Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 35

Discussie: Waarneemtip voor vanavond (31 jan): Rupes Recta

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding

Waarneemtip voor vanavond (31 jan): Rupes Recta

Rupes Recta, oftewel de bekende "rechte wand" staat vanavond precies op de scheidingslijn tussen licht en donker op de Maan. Rupes Recta en zijn omgeving geeft rond die tijd een mooi spel van schaduwen. Zeker de moeite waard om vanavond de ijzige kou te trotseren! Meer informatie over deze enorm lange breuklijn: http://the-moon.wikispaces.com/Straight+Wall

Foto van hoe de schaduwen vanavond ongeveer zullen staan: http://www.viewfromearth.com/images/...a_ray_vh91.jpg

Een zoekkaartje is niet nodig: scan gewoon de terminator af en hij valt meteen op, ook in kleine kijkers!
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Donateur Ed's schermafbeelding
    Thanx, goeie tip ! De moeite waard om vanavond de kou even voor te trotseren.
    WO Megrez 88 FD (88mm F5,6) | Intes MK-67 (150mm F12) | TAL 200K (200mm F10) | AT Voyager | TAL GEM2 | Orion Sirius EQ-G

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding
    Ik ga vanavond ook weer eens een poging wagen vanaf m'n balkon.

Thx
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Guus GuusGilein's schermafbeelding
    En mocht vanavond niet lukken, dan heb je morgen nog een kans. Dan kan je tevens de rille Rima Birt iets ten westen van Rupes Recta opsporen. Daar is vanavond de Zon nog niet opgekomen.
    Rima Birt loopt gelijk vanaf de krater Birt naar het Noorden.

Ik vind het altijd een mooi gezicht om te zien, zowel Rupes Recta als Rima Birt evenwijdig aan elkaar.

Donateur Boost's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    5
    Thanks Roel!
    Na het werken maar even kijken.
    Misschien helpt dit mij uit mijn astrodip.
    AKA: joost95

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding
    Een leuk specifiek detail dat alleen vanavond te zien is, is de lichtstraal tussen het uiteinde van Rupes Recta en het sikkelvormige gebergte aan de zuidkant (die twee samen worden wel eens het zwaard genoemd. Het gebergte is dan het handvat). Wanneer de zon nog heel laag staat schijnt het licht als een langwerpige waaier tussen de twee structuren door. Dit is goed te zien op de foto uit de beginpost. In de loop van de avond zou er duidelijk verschil in vorm van die straal zichtbaar moeten zijn. Ook wordt de schaduw van Rupes Recta zelf snel smaller.

Dergelijke duidelijke veranderingen vind ik (net als planeetbedekkingen, verduisteringen etc.) altijd geweldig om te zien. Je ziet het zonnestelsel gewoon voor je ogen bewegen!
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Goeie tip, was sowieso al van plan om m'n solarscope ook eens op de maan te mikken.
    Met de transparantie zit het wel goed vandaag.

Goeie tip!

Ik wil vanavond ook eens wat aan maanwaarnemen gaan doen. Wat is dan de beste kandidaat: WO Megrez 72mm f/6, Vixen Elfje f/7.9, 30cm Dob f/4.9?
    Ik neig het elfje boven de megrez te kiezen, omdat ik daarmee net iets hoger kom in de vergroting.
    Orion SkyQuest XX12 | WO Megrez 72 op Vixen GP | PST | TV Nagler 31 Ethos 17/10/6 | M:110 | H400:113 | BOC: 26 | C:30 | HII:14

Ik heb rond een uur of 18:00 nog even gekeken, maar het lijkt me nog wat te vroeg voor RR. Morgen wellicht beter. Of laat vanavond wellicht. Brrrrrrrrrrr

Ik heb het spul nog buiten staan, dus wie weet. Ik wil vanavond laat nog even proberen Eros te vangen.
    -8 gr C en wind. Zal niet meevallen.
    Laatst gewijzigd door delphi46; 31-01-12 om 18:37
    HEQ5 Pro Synscan # Kutter 110mm/ƒ24,7 - Zelfbouw # Newton 150mm/ƒ6,5 - Zelfbouw # EOS450D

Callisto Jef De Wit's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    394
    Roel, bedankt voor de tip.
    Wie ook eens Jupiter in het vizier wil nemen: momenteel is er een schaduwovergang van Io tot ongeveer half negen plaatselijke tijd. Daarna draait de GRS in beeld (tot ongeveer middernacht).
    Eden XP 8x42, 6 cm speelgoedscope, WO Zenithstar 80 FD & Orion Optics UK 12" Dobson / "Bright skies aren't empty skies" (James Mallaney)

Regels voor berichten