Ik heb hem gisteravond ook voor het eerst gezien!
Kijker: 10 cm f/9 Skywatcher ED Evostar, oculairs 7,5 mm Celestron Ultima (120x) 5 mm Pentax XW (180x) en 6 mm TMB Planetary (150x)
Ik begon eerst met de 7,5 mm Ultima. De kijker was goed afgekoeld van een veranderlijke sterrensessie eerder op de avond (hoewel je bij een 10 cm kijker eigenlijk niet van afkoelen hoeft te spreken) en het Baader Amciprisma zat er nog in.
Sirius B werd gelijk al vermoed als een uitstulping aan Sirius en ik liet de ster rustig uit beeld lopen. Toen Sirius A net uit beeld was zag je direct een mooi sterpuntje tevoorschijn ploppen.
Vervolgens de 5mm XW erin, en ook hier was Sirius B zichtbaar, hoewel een stuk lastiger.
Vervolgens een 'normale' zenitspiegel erin en dit maakte de waarneming toch iets gemakkelijker. Tot 80% naar de rand was Sirius B regelmatig zichtbaar als de seeing even tot rust kwam. In volgorder van het gemakkelijkst zien:
7,5 mm Ultima - 5 mm Pentax XW - 6 mm TMB Planetary - 5 mm TS Planetary (randgeval) en onmogelijk in een 3,2 mm Planetary.
Het waarnemen door Sirius uit beeld te laten lopen zodat een fractie van een seconde enkel Sirius B aan de rand zichtbaar is lukte elke keer met de Ultima, een enkele keer met de Pentax en geen enkele keer met een planetary. Daarvoor waren de beeldafwijkingen aan de rand te groot.
De combinatie 10 cm ED met 7,5 mm Ultima is duidelijk een gelukkige. Ik had hem voor een paar tientjes gekocht, speciaal voor mijn Lunt, maar ook voor dit soort waarnemingen (en van de week op de Maan) springt hij er echt uit. Die oude oculairs zijn zo slecht nog niet.
Bedankt voor de tip, John! Ik had nooit verwacht dat dit mogelijk zou zijn met een kleine kijker. Na de E- en F-ster in het trapezium kan ik Sirius B ook afstrepen van mijn lijstje. What's next?

Met citaat reageren
Ik werd enorm geholpen door het feit dat ik precies wist waar ik moest kijken en hoe piepklein hij zou zijn. Rigel is een uitstekende voorbereiding. Sirius B is alleen een klasse of twee lastiger.