Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: Eros?

Eros?

Gisteravond toch maar ,ondanks de kou, een poging gedaan om Eros te vinden.
    Ik had al aan het begin van de avond het spul buiten staan. Lekker in de diepvries.

Om plm. 20:00 eerst maar eens wat rondgekeken. De maan natuurlijk
    Het zou zo'n beetje tijd moeten zijn voor Rupes Recta, maar uit de foto blijkt dat het daar nog iets te vroeg voor was:

Maan klein.jpg
    Toch ook nog maar weer een poging gedaan om M42 eens goed op de plaat te krijgen. Het was tenslotte mooi helder. En dat was - hier althans - al een tijd geleden.

M42 op 31-01-2012.JPG

Ik heb een serie gemaakt en die moet ik nog bewerken. Hopelijk lijkt het dan nog wat meer.

En toen was het 23:00 uur. Nu zou Eros toch ruim boven de daken van de achterburen moeten staan. Het eerste wat ik zag was natuurlijk de rode mars.
    In Stellarium had ik gezien waar Eros dan ongeveer moest staan. Volgens Stellarium mag. -0.05. Nou, dat klopt dus niet want dan zou je hem met het blote oog kunnen zien. Mars was mag.-0.55, dus . . .

Ik heb nog een poosje gezocht tot mijn vingers te koud werden. Helaas, niets gevonden
    Ligt dat aan mij of is hij idd erg slecht te zien?
    HEQ5 Pro Synscan # Kutter 110mm/ƒ24,7 - Zelfbouw # Newton 150mm/ƒ6,5 - Zelfbouw # EOS450D

Venus Christian1990's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Mooi verslag en ook leuk dat je er foto's bij doet, dat kleurt het verhaal mooi bij!

Eros heeft volgens mij een magnitude van rond de 8,5 dus hij is met het blote oog niet zichtbaar. Met een stukje starhoppen zou je hem makkelijk moeten kunnen vinden. Al zal het geen spectaculair gezicht zijn...
    8'' Meade LX 200 ACF, Imaging Source DMK21, Canon eos 400D,

Wat vreemd dan, dat in Stellarium mag. -0.05 staat. Dat leek mij ook al vreemd. Dan zou hij bijna net zo helder (voor het oog) zijn als Mars.
    Foutje in de database van St.?

Ik ga het vanavond nog eens proberen denk ik. De temp. zal iets minder laag zijn zag ik en als de wind dan ook nog wat wegblijft . . . .
    Starhoppen vergt nu eenmaal wat tijd, maar als het erg koud is, ben ik toch vrij snel weer binnen.
    Mijn vingers...oei. De rest is geen probleem.
    Ik blijf het proberen. Doelstelling: Ik MOET Eros zien!

Met mijn Newton 150/f6.3 moet dat toch te doen zijn.
    Kan ik hem met mijn bino 10 x 50 ook wel zien? Ja toch?
    HEQ5 Pro Synscan # Kutter 110mm/ƒ24,7 - Zelfbouw # Newton 150mm/ƒ6,5 - Zelfbouw # EOS450D

Io Veenmol's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Op 17 en 18 januari 1975 was Eros makkelijk te vinden met een verrekijker in de Tweelingen.
    Toen ongeveer even helder als nu.
    Succes met zoeken (en de kou!!!!!).
    8" Skywatcher Dobsonian. 20-40X100 Astro Binoculair. 15x80 Binoculair

Guus GuusGilein's schermafbeelding
    Magnitude 8,5 mag normaal geen probleem zijn met een verrekijker, maar Maanlicht en stand vlak boven de (heiige) horizon kunnen het behoorlijk moeilijk maken. Eros staat in een veld met allemaal sterretjes in de magnitude 7 en 8, wat identificatie niet gemakkelijker maakt. Een goede zoekkaart is dan erg belangrijk. De 150 mm Newton mag geen probleem zijn. Ondanks de slechte transparantie gisteravond haalde ik met een 127 mm refractor magnitude 12 bij ongeveer 100x.

Maar je hebt geluk komende avond. Eros staat dan vlakbij een sterretje van magnitude 8,5, dus precies even helder. Een verplaatsing is dan binnen enkele minuten op te merken.
    Hieronder zie je 2 kaartjes, één overzichtskaart en een wat meer gedetailleerde kaart. Ik heb een bepaald figuurtje met rode lijntjes weergegeven om het je wat gemakkelijker te maken. Het bewuste sterretje is met een pijltje aangegeven.
    Je ziet 2 kruisjes voor Eros, want hij zit helaas 2x in mijn database (met iets verschillende baanelementen). De kaarten gelden voor 1 februari 23.00 wintertijd.

eros1.JPG

eros2.JPG

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Eros zou zeker te doen moeten zijn met jouw kijker. Dat Stellarium zegt dat die magnitude -0.5 heeft is duidelijk een fout in Stellarium. Maar dat zou kunnen betekenen dat de baanelementen ook fout zijn en je dus naar de verkeerde plek zit te kijken.

hemel.waarnemen.com kent Eros helaas niet, maar deze site wel: http://www.rasnz.org.nz/MinorP/2012Eros.htm. En er zullen er zeker meer zijn.

Het is wel een beetje een probleem dat de doorzichtigheid bij de horizon erg slecht was gisteren, en vanavond waarschijnlijk ook.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Met al deze tips ga ik het zeker nog een keer proberen.

Ik ontdekte net, dat ik nog steeds mijn losbladige (26 bladen) Skyatlas Epoch 2000.0 heb. Die heb ik in de begintijd van mijn hobby (eind 70-er, begin 80-er jaren) gekocht.
    Gelijk eens even opgezocht. Dat is een stuk duidelijker dan Stellarium.
    Laatst gewijzigd door delphi46; 01-02-12 om 15:41

Nog even aan het stoeien geweest met mijn losse kaartsysteem
    Ik heb, mede n.a.v. voorgaande tips, daarmee de volgende kaart gemaakt.

Ik ontdekte dat ik de Goto het beste naar NGC3115 kan laten gaan en vandaar wat hoppen.
    Nog 2 avonden voordat het weer bewolkt wordt. Hopelijk vanavond een nieuwe poging.
    Volgens mij moet hij dan bij het kruisje staan.

Eros 31-01-2012 - detail.jpg

Bij mij had Eros in Stellarium een magnitude van 8.09.
    Ik heb deze even verwijderd en opnieuw gedownload, hij geeft nu een magnitude van rond de 8.6.

Guus GuusGilein's schermafbeelding
    Houd wel rekening met de verplaatsing in de loop van de avond. De tabs in bijgaand plaatje zijn voor UT, dus je moet overal 1 uur bijtellen voor onze tijd.
    eros3.JPG

Regels voor berichten