Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: Tweede avondje met mijn nieuwe 8"

Atoom MartijnHijink's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    20

Tweede avondje met mijn nieuwe 8"

Direct na het eten de dob in de tuin gezet (midden in een woonwijk in Woerden) om af te koelen.
    Mijn kinderen van 3 en 5 willen heel graag ook kijken, dus alle jassen, dassen en handschoenen aan en de kou in.
    Eerst de maan, Ik zie de kraters zegt de oudste, en gelukkig ziet de jongste ze ook even later.
    Dan Jupiter, zie je de maantjes? Ja!

Nog even snel naar M42, kinderen laten kijken, Venus ook nog maar de kinderen krijgen het koud en gaan naar binnen, ik moet ze eerst even in bed leggen.
    kan de kijker mooi verder koelen.

Kinderen liggen er in en ik wil wel eens kijken of ik een foto kan maken door mijn oculair.

Jupiter door oculair.jpg

maan lukt wel, maar die foto's zijn te groot voor hier.
    Jupiter lukt ook, let wel, uit de hand door een dob. kleur en banden ( :

Met de java app van sky and telescope kun je snel checken welke maantjes waar staan. ik meende een vlekje op jupiter te zien, dat is leuk, de schaduw van Io is te zien als een klein zwart vlekje bij 120x. ik vraag me af of ik met 120 keer de red spot nog kan zien. vast te veel licht hier.

M42 nog een keer, ik zie het trapezium en jawel, ook e en even later een hint van f bij 120x. groter kan ik niet.

Dan wat rondzoeken bij de belt en hoger, volgens mij heb ik M78 ook in het vizier gehad. maar dat weet ik niet zeker want het neveltje dat ik zag kon ik niet echt plaatsen tussen bepaalde sterren...

Mijn eerstvolgende uitbreiding is denk ik een 5 of 6 mm oculair. Ik hoop wat oculairen te kunnen testen als ik in maart de achterhoek party bezoek. Daar zijn vast wel een aantal leden die me willen helpen om het perfecte oculairtje te vinden om naar 200, 240 of 300 keer te gaan. en eigenlijk wil ik ook nog een widefield oculair 32 of 40. maar ja, het mag natuurlijk niet te veel kosten. (liefst minder dan 100)

nog even speuren naar M81 en M82, binnen 2 minuten staan ze in mijn 25mm oculair dus 48x vergroot naast elkaar. nog net te zien als een ronde vlek en een licht lijntje. Ik ben het niet verleerd. toch wel veel last van strooilicht hier.

Al met al heel erg tevreden met mijn nieuwe kijker! en de telrad die ik jaren geleden heb gekocht is erg fijn om zonder computer te starhoppen. ik raad hem bij deze graag aan aan beginnende gebruikers. veel makkelijker te gebruiken dan de zoekkijker die standaard geleverd wordt. ik heb ze nu naast elkaar staan maar de kleine kijker gebruik ik zelden.

een leuke maar koude avond.
    Skywatcher 8" Dob

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Leuk verslag. Het was inderdaad fris vanavond.

M78, als het klopt heb je een lekker donkere tuin.

En behalve banden heb je ook een vlek in de noordelijke equatoriale band, en ik denk de schaduw van Io ook, onder de zuidelijke equatoriale band.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Ja leuk om te lezen. Best wat objecten zo op een koude avond en met maanlicht. Lang leve de 20 cm Newton!

Regels voor berichten