Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Gevoelstemperatuur

Maan Snowboarder's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    37

Gevoelstemperatuur

Gezien de weersverwachting is dit waarschijnlijk nuttig om te weten.
    Vanaf een gevoelstemperatuur van -18 graden bestaat er bevriezingsgevaar.
    Vanaf een gevoelstemperatuur van -25 graden bestaat er een acuut bevriezingsgevaar van onbedekte huid.
    Vanaf een gevoelstemperatuur van -50 graden bestaat er direct bevriezingsgevaar binnen 30 seconden!

Deze tabel heb ik samengesteld in de tijd dat ik veel aan wintersporten deed. Hij is aan de veilige kant, dwz. in sommige andere tabellen vind je andere waarden voor bevriezingsgevaar. (Ik ben altijd liever safe dan sorry...)

Als bijlage een tabel van gevoelswaarden bij verschillende temperaturen en windsnelheden. (zip bestand)
    Bijgevoegde bestanden Bijgevoegde bestanden
    Als je overal tegelijk aan begint, kom je alle problemen in 1 keer tegen...

Big Bird Steem's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    90
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    308
    Maar hoe bepaal je de gevoelstemperatuur? Is dat een gemeten iets? Ik weet niet hoe -25 voelt!
    Bij een wand van 5 meter hoogte dient men een afstand van minimaal 5 meter aan te houden. Bij hogere wanden moet de minimale afstand gelijk zijn aan de hoogte van die wand.

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding
    Ik wel!

Koud!!!
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Rhea astromannetje's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    32
    Hier is heel wat te vinden over gevoelstemperatuur.
    Het gaat voornamelijk over de werkelijke temperatuur en de windsnelheid.
    10" Flextube dobson | 8-24x50 bino
    “Somewhere, something incredible is waiting to be known.”

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Gevoelstemperatuur vind ik zo'n onzinbegrip. Okee, het geeft objectief weer wat de invloed is van wind op de afkoeling van een stukje huid. Maar het zaait vooral verwarring en leidt bij leken tot overdrijving. Als ik beschut sta (of me goed aankleed), klopt er al niets meer van. Hou nou gewoon de werkelijke luchttemperatuur aan, kun je later ook nog vergelijken. Net zo storend als dat mensen in de zomer zeggen "het was wel 45 graden" Ja in de zon.

Rhea astromannetje's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    32
    Het is inderdaad een redelijk relatief begrip. De meeste mensen weten ook wel dat de wind het iets kouder doet aanvoelen...
    10" Flextube dobson | 8-24x50 bino
    “Somewhere, something incredible is waiting to be known.”

Ik vind het ook een onzinbegrip. Het zegt weinig, tenzij er duidelijke richtlijnen bestaan.
    Zoiets bestaat bijv. wel voor dauwpuntstemperatuur.
    Je zou iets kunnen standaardiseren als temperatuur maal windsnelheid in m/s of zoiets.
    My eyes are the best optical devices provided. Others:
    XT10 250mm, Genesis 100mm, TS 15x70, Canon EOS 7

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    In Nederland zal het niet zo snel een issue zijn, maar op extreme plaatsen, zoals Denali (de koudste berg ter wereld, schijnt) is het wel heel erg belangrijk.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

In mijn ervaring is een gevoelstemperatuur tot zo'n -15 a -20 best wel uit te houden. Dit is geijkt op windstil, dus de werkelijke temperatuur per definitie de gevoelstemperatuur. Gooi er nog een leuk zonnetje tegenaan en het is zelfs aangenaam. En het is nu juist dat laatste wat altijd vergeten wordt! Het gaat niet alleen om warmteverlies aan de omgeving, maar ook warmteopname door bij voorbeeld straling. De zon levert onder optimale omstandigheden een kilowatt per vierkante meter, dat is een aardig straalkacheltje.

Nog een ijkpunt: ik ben laatst gaan ijsklimmen, een paar uur bij -7, geen wind. Heerlijk!

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Relatief...onzinbegrip...
    Haha
    Stap maar met -7 op een motorfiets en rijdt de A4 van slechts Delft tot Rijswijk. Zorg ervoor dat tenminste één klein reepje huid onbedekt blijft. Zul je meemaken wat een onzinbegrip dat is. Haha.
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Regels voor berichten