Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Noordwijk 2 februari 2012, de kracht van een kleine apo

Guus GuusGilein's schermafbeelding

Noordwijk 2 februari 2012, de kracht van een kleine apo

Sinds een jaar ben ik de gelukkige bezitter van een 10 cm f/9 Skywatcher ED Evostar refractor. Ik heb er al veel fijne waarnemingen mee gedaan, maar het ding blijft me keer op keer verbazen.

Vorige winter toen tomkooij op bezoek was zagen we beide de E- en F-ster in het trapezium. Gisteravond probeerde ik voor het eerst een witte dwerg, en Sirius B werd gelijk gespot. Zie http://www.astroforum.nl/showthread....l=1#post465743 voor meer details.

Maar ik gebruik hem vooral voor veranderlijke sterren. Bij een goed donkere lucht zit je al snel in de magnitude 13 te werken, en diverse waarnemingen van de quasar Markarian 421 die ik tijdens de deepskydag liet zien zijn ermee gemaakt. Normaal kijk ik vanuit het donkerste hoekje in de tuin in de luwte van de schuur (die de ZO-hemel dan helemaal afdekt). Voor Sirius B moest ik echter de kijker aan de andere kant opstellen. Ik maakte gelijk gebruik om aan het begin van de avond wat laagstaande sterren in UMi en Dra mee te nemen. Normaal worden die door ons huis bedekt (Polaris komt net boven het dak uit) maar nu kon ik net langs ons huis boven de tuinmuur in het verlengde van de straat deze hemelstreek zien.

Dus je staat midden in het Maanlicht (hoogte 60 graden, 74% verlicht), de lens wordt vol beschenen door de straatlantaarns, de hemelachtergrond is dus niet al te donker, de objecten staan vrij laag en toch kom je nog verrassend diep. Bij R Dra op nog geen 30 graden hoogte kon ik met mijn 9 mm TMB de magnitude 12,0 ster (op bijgaand kaartje) zien en met de 5 mm XW Pentax kon je de 12,6 vlakbij R Dra ook glimpsen.
    Dat zijn toch geen slechte waarden!

RDra-d.JPG

Ik kon zo in dit slechte hoekje toch nog 9 veranderlijke sterren sprokkelen + SS Cyg in uitbarsting waardoor er weer 10 schattingen bij mijn totaal kwamen. Daarna de kijker een uurtje laten staan (en zelf binnen weer opgewarmd) totdat Sirius mooi tussen een gat tussen onze schuur en die van de achterburen stond en de plaatselijke seeing zo goed mogelijk was. En het gemak waarmee Sirius B te zien was deed mij weer achterover slaan van zo'n relatief kleine kijker!

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Goed oculairtje, die XW5 ... oh, wacht, het ging over die Evostar. Ja, die is ook goed. Gefeliciteerd met Sirius-B!

Vannacht ben ik om 4 hr even met de 10x70 buiten geweest om mijn 'Messiers met de bino'-project verder af te werken (ik moet de lentehemel nog - de rest is af). Het was KOUD bij ons; kouder dan -10. De hemel was niet erg goed, ondanks dat de maan al onder was: SQM18.8 ipv SQM19.3-19.4. De sneeuwlaag zal hier wel debet aan geweest zijn; de tuin was redelijk licht en ik had niet echt een lampje nodig om de atlaskaart te lezen. M87 was dus feitelijk onzichtbaar (zag heel af en toe een vlaagje). Dus weer naar binnen (ik moet vandaag weer werken).

Ik neem aan dat er bij jullie geen sneeuw ligt?
    La Guindaine. What else?

Guus GuusGilein's schermafbeelding
    Klopt, we wachten nog steeds op het eerste vlokje hier aan de kust!

Goed oculairtje, die XW5 ... oh, wacht, het ging over die Evostar. Ja, die is ook goed.
    Er is sprake van een gelukkig huwelijk met die twee, dat is duidelijk. Hoewel, ze moeten wel van een open huwelijk houden, want de XW heeft het ook prima naar zijn/haar zin met de 127 mm f/7,5 triplet apo!

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Je zou zeggen dat ze maximaal gebruik hebben gemaakt van de lange brandpuntslengte en het soort glas. En misschien dat oculairs die de top zijn bij snelle kijkers helemaal top zijn bij wat langzamere kijkers.

Alleen jammer van de sneeuw, die hier nu ook ligt.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Ja, die 10cm f/9 is echt een topper! Die 127mm is ook fijn, maar toch een flinke slag groter en zwaarder. Ideaal compromis tussen apertuur en gewicht/afmetingen.

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Mv 12.6 zien glimpsen als er een straatlantaarn half in de lens staat te schijnen, goed hoor..poeh... Ik vrees dat ik je dat niet na doe. Gelukkig heb ik als excuus dat ik geen veranderlijken-waarnemer ben. Bij mij is de 102mmED samen met de XW5 ook een sweet-spot combinatie, ook al kom ik niet zo diep onder die omstandigheden.
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Regels voor berichten