Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Mars 22 januari

Moderator luukieboy's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    23
    Aantal Messier gezien
    90
    Aantal Herschel gezien
    58

Mars 22 januari

In de ochtend van 22 januari was het eindelijk is lekker weer om naar buiten te kunnen 's nachts. Ik zie dat ik in al geen tijden geen waarneemverslag heb gepost, nu toch al zo'n 3 maandjes waarschijnlijk. Jammer genoeg zat het er toen ook niet in, maar het was wel goed genoeg voor Mars. De planeet waar ik al eigenlijk twee jaar op zit te wachten.

Twee jaar geleden werd ik pas echt actief in deze hobby, ik had mijn telescoop toen als zo'n 6 maanden, maar er nog nooit echt intensief mee naar buiten gegaan. Waarschijnlijk gewoon doordat ik niet wist wat ik kon doen, hoe alles werkte en ik was nog helemaal niet wegwijs in deze hobby. Ik was zo'n beginner die gelijk met een 20cm begon. En ik heb er tot dit moment nog geen enkele keer spijt van gehad.

Die 20cm newton staat nu op een HEQ-5 Pro, oculairtjes zijn uitgebreid, er is een Televue 3* barlow bij gekomen, een spc900nc en twee Dslr. De 350D (die niet meer werkt) en een nieuwe 1100D. Ohja, ook heb ik nog een 80mm shorttube, ideaal voor op vakantie of als je snel wat wil bekijken, zoals een zonnevlek in de pauze of je nog net op tijd bent om het ISS te volgen.

Terug naar 22 januari, Mars, de seeing was redelijk, bij vlagen zelfs goed. Jammer genoeg was de transparantie minder, er kwam steeds vaker een wolkje voorbij. Ik heb Mars eerst op een a4'tje lopen schetsen, maar de details zien er niet uit en je hoort hem eigenlijk ook in kleur te schetsen. Daarom heb ik er vanochtend in Gimp even een kleurenversie van gemaakt. Het is echt alleen om te laten zien wat voor een details ik kon zien.

De vergroting was zo'n 240* tot 360*, ook merkte ik op dat de linkerkant wat lichtere kleuren vertoonde dan de rechterkant. Mars.jpg
    Laatst gewijzigd door luukieboy; 02-02-12 om 11:55
    Chase your dreams, cause no one else will

Callisto Jef De Wit's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    394
    Als je het exacte uur (nog) hebt, kan je vergelijken met een foto of een simulator. Altijd leuk om uit te pluizen wat je exact hebt gezien op Mars! Die lichtere (linker)rand komt regelmatig voor (limb haze). Dit zou ook de kant moeten zijn die in beeld draaide.
    Eden XP 8x42, 6 cm speelgoedscope, WO Zenithstar 80 FD & Orion Optics UK 12" Dobson / "Bright skies aren't empty skies" (James Mallaney)

Moderator sixela's schermafbeelding
    Mare Sirenum- Sinus Sabaeus - Sinus Meridiani en aan de ander kant (bij de noordelijke poolkap) Mare Acidalium tot Niliacus Lacus.

Goed gespot.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Moderator luukieboy's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    23
    Aantal Messier gezien
    90
    Aantal Herschel gezien
    58
    Bedankt, de tijd was trouwens rond half 2 in de ochtend van 22 januari. Ik zal straks eens rondkijken op het net hoe Mars er toen ongeveer uit zag voor ons.
    Chase your dreams, cause no one else will

Regels voor berichten