Sinds een jaar ben ik de gelukkige bezitter van een 10 cm f/9 Skywatcher ED Evostar refractor. Ik heb er al veel fijne waarnemingen mee gedaan, maar het ding blijft me keer op keer verbazen.
Vorige winter toen tomkooij op bezoek was zagen we beide de E- en F-ster in het trapezium. Gisteravond probeerde ik voor het eerst een witte dwerg, en Sirius B werd gelijk gespot. Zie http://www.astroforum.nl/showthread....l=1#post465743 voor meer details.
Maar ik gebruik hem vooral voor veranderlijke sterren. Bij een goed donkere lucht zit je al snel in de magnitude 13 te werken, en diverse waarnemingen van de quasar Markarian 421 die ik tijdens de deepskydag liet zien zijn ermee gemaakt. Normaal kijk ik vanuit het donkerste hoekje in de tuin in de luwte van de schuur (die de ZO-hemel dan helemaal afdekt). Voor Sirius B moest ik echter de kijker aan de andere kant opstellen. Ik maakte gelijk gebruik om aan het begin van de avond wat laagstaande sterren in UMi en Dra mee te nemen. Normaal worden die door ons huis bedekt (Polaris komt net boven het dak uit) maar nu kon ik net langs ons huis boven de tuinmuur in het verlengde van de straat deze hemelstreek zien.
Dus je staat midden in het Maanlicht (hoogte 60 graden, 74% verlicht), de lens wordt vol beschenen door de straatlantaarns, de hemelachtergrond is dus niet al te donker, de objecten staan vrij laag en toch kom je nog verrassend diep. Bij R Dra op nog geen 30 graden hoogte kon ik met mijn 9 mm TMB de magnitude 12,0 ster (op bijgaand kaartje) zien en met de 5 mm XW Pentax kon je de 12,6 vlakbij R Dra ook glimpsen.
Dat zijn toch geen slechte waarden!
RDra-d.JPG
Ik kon zo in dit slechte hoekje toch nog 9 veranderlijke sterren sprokkelen + SS Cyg in uitbarsting waardoor er weer 10 schattingen bij mijn totaal kwamen. Daarna de kijker een uurtje laten staan (en zelf binnen weer opgewarmd) totdat Sirius mooi tussen een gat tussen onze schuur en die van de achterburen stond en de plaatselijke seeing zo goed mogelijk was. En het gemak waarmee Sirius B te zien was deed mij weer achterover slaan van zo'n relatief kleine kijker!

Met citaat reageren