Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Trapezium en IC 2149

Venus Christian1990's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43

Trapezium en IC 2149

Gisteravond ben ik ondanks de maan maar weer eens op zoek gegaan naar een aantal obscure planetaire nevels. Het was wel grappig om te zien hoe de ene nevel van mag. 12 veel helder was dan de andere met (volgens de bronnen) dezelfde helderheid. Na verschillende planetaire neveltjes te hebben gezien stuitte ik op IC 2149. Volgens Stellarium heeft deze een helderheid van magnitude 11. Bij een "lage" vergroting van 133x is wel te zien dat het hier niet om een ster gaat maar dat is ook alles. Op het moment dat ik keek stond dit object zo'n beetje in het zenit dus ik besloot de vergroting op te voeren naar 400x. Wat ik toen zag was toch iets meer dan ik verwacht had. Een vrij langgerekte ovale vlek met een behoorlijk heldere kern en volgens mij was perifeer de centrale ster te zien. Hieronder een schetsje van dit alles. Het noorden is rechts.

IC-2149.jpg

Hierna kon ik het niet laten om weer een kijkje bij m42 te nemen. De E en F componenten van het trapezium waren weer uitstekend zichtbaar. In het onderstaande schetsje heb ik alleen het helderste deel van m42 meegenomen, de uitlopers verzopen een beetje in de lichtzee van het dorp. Het noorden is boven.

trapeziumm42.jpg
    8'' Meade LX 200 ACF, Imaging Source DMK21, Canon eos 400D,

Moderator luukieboy's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    23
    Aantal Messier gezien
    90
    Aantal Herschel gezien
    58
    Ziet er goed uit hoor, vooral M42, wat blijft dat toch een geweldig object hé.
    Chase your dreams, cause no one else will

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Leuke schetsen, en vooral een heel aparte scan-techniek. Maak jij je schets digitaal of is dit een scan (negative?) van een podlood tekening?
    De structuren in M42 zijn erg knap weergegeven, toont aan dat een 8" kijker echt een topper is.
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Dank voor de reacties!

Wat betreft de "scantechniek", het papier was redelijk vochtig geworden en een beetje gaan rimpelen. Ik had hier geen rekening mee gehouden maar zolang het niet al te prominent door de tekening heen loopt vind ik het wel een grappig effect opleveren. Ik maak mijn schetsen in eerste instantie met potlood en na het scannen heb ik er nog een beetje mee gespeeld in Photoshop (beetje gaussian blur en curves om mijn gebrek aan schets-vaardigheid te compenseren ) en het in negatief omgezet. Dat leverde ook de wat groenige kleur op wat wel goed uitkwam bij m42. Die zie ik namelijk knalgroen/turquoise door de telescoop.

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christian1990 Bekijk bericht
    na het scannen heb ik er nog een beetje mee gespeeld in Photoshop (beetje gaussian blur en curves om mijn gebrek aan schets-vaardigheid te compenseren ) en het in negatief omgezet.
    OK dat verklaart het blur effect; ik zou het heel knap gevonden hebben dat je dit puur met podlood alleen was gelukt.
    Leve photoshop ...
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Zo goed kan ik helaas (nog) niet schetsen. Dit zijn slechts mijn eerste probeersels, maar ooit op een dag zal het me lukken op de eerlijke manier

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Is geen kwestie van eerlijk. Als eerste schetsen zijn het echt super-geslaagde exemplaren!
    Doe zo verder, de techniek komt wel door oefenen!

Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Dankje!

Ik ga ook zeker meer oefenen de komende tijd. Ik heb een beetje het waarneemvirus te pakken, ik mag wel oppassen dat ik straks geen last van aperture fever krijg

Callisto Jef De Wit's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    394
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christian1990 Bekijk bericht
    ik mag wel oppassen dat ik straks geen last van aperture fever krijg
    Zo lang het nog meer leuke schetsen opleverd, kan het geen kwaad .
    Eden XP 8x42, 6 cm speelgoedscope, WO Zenithstar 80 FD & Orion Optics UK 12" Dobson / "Bright skies aren't empty skies" (James Mallaney)

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Liever aperture fever dan een verkoudheid. En met techniek is ook niets mis. Als die techniek het jouw mogeljk maakt om ons te laten zien wat jij hebt gezien, doen.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Regels voor berichten