Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Astro Professional ED 80 APO

Quaoar
    Aantal Messier gezien
    14

Astro Professional ED 80 APO

Na lang wikken en wegen toch maar beslote om de hobby weer een beetje op te pakken. (blijf aan de gang haha)
    Ik zit te denken om een kleine APO te kopen voor een niet al te hoge prijs met toch wel redelijke kwaliteit. Zat te denken aan een W.O. Megrez 80mm.
    Nu zag ik ook een andere telescoop, namelijk een Astro Professional ED 80APO voor een hele mooie prijs. Zie de volgende link: http://www.astro-professional.com/html/ed_80mm-2.html

Nu ken ik het merk verder niet en ik vroeg me af of iemand van jullie mij meer kan vertellen over de kwaliteit van deze telescoop?
    Hoe het zit met de scherpte en of hij veel kleurfouten heeft?

De focusser zal wel goed zijn neem ik aan. Lijkt me een mooie reis telescoop, maar dan moet de kwaliteit wel ged zijn. Er zijn ook niet veel verkooppunten in nederland voor dit merk. Als ik het goed heb gezien.

Ik wil de telescoop in eerste instantie gebruiken voor visueel waarnemen met eventuele uitbreiding naar fotografie. En dan met name nevels en deepsky maar ook wel af en toe planeten.

Ik hoor graag wat jullie vinden. Alvast bedankt!
    Skywatcher 200mm F4,7 newton, Astro Professional 102mm APO, Lunt 35mm Ha telescoop, Celestron Advanced GT

Donateur Bert Bogchelman's schermafbeelding
    Voor al jouw doelstellingen is de kijker geschikt, behalve planeetfotografie. Daarvoor heb je een flinke brandpuntsafstand nodig, in de orde van meerdere meters. Je kijker heeft daarvoor echt veel te weinig aperture, denk dan al snel aan een 200mm.

Op visueel deep-sky komt je kijker wellicht wat aperture te kort, veel objecten zullen niet veel meer zijn dan pluisjes. Zo zijn bolhopen met 80mm niet of maar heel beperkt in sterren op te lossen en zijn spiraalarmen op sterrenstelsels niet te zien.

Het voordeel van een kleine APO refractor is wel het ruime beeldveld en het vrij hoge grap-en-go gehalte. Ook hoeft de montering niet zo zwaar te zijn.
    Gelijk hebben is goed, gelijk krijgen is beter maar je kunt toch het beste geluk hebben.

Donateur Ed's schermafbeelding
    Lang leve de 'zoek'functie ! http://www.astroforum.nl/showthread....o+professional

Let wel: het is een FPL51 doublet, dus hij zal wat CA hebben.
    WO Megrez 88 FD (88mm F5,6) | Intes MK-67 (150mm F12) | TAL 200K (200mm F10) | AT Voyager | TAL GEM2 | Orion Sirius EQ-G

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Ik ben ook al een paar maanden aan het loeren op deze kijker, totdat ik mijn budget bij mekaar heb.
    Dus ik kan je nu nog niet zeggen hoe hij presteert. Als je puur prijs-kwaliteit gaat vergelijken ... hij is bij één van de goedkoopste semi-APO's op de markt, maar verwacht niet dat de kwaliteit echt boven iedereen uitsteekt. Voor puur visueel gebruik én vooral voor widefield beeldjes denk ik dat je er een (zeer) goede koop mee maakt. Eens bij hogere vergrotingen en/of naar fotografie zal je wel de grenzen van dit kijkertje tegenkomen vrees ik. Maar dat is dan voor mij geen issue, daar springt de C11 in.
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Quaoar
    Aantal Messier gezien
    14
    Mmm ja je hebt een punt maar ik heb besloten om voor een C8 te gaan i.p.v. de Astro Professional. Die word nog leuk voor erbij denk ik. Zeker voor die prijs.
    Skywatcher 200mm F4,7 newton, Astro Professional 102mm APO, Lunt 35mm Ha telescoop, Celestron Advanced GT

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    euhh ... dat is wel een andere prijsklasse ... en vergt een totaal andere montering. Stabiel zal je die niet meer houden op een foto-statief...
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Dat is een quantumleap ...
    La Guindaine. What else?

Quaoar
    Aantal Messier gezien
    14
    Haha heel offtopic, die komt ook op een andere montering te staan

Regels voor berichten