Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Ijs op mijn 320E sensor.

Eris

Ijs op mijn 320E sensor.

Hallo iedereen,

Gisteren wilde ik wat H-Alpha opnames gaan maken met mijn Atik 320E monochroom.
    (Het was gisteren wel -9 graden hier bij ons)
    Dus alles aangezet.
    Echter bij frame and focus zag ik wat rare donkere vlekken in het beeldveld.
    Dus de camera maar eens van de kijker gehaald, en gekeken wat er op zat.
    Er bleken een paar kleine "sneeuwvlokjes" op te zitten, achter het glas op de sensor zelf.
    Ijschristalletjes dus.
    Na het afschakelen van de koeling in Nebulosity, waren ze na een tiental minuten verdwenen.
    Dus een plaat geschoten van 20 min. zonder koeling.
    Mmmm, toch wel meer ruis, en vooral hotpixels.
    Dus de koeling weer aangezet.
    En ja hoor, na een minuut of 5 waren de sneeuwvlokjes weer terug.

Wat kan ik daar in hemelsnaam aan doen ???????

Mijn camera hangt altijd in mijn roll-off sterrenwacht, dus het komt niet van een temperatuursovergang.
    Of zou ik 'm juist af en toe binnen moeten halen om 'm te laten "drogen" ??
    Maar dan geeft een binnen => buiten overgang wellicht weer problemen met dit weer. (??)

De camera is nog maar zeven maanden oud, dus het lijkt me ook niet logisch, dat de "vochtslurpertjes" in de camera
    al op zijn.

Graag zoveel mogelijk info aub.
    Laatst gewijzigd door Perry; 03-02-12 om 14:15
    Schijnt door het raam het licht van de maan, dan heb je je gordijnen niet goed dicht gedaan!

Astro-Professional 102/f7 Apo-refr.
    Orion 80mm volgkijker
    Orion EQ-G mount
    Orion SSAG
    Canon EOS 1000D

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    Ik heb mijn cam altijd binnen liggen, gevoelige electronica kan niet goed tegen vrieskou.
    Mijn Artemis had het ook, ik heb het met CCD reiniger van het glas gehaald en nu is het al weken weg. Ik heb het vermoeden dat dit kristallen van het silica gel zijn die tegen het glaasje zitten......
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

Mijn QSI zit al bijna 3 jaar aan mijn kijker.
    Bij echt natte periodes zet ik een kacheltje in mijn sterrenwacht heel zacht aan. Ik had na 2 jaar mijn eerste vocht "probleem". Vochtkorrels in de oven en probleem is opgelost.
    Wel belangrijk is dat mijn sterrenwacht geisoleerd is. Dat houdt veel vocht buiten en is veel beter voor je apparatuur.

Ik koel op -35 momenteel zonder problemen.
    Motto: Boterzacht bewerken!

Ik heb ook van die vervelende donkere vlekjes.
    Ik heb alles vorige week eens goed schoongemaakt rondom mijn Atik 383, maar het ontstaat altijd wanneer ik de camera koel (standaard naar -30).
    Na een half uurtje is het weer weg en kan ik probleemloos werken.
    - Orion Optics Uk VX10 Ultra Grade & optimized - Orion Atlas - Vixen 114mm ED SS - AT66ED - Atik 383l+ - Lodestar - EOS 550D - lid van sterrenwacht Halley -

waar is men hamer?! Spaceman's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Gisteren mijn SBIG camera gekoeld tot -50°C. nergens last van.
    Maar je moet zorgen dat die desiccant plug goed en regelmatig gebakken is. Zeker om het half jaar.
    www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.35m f4/5 Newton O.O Optics, 0.20m f4.5 O.O Optics, Lichtenknecker M100B mount, Vixen GP DX

Als het niet nodig is niet doen! De ccd kamer wordt bij een aantal merken gevuld met argon. Als je de korrels gaat drogen is de argon uit je ccd kamer en wordt dit gevuld met lucht. De maximale koel temperatuur gaat hierbij omlaag. Je zult minder diep kunnen koelen. En je zult vaker moeten "rechargen".
    Motto: Boterzacht bewerken!

Erik Hoorn - Moderator dieseltijger's schermafbeelding
    Precies, dat is o.a. bij QSI camera's het geval. Maar langzaam maar zeker diffundeert de argon uit de ruimte waar de sensor in zit, en lucht geleid warmte (in dit geval: kou) beter dan een edelgas. Na twee...drie jaar moet je silicagel gaan stoken.

Nu zou je toch naar een lasserij kunnen gaan waar ze in een tent kleine werkstukken in een argon millieu lassen (tig lassen). QSI en soortgelijke camera openschroeven, heen en weer zwabberen, dichtschroeven en klaar? Wie kent zo'n bedrijf?
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Regels voor berichten