Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24

Discussie: LX200 classic kenner gezocht

IRL name top secret theritz's schermafbeelding

LX200 classic kenner gezocht

Wij hebben op de wacht een LX200 EMC staan ("Classic" noemen ze die nu denk ik?) en we hebben optische problemen met het ding waar we niet zelf uitkomen. Gevalletje te weinig kennis in huis. Niet dat we nergens naar hebben gekeken (collimatie uiteraard, correctorplaat etc.) maar ergens doen we wat fout.

Is er iemand in the house die eeuwige roem en vooral dankbaarheid van ons wil krijgen door eens naar onze LX200 te kijken? Vooralsnog kunnen we even niets anders neerzetten maar de beelden zijn nu echt bizar slecht.

Alle hulp wordt enorm gewaardeerd!
    Starparty & LAN Party-ganger | Secretaris Publiekssterrenwacht Schothorst | Robtics 70/420 ED doublet | Vixen Polaris | Meade Lightbridge 12" | 20cm Piet Kuit DHZ dobson

Erik Hoorn - Moderator dieseltijger's schermafbeelding
    Op Rijswijk hebben we er ook zo een. Ben geen expert, maar: wat is het probleem?
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

We krijgen geen goede focus. Kortgezegd. Ik zal Cityjohn een vragen het te posten hier, want hij is er vooral druk mee geweest. Ik zal laatst iig dat de sterretjes twee 'armpjes' hadden waardoor een V-vorm ontstond. Zeer bijzonder. En Jupiter was dubbel. Ook niet echt ok.
    Starparty & LAN Party-ganger | Secretaris Publiekssterrenwacht Schothorst | Robtics 70/420 ED doublet | Vixen Polaris | Meade Lightbridge 12" | 20cm Piet Kuit DHZ dobson

dutchdeepsky.com Maurice Toet's schermafbeelding
    Al eens zonder zenitspiegel gekeken? Ik heb heel wat slechte zenitspiegels gezien die astigmatisch zijn.

Administrator MoreLinux's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    9
    Is de corrector plaat ooit verwijderd om deze schoon te maken en daarna niet meer op dezelfde manier teruggezet?
    Wat ook kan zijn is dat de Secondary Mirror verdraaid is, waardoor de afwijking ontstaat.

We denken zelf richting correctorplaat. Of secundaire spiegel. Maar het punt is niet zozeer dat we niet weten wat het kán zijn maar meer het daadwerkelijk bepalen welke van de opties de veroorzaker is. En dan natuurlijk hoe het te verhelpen. Want garantie zit er niet meer op en voordat we dure reparaties gaan doen probeer ik liever eerst even via dit 'circuit' één en ander te checken. Of te laten kijken, dat zou nog mooier zijn.

Administrator MoreLinux's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    9
    Als de correctorplaat ooit niet goed is teruggezet, dan zou ik 'm weer loshalen en al kijkende de plaat langzaam 360 graden draaien. Als je dan op de correcte plek zit, dan moet dat te zien zijn.

De Secondary Baffle en Mirror kan ook "los" zitten waardoor deze verdraaid is ten opzichte van de corrector. Dat loszitten zou je moeten kunnen voelen door voorzichtig aan de Secondary Baffle te draaien. Als die niet meegeeft, dan zit daar de fout waarschijnlijk niet.

*Piccard Facepalm*

@Theritz: Nou ik weet niet wat jij denkt dat wij denken maar de corrector heb ik er zelf hoogstpersoonlijk nog goed in gehangen een maand geleden...

@MoreLinux: Onze correctorplaat is gelukkig Enorm duidelijk gemarkeerd op de plek waarin hij optisch in lijn staat met de rest van de optiek dus dat draaien hoeft gelukkig niet.

@Maurice: Met een zenithspiegel collimeren of fotograferen is wel een beetje een supermega beginnersfout maar hoewel de LX200 het optisch best doet zolang je de rode vlek maar niet wilt kunnen zien zul je op een foto met een 6" Newton onze LX200 heel gauw overtreffen in oplossend vermogen (Met de DSLR is geen zenith spiegel gebruikt)

We wisten het niet Voordat wij (jij ook @theritz) er een lasercollimator in hebben gehangen, nu weten we dat de hoofdspiegel krom naar beneden hangt. Waarschijnlijk om dezelfde reden dat de corrector een centimeter verzakt was in z'n kurken. (Zwaartekracht)

Hoe denk ik dit te weten?: met een lasercollimator de secundaire spiegel centreren op de optische as, daarna naar Jupiter kijken en hem twee keer zien.

Iedere... Ik snap dat je de secundaire wel op de hoofd kan uitlijnen maar er dan een percentage van je beeld weg valt en de onderkant gaat ondercorigeren/bovenkant gaan overcorigeren, hiervan krijgen we ook kleurfouten. Als er iemand toevallig uit zijn blote hoofd weet hoe je de centrale roterende as waar de hoofdspiegel op zit in de LX200 kunt stellen zou ik diegene dankbaar zijn voor het delen van die kennis.

Onderstaand een foto gemaakt door ons instrument. (en ik heb deze foto niet stiekem met een 100mm refractor gemaakt) (Wij hebben een 12" LX200)
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)
    Bestuurslid publiekssterrenwacht Schothorst
    Custom 6"N LXD75 / Stock NexImage / Custom Firm 780k Cooled / Custom Firm 680K

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Hoe kun je in ****-naam op een foto (zonder belichtstijden en andere info) het verschil zien tussen 6" en 12".

Kleurfouten??? (Klinkt als atmosfeer). Oplossend vermogen; Hoe zie je dat?

Wat is nu eigenlijk het probleem?
    Laatst gewijzigd door tomkooij; 01-02-12 om 09:11

Titan
    Gevalletje voor medeforummer FirstLight ! Hij heeft kortgeleden mijn 140mm Irrgang ( Meesters refractor ) lens weer goed gejusteerd en gereinigd.Deze zat verkeerd om in de lenscel maar is nu weer helemaal top.Ook had hij een zelfgebouwde 13 cm SCT bij zich.........helemaal zelf geslepen en gebouwd! Vlijmscherpe beelden !!Top optieker dus! Als hij het niet weet.........??

classicscopes
    " NIHON SEIKO KENKYUSHO Telescopen : SEIKO SCOPE (JAP) - UNITRON (US) - POLAREX (NL,BEL,AUS) - WELTBLICK (DUI) - MERIDIAN (SWE) - POLARIS (US) "

Regels voor berichten