Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Waarneemtip voor zaterdagavond: Vallis Schröteri

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding

Waarneemtip voor zaterdagavond: Vallis Schröteri

Omdat het waarschijnlijk zaterdagavond weer gewoon helder gaat worden, hier alvast een tip voor Maan-waarnemers: Vallis Schöteri! Een 160km lange kronkelende vallei, de grootste in z'n soort. Hij begint bij een klein kratertje ten noorden van de grote krater Herodotus. Vanaf daar slingert ie richting het noorden en daarna via het oosten weer terug naar het zuiden. Het breedste stuk is zo'n 10km breed. Veel waarnemers vinden het op een enorme slang of op een spermtozoïde lijken... Persoonlijk vind ik het één van de mooiste gebiedjes op de Maan, dus ik kruip morgen in ieder weer in mijn skipak achter de kijker!

(Onderstaand plaatje is gemaakt met de gratis versie van Virtual Moon Atlas)
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Donateur andrevdhoeven's schermafbeelding
    Leuk die tips Roel! Is zeker een mooi plekje op de maan om naar te kijken. Interessant is het ook om te kijken naar het gebiedje er om heen. Het lijkt wel of hier een soort vierkant op de maan is gelegd van een ander materiaal. Ik heb een foto bijgevoegd om te laten zien wat ik bedoel:

vallisschroteri_21102011.jpg

Is zeker ook de moeite waard voor schetsen denk ik...
    Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
    C11 - ED-110 - SXV-H9 CCD camera - EOS 40D unmodified - DMK21 - NEQ6

Eris Maurice's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    12
    Dank je wel voor de tips Roel! Ik heb Virtual Moon Atlas nu ook maar gelijk gedownload en dit stuk van de maan zal ik eens uitvoerig gaan bekijken
    Gisteravond heb ik in m'n skipak een uurtje lang de maan bekeken, maar deze valei was me niet opgevallen. Ligt deze momenteel niet in de schaduwzijde?
    "All we have to decide is what to do with the time that is given to us"
    - Gandalf -

Tom Rocky's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    34
    Dank voor de tip.
    Ik heb 'm eigenlijk nog nooit bewust gezien. Natuurlijk kende ik 'm al wel van de foto's en schetsen (ik meen dat Roel deze ook heeft geschetst).
    Morgenavond maar weer eens een keer de kijker buiten zetten, want ik heb al weer wat heldere avonden gemist door tentamens...
    Yes, they're sharing a drink they call loneliness. But it's better than drinkin' alone.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rocky Bekijk bericht
    (ik meen dat Roel deze ook heeft geschetst)
    Ik heb hem wel een keer getekend, maar dat was vanaf een plaatje (om een beetje te oefenen met de pastelpotloodjes die ik toen net had ontdekt).

testschets.jpg
    http://www.roelblog.nl/2010/05/oefenen-met-pastel/
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    JA!

Deze ga ik dadelijk bewonderen! (Moet opschieten vanwege de naderende bewolking) Inderdaad een prachtig stuk maan. Dank weer voor de tip, Roel.

Zo, even de Rukl erbij gepakt: Rimae Marius net zuid van Vallis Schoteri is ook een tip. Maar ook een uitdaging!
    Laatst gewijzigd door tomkooij; 04-02-12 om 18:27 Reden: sat24 gechecked

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tomkooij Bekijk bericht
    naderende bewolking
    !

Arg!

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Het was vooral erg koud! De seeing was eerst goed (niet zo goed als eerder deze week, maar wel goed) en later wat minder. Misschien vanwege de naderende wolken.

Vallis Schroteri was prachtig. Maar veel interessanter was Rimae Marius, waarvan alleen het middenstuk niet te zien was! Die zag ik nog nooit. Nu onmiskenbaar. De vorm was een beetje anders dan in de Rukl, maar dan komt door de vervorming van het maanoppervlak aan de rand, denk ik. De libratie is nu wat ongunstig voor deze rand, lijkt het. Enfin, Rimae Marius was op het randje van zichtbaarheid, maar telkens weer zichtbaar, zonder al te veel moeite

De terminator was ook zeer gunstig voor Rimae Suess (zuid van Marius) maar in de Rukl staat "voor grote telescopen"; Daar was in ieder geval geen spoor van te zien. Ondanks dat veel Rukl details (berger, cratertjes) zichtbaar waren.

Zonsopgang in de grote zuidelijke krater Schickard (ofzo) zag er enorm gaaf uit.

Enfin; De wolken zijn nu hier, dus mijn voeten kunnen weer opwarmen.

In één woord: brrrr. De temperatuur hier in Deventer is op dit moment (22.30 uur) -13 en ik ben net binnen na een half uurtje in de tuin met de telescoop. Ik denk dat ik nooit eerder bij zulke lage temperaturen heb waargenomen, laat staan schetsen! De Polarex is nu één grote ijsklont! Vallis Schröteri was schitterend, maar meer heb ik niet bekeken, even snel een tekeningetje gemaakt en weer naar binnen.
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)

Moderator luukieboy's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    23
    Aantal Messier gezien
    90
    Aantal Herschel gezien
    58
    Heb hem ook bekeken, dat is echt een van de mooiste stukjes op de maan. Heb hem ook geprobeerd te fotograferen en zal hem vanavond nog even hier in dit topic plaatsen.

Het leukste was trouwens na het waarnemen alles op te ruimen, bijna alles is van aluminium en dat voelt toch behoorlijk koud als je geen handschoenen aan hebt.
    Chase your dreams, cause no one else will

Regels voor berichten