Ik denk dat ook een factor van belang is hoe goed je ogen nog zijn.Ik kan me indenken dat op een bepaald moment de ortho's simpelweg ook niet nog beter gemaakt kunnen worden.Ergens houd het op........De allerbeste ortho's zijn nog steeds de oude ( 1") Pentax smc's en de Zeiss OA I en II,en de TMB Supermono's (zijn geen ortho's).Daarnaast heb je nog de oude Zeiss ortho's ( 1") , Spectros ortho's en Lichtenknecker ortho's.Deze kosten rond de 100 tot 150 p/st en je moet al een zeer dure apo hebben en zeer goede seeing om verschil van enige betekenis te zien met de heel dure Pentax smc's.En wat ik al aanhaalde,hoe goed zijn je ogen nog om zowiezo enig verschil te zien met een héél goede of een zéér goede ortho ???......Zelf heb ik de Pentax smc vergeleken met mijn Spectros en Lichtenknecker oculairen en zag nauwelijks verschil.Pentax en Spectros gaven wat mooier beeld ( witter,contrast ) dan de Lichtenknecker.........maar of dat nou 200 Euro per Pentax oculair meer waard is ? Voor mij niet.Getest heb ik overigens met de 80mm Superapochromaat van LOMO.
classicscopes

Met citaat reageren