- Configuratiescherm - Plug-ins -Zonnestelsel Editor
- Klik op "Instellen".
- Tabblad Solar system. Hier kun je Eros uit de lijst verwijderen.
- Klik vervolgens op "Import orbital elements in MPC-format..."
- Tabblad Online search.
- Typ Eros en laat zoeken (als het goed is, wordt ie gevonden).
- Vink Eros aan en klik op "Add objects".
Vervolgens kun je alles sluiten. Eventueel kun je in de lijst waar je Eros verwijderd hebt, nagaan of ie er weer tussen staat.
Succes!
Bedankt. Duidelijk.
Alleen . . "als het goed is, wordt ie gevonden" ; nee dus, ik krijg een foutmelding dat het object niet werd gevonden.
Jammer, maar ik weet nu in ieder geval hoe het werkt
De oude is overigens niet verwijderd!
Is de omschtrijving 'Eros' wellicht niet voldoende? Moet het iets zijn als C/ . . . . . .Eros ?
Het is niet zo heel belangrijk, maar je wordt wel op het verkeerde been gezet door St. met een mag. -0.05![]()
Laatst gewijzigd door delphi46; 01-02-12 om 19:16
HEQ5 Pro Synscan # Kutter 110mm/ƒ24,7 - Zelfbouw # Newton 150mm/ƒ6,5 - Zelfbouw # EOS450D
Het lukt me met Stellarium ook niet. Wel met Cartes du Ciel. CdC geeft magnitude 8.1.
Dit mag met een korreltje zout genomen worden, want de helderheid van Eros kan binnen korte tijd sterk variëren door de sigaarvorm van dit object. Daar houden planetariumprogramma's geen rekening mee.
De positie kan trouwens ook iets afwijken afhankelijk van je waarneemlocatie.
Bij mij werkt het precies zoals ik aangaf, dus zonder C/ .
Misschien is het versie-afhankelijk of zit er een bug in oudere versies(?), ik gebruik versie 0.11.0.
Dat de oude niet is verwijderd, is vreemd. Ik zou voor de zekerheid Stellarium even helemaal afsluiten en opnieuw starten en dan nagaan of de oude er nog steeds staat. Soms is dit afsluiten nodig, voordat een verandering zichtbaar wordt of doorgevoerd wordt. Het is me overigens onduidelijk wanneer wel of niet, het zou ook versie-afhankelijk kunnen zijn.
Gisteravond om 23:30 nog even de kou getrotseerd
Hoe ik ook zocht (van te voren kaartjes bestudeerd), ik kon hem niet vinden.
Of . . . . ik had hem wel in beeld en heb hem niet als zodanig herkend; dat lijkt me eerder.
Uit Stellarium bleek, dat hij vlakbij NGC3292 stond, dus ik met de Goto naar de betreffende NGC.
Ik moet hem toen wel in beeld hebben gehad, want mijn montering was prima uitgelijnd.
Zoeken naar benoemde sterren leverde steeds een bijna Bulls Eye resultaat op.
Hoe dan ook. Te koud om echt een half uur te zoeken.
Ik heb inmiddels ook Stellarium 0.11.0 geïnstalleerd Eros vervangen. Nu werkt hij goed. Mag. 8.55
Wie weet krijg ik nog een -hopelijk minder koude - kans.
HEQ5 Pro Synscan # Kutter 110mm/ƒ24,7 - Zelfbouw # Newton 150mm/ƒ6,5 - Zelfbouw # EOS450D
Je zat nochtans goed. Kaartje is gemaakt op jouw moment. Ngc 3292 is het blauwe vlekje, maar wel magnitude 14. Cirkel is 2 graden. Eros van magn. 8 tussen die sterren van 6 moet je gezien hebben.
Is sun more useful than moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.
Inderdaad, dat vermoed ik ook al. NGC3292 zag ik natuurlijk niet, maar die gebruikte ik om met Goto op de juiste plaats te komen.
Ik heb die sterretjes wel gezien, maar . . . . het was laag, net boven een huizenrij (warmte-uitstraling), dus de seeing was natuurlijk knudde.
En om nou vroeg in de morgen mijn bed uit te gaan met dit weer? Zo'n bikkel ben ik nou ook weer niet.
Al zou het wel leuk zijn als ik hem toch nog even kon spotten.
De betreffende plek komt wel steeds hoger aan de lucht, maar Eros niet vrees ik. Die duikt toch het diepe in?
Eros is nu helderst (mag. 8,1), maar gaat ook snel dieper (al naar decl. -14). Hier nog eens een kaartje uit CdC met de neergaande Eros van 2 feb tot 8 feb telkens te 23u UT. Sterretjes gaan tot mag. 11. Cirkel is 2 graden. Zo moet je 'm zeker nog vinden, niet veel meer dan een sterretje natuurlijk, maar probeer toch maar aan te voelen dat er een vuiler kleurtje in zit en een vastere helderheid dan de andere sterren in de buurt.
erosfe12.gif
Is sun more useful than moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.
Gisteravond nog een keer geprobeerd om Eros te vangen. Goto naar NGC3292; maar ik had een zo goed als leeg beeldveld.
De montering was wel goed uitgelijnd en star aligment toegepast. Op andere objecten uitgeprobeerd:
Procyon, Pollux, Jupiter, etc. Allemaal in één keer midden in beeld; dus daar lag het niet aan.
Helaas, de seeing was heel slecht mede omdat, zoals gezegd, ik laag over de daken van enkele huizenblokken moet kijken.
Hij blijft gewoon te laag vanuit mijn waarneem punt.
Zelfs de kleinste sterretjes waren nauwelijks waarneembaar. De maan was daar natuurlijk ook wel debet aan.
Ik zal het moeten opgeven, want Eros duikt nu toch vrij snel de diepte in.
Wel nog even genoten van de mooie maan (toch wel). Dat blijft voor mij een boeiend object.
Na nog even een blik geworpen te hebben op M35 (ook heel mooi, een beeld vol kleine stipjes) en M42, heb ik de bevroren boel maar weer in de schuur gezet. Als vandaag weer alles droog is, verder opruimen en doek er over. Klaar.
Volgende keer maar een ander doel (of doelen) opzoeken.