Vannacht om 4 uur het bed uit want ik kon de verleiding niet weerstaan.
Ik werd beloond voor mijn moed. Omdat ik straks naar het werk moet even kort een miniverslagje.
Even buiten zag ik dat de sterrenhemel goed was. Gelijk naar de Grote Beer, even mikken met mijn 12 inch dobson en...raak, daar heb je M81 wauw wat is die toch mooi en duidelijk. Bleek dat NGC3077 waarschijnlijk te zijn want ik zag even later daarboven de echte M81 uit het beeld knallen, toen kreeg ik het warm ondanks de bittere kou. Meteen even naar M82, een pracht met structuur in het stelsel te zien. Door naar M51 die me onverhuld de spiraalarmen toonde en ik meende zelfs het staartje naar het kleinere stelseltje te zien. Een pracht. Naar boven naar M101, even snel hebbes en overduidelijk qua vorm.
Naar de planeten dan maar want we moeten door ivm de kou. Mars viel me tegen die zwom in de niet al te beste seeing. Saturnus weer eens na lange tijd, dat is een hartverwarmend moment, wat een beauty, het went nooit!
Ik moet bijna weer naar binnen maar niet voordat ik naar Hercules ga. M13, in volle ornaat. Die knalde er echt ook uit. Ik heb alle 4 vergrotingen er op los gelaten en allemaal geweldig. Met 300x bijna beeldvullend!
Helaas ik moet weer naar binnen. Zeer tevreden.
Kort en niet gedetailleerd verslagje maar ik wilde dit even delen.

Met citaat reageren