hoe de ene nevel van mag. 12 veel helder was dan de andere met (volgens de bronnen) dezelfde helderheid. Na verschillende planetaire neveltjes te hebben gezien stuitte ik op IC 2149. Volgens Stellarium heeft deze een helderheid van magnitude 11. Bij een "lage" vergroting van 133x is wel te zien dat het hier niet om een ster gaat maar dat is ook alles. Op het moment dat ik keek stond dit object zo'n beetje in het zenit dus ik besloot de vergroting op te voeren naar 400x. Wat ik toen zag was toch iets meer dan ik verwacht had. Een vrij langgerekte ovale vlek met een behoorlijk heldere kern en volgens mij was perifeer de centrale ster te zien. Hieronder een schetsje van dit alles. Het noorden is rechts.
IC-2149.jpg
Hierna kon ik het niet laten om weer een kijkje bij m42 te nemen. De E en F componenten van het trapezium waren weer uitstekend zichtbaar. In het onderstaande schetsje heb ik alleen het helderste deel van m42 meegenomen, de uitlopers verzopen een beetje in de lichtzee van het dorp. Het noorden is boven.
trapeziumm42.jpg

Met citaat reageren