Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: 31-1-'12: starhoppen werkt beter als je bij de goede ster start.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65

31-1-'12: starhoppen werkt beter als je bij de goede ster start.

Het plan was om nog een keer NGC 2266 op te zoeken. Dus lekker warm aangekleed (thermobroek en -hemd, skibroek, tshirt met lange mouwen, fleece, fleece, sweater met kapuchon, fleece, twee paar sokken, sneeuwschoenen, handschoenen).

Eerst even mel allerlei vergrotingen en filters naar M42 en omgeving gekeken. M42 is zo helder dat een filter niet heel veel extra's lijkt te doen. Anderzijds was de seeing vrij slecht en de transparantie ook, SQM-L gaf 18.10 aan, de maan nog niet achter de buurflat verdwenen. De NGC nevels ten zuiden en ten noorden van zijn een heel ander verhaal. Ik zie wel een lichte ring rond diverse sterren waar een nevel omheen zou moeten staan, maar ik denk dat dat de weerkaatsing is van de ster in m'n oogbol. Ik zie dat soort ringen namelijk bij elke ster die helder genoeg is.

Dan NGC 2266. Zou eenvoudig te vinden moeten zijn vanaf eta Gem, gewoon een graad of twee naar het noorden en bingo. Dus niet. Na een aantal malen op en neer ga ik de Uranometria halen. In de PSA staan toch te weinig sterrren. Met de Uranometria kijken, klopt niet, de stervelden lijken er niet op. ik zit te laag, op gamma Gem. Dat is het nadeel als je bijziend bent, de zoeker op de goede ster zetten gaat niet zonder bril, en met bril iets op de sterrenatlas zien gaat ook niet.

Nadat eps Gem in beeld is bezet gaat het zoeken een stuk beter. Het gebied is nu snel gevonden, en met de 6 mm TMB planetary II (167x) is de sterrenhoop ook te zien. Het is een klein dingetje, een gebogen rijtje sterren, met een paaar nog zwakkere sterren ernaast. De hoop lijkt niet geheel opgelost,se achetgrond lijkt lichter te zijn. SQM-L: 18.16 en dat is slecht, in deze omgeving. Verder waait het te hard en hebbik te weinig sokken aan.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Guus GuusGilein's schermafbeelding
    Een bekend probleem, Sander, dat met de bril en de zoeker!

Ik had dat gisteravond ook toen ik in het maanlicht probeerde richting V Cas (nabij M52) te hoppen door de zoeker. Zonder bril zag je amper een ster in die richting, met bril kan je inderdaad de kaart gewoon weggooien.
    Ik had de kaarten en oculairkoffer op een tafeltje in de schuur gezet wat op zich wel prettig werkt want je kunt even rustig uit de wind alles opzoeken en opschrijven, maar waar laat je steeds je bril? Zonder handschoenen houd je hem gemakkelijk even vast of stop ik hem in mijn jaszak, met handschoenen gaat dat toch wat lastiger en ik ben dan steeds als de dood dat hij op de stenen klettert.

Na ruim een uur waarnemen (12 veranderlijken, Jupiter en speciaal voor Roel Rupes Recta (erg fraai met die ietwat schuine rechte streep precies op de terminator) was ik ook diepgevroren en met de opstekende wind ging ik maar weer binnen opwarmen. Vanavond nieuwe kansen!

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Ik hen zo'n touwtje aan de brilpoten vastgemaakt. Dan kan die gewoon bungelen. Moet ik wel weer oppassen dat die nergens achter blijft haken , zoals de leuningen van de waarneemstoel.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Atoom MartijnHijink's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    20
    Ik zit ook te klooien met mijn bril (die heb ik pas een paar jaar). kijk het liefst zonder. maar de atlas gaat dan weer niet.
    een koordje is een goed idee denk ik. vrijdag even halen.
    en inderdaad, ik leg mijn spullen gewoon binnen en kan dan even opwarmen als ik check of Io inderdaad Io is.
    Skywatcher 8" Dob

Io Veenmol's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    touwtje kost vanaf E 1 bij de opticien. Erg handig, maar mijn sterke leesbril (voor atlaskaarten) beslaat soms door mijn adem; zonder bril zie ik de kleine sterretjes op de kaarten niet, dus bril zeker nodig.
    8" Skywatcher Dobsonian. 20-40X100 Astro Binoculair. 15x80 Binoculair

Ganymedes Titan2's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    5
    Aantal Messier gezien
    83
    Aantal Herschel gezien
    18
    Dat had ik vanmorgen ook. Ik wilde M53 zien en die stond vlak bij Alpha com. Ik richtte de zoeker op die ster, maar geen bolhoop. Bleek dat ik Vindemiatrix in beeld had.... Uiteindelijk wel gevonden natuurlijk!
    Zelfbouw/Skywatcher 130 f/5 newton met MdL ventilatie systeem - Skywatcher EQ2 - Plastimo 7x50

Mercurius
    Aantal Messier gezien
    2
    Wel grappig dat je dan een ster heb mogen zien titan

Bruno_BiIIi@ert bbill77's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    >>
    Aantal Messier gezien
    102
    Aantal Herschel gezien
    >>
    mijn bril hang ik gewoon in één van de oculairhouder-gaten van de montering. Nooit meer zoeken in het donker!
    10cm f9 Evostar ED Sky-Watcher refractor - 30cm f5 GSO dobson
    http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep-veranderlijke-sterren - http://twitter.com/bbill77

Regels voor berichten