Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: De kou trotseren beloond

Vesta Dobber's schermafbeelding

De kou trotseren beloond

Vannacht om 4 uur het bed uit want ik kon de verleiding niet weerstaan.
    Ik werd beloond voor mijn moed. Omdat ik straks naar het werk moet even kort een miniverslagje.

Even buiten zag ik dat de sterrenhemel goed was. Gelijk naar de Grote Beer, even mikken met mijn 12 inch dobson en...raak, daar heb je M81 wauw wat is die toch mooi en duidelijk. Bleek dat NGC3077 waarschijnlijk te zijn want ik zag even later daarboven de echte M81 uit het beeld knallen, toen kreeg ik het warm ondanks de bittere kou. Meteen even naar M82, een pracht met structuur in het stelsel te zien. Door naar M51 die me onverhuld de spiraalarmen toonde en ik meende zelfs het staartje naar het kleinere stelseltje te zien. Een pracht. Naar boven naar M101, even snel hebbes en overduidelijk qua vorm.
    Naar de planeten dan maar want we moeten door ivm de kou. Mars viel me tegen die zwom in de niet al te beste seeing. Saturnus weer eens na lange tijd, dat is een hartverwarmend moment, wat een beauty, het went nooit!
    Ik moet bijna weer naar binnen maar niet voordat ik naar Hercules ga. M13, in volle ornaat. Die knalde er echt ook uit. Ik heb alle 4 vergrotingen er op los gelaten en allemaal geweldig. Met 300x bijna beeldvullend!

Helaas ik moet weer naar binnen. Zeer tevreden.
    Kort en niet gedetailleerd verslagje maar ik wilde dit even delen.
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 02-02-12 om 12:08 Reden: 'beloond' ipv 'beloont'
    Skywatcher 12inch Dobson, postzegelvergrootglas

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Om 4 uur je bed uit..pfff..diehard...goed hoor!
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Prima waarneemweer dus, zo 's ochtends vroeg. Had je geen last van slechte seeing op Saturnus?
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

ja en ik om half zes omdat we vandaag naar Bali gaan. Toen ik ff buiten keek vanochtend heb ik even de verrekijker uit de bagage gehaald en gekeken. Garradd was te zien vlakbij M92 maar wel veel zwakker. Kou viel mee ondanks de -10ºC maar er was vrijwel geen wind. Maar echt waarnemen kwam het niet van we moesten op de trein naar Schiphol, van waar ik nu dit berichtje stuur.
    Het was echt kraakhelder vanmorgen, beter dan de afgelopen dagen. Ook hier in Schiphol is de hemel goed blauw.
    My eyes are the best optical devices provided. Others:
    XT10 250mm, Genesis 100mm, TS 15x70, Canon EOS 7

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Petje af! Ik kan me nog steeds er niet toe zetten om midden in de nacht uit bed te kruipen om weer eens Saturnus waar te nemen...

Vesta Dobber's schermafbeelding
    Ik was de gehele dat ook erg vermoeid moet ik zeggen. Saturnus was heel mooi maar ik deed het vooral voor de deepsky. Ver in de nacht is het naar mijn idee toch een stuk donkerder doordat veel kunstmatig licht uit is in de omgeving. Het geeft zo'n kick om die sterrenstelsels echt beter te kunnen zien!
    Vreemd vond ik dat saturnus heel aardig was qua scherpte en dat mars juist belabberd was. Kan de seeing zo verschillen op 1 moment of is Mars veel gevoeliger voor slechte seeing?
    Skywatcher 12inch Dobson, postzegelvergrootglas

Donateur RobertdB's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    3
    Wat een bikkel!! en vroeg op en de kou trotseren!! Leuk verslagje

Robert
    -- hé... waar is mijn onderschrift gebleven? --

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Mars staat hoger dan Saturnus, dus je zou qua seeing het tegenovergestelde verwachten. Maar wat zou kunnen is dat Mars precies boven een stel schoorstenen staat en Saturnus niet. Ook zou de collimatie kunnen verlopen als de kijker anders staat. Dit laatste kan je testen.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Regels voor berichten