Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: Zonnefilter?

Zonnefilter?

Hallo,

om de zon door de telescoop te bekijken is mij altijd gezegt: papiertje erachter, maar om nou van dat papiertje een foto te maken van de zon....

Dus vroeg ik mijn af welk filter voor de zon het beste is te gebruiken voor door te kijken en te fotograferen.
    Is mij namelijk ook verteld, als je een filter te lang gebruikt of een te goedkoop exemplaar hebt, de kans dan toch aanwezig is dat ie doorbrand(of ben ik nu van de oude stapel, tis wel al een tijdje geleden )

Hoor graag meningen en voorbeelden.

MvG,
    stefan

Donateur Bert Bogchelman's schermafbeelding
    Koop een velletje Baader Solarscreen. Een A4 formaat kost rond de E 20,- Met een middagje DHZ-ven maak je een houder voor op je telescoop objectief waarin je het Baader solarscreen losjes in hangt. Ietwat golvend is juist goed, dus het folie niet strak spannen!
    Je kunt de volledige opening gebruiken van je objectief.
    Het zonnebeeld is zuiver wit. Met een kleurenfilter naar eigen keuze kun je het beeld wat aangenamer maken.
    Baader solarscreen is kwaliteitsspul en veilig voor zon-waarnemingen. Het is echter alleen geschikt als objectief filter.
    Let er wel op dat je de ND 5.0 koopt, de ND 3.8 laat te veel licht door en is voor fotografie bedoeld.
    Gelijk hebben is goed, gelijk krijgen is beter maar je kunt toch het beste geluk hebben.

Mercurius jsprod's schermafbeelding
    8)Een Solar-foil filter voor het objectief! Dat filterfolie kost relatief weinig en het maken van zo'n filter is vrij eenvoudig. Ik zie dat Bert mij net voor was
    Skywatcher 80/400 en 102/500, KSON Eklipse Eksplorer, SPC900NC LX mod ICX618ALA, Vesta Pro SC1, QC-3000 Pro, Low-Budget, 51° 11¹ 45¹¹ N 06º 00¹ 15¹¹ O.

Regels voor berichten