In de ochtend van 22 januari was het eindelijk is lekker weer om naar buiten te kunnen 's nachts. Ik zie dat ik in al geen tijden geen waarneemverslag heb gepost, nu toch al zo'n 3 maandjes waarschijnlijk. Jammer genoeg zat het er toen ook niet in, maar het was wel goed genoeg voor Mars. De planeet waar ik al eigenlijk twee jaar op zit te wachten.
Twee jaar geleden werd ik pas echt actief in deze hobby, ik had mijn telescoop toen als zo'n 6 maanden, maar er nog nooit echt intensief mee naar buiten gegaan. Waarschijnlijk gewoon doordat ik niet wist wat ik kon doen, hoe alles werkte en ik was nog helemaal niet wegwijs in deze hobby. Ik was zo'n beginner die gelijk met een 20cm begon. En ik heb er tot dit moment nog geen enkele keer spijt van gehad.
Die 20cm newton staat nu op een HEQ-5 Pro, oculairtjes zijn uitgebreid, er is een Televue 3* barlow bij gekomen, een spc900nc en twee Dslr. De 350D (die niet meer werkt) en een nieuwe 1100D. Ohja, ook heb ik nog een 80mm shorttube, ideaal voor op vakantie of als je snel wat wil bekijken, zoals een zonnevlek in de pauze of je nog net op tijd bent om het ISS te volgen.
Terug naar 22 januari, Mars, de seeing was redelijk, bij vlagen zelfs goed. Jammer genoeg was de transparantie minder, er kwam steeds vaker een wolkje voorbij. Ik heb Mars eerst op een a4'tje lopen schetsen, maar de details zien er niet uit en je hoort hem eigenlijk ook in kleur te schetsen. Daarom heb ik er vanochtend in Gimp even een kleurenversie van gemaakt. Het is echt alleen om te laten zien wat voor een details ik kon zien.
De vergroting was zo'n 240* tot 360*, ook merkte ik op dat de linkerkant wat lichtere kleuren vertoonde dan de rechterkant. Mars.jpg

Met citaat reageren