Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 48

Discussie: barn door tracker design

Quaoar

barn door tracker design

Hallo,
    Er zijn zoals bekend een aantal basis principes voor een 'Barn Door Tracker'. Ze worden goed in beeld gebracht op de Engelstalige Wikipedia:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Barn_door_tracker . Het ene ontwerp is wat eenvoudiger te maken terwijl een ander wellicht wat langer foutloos blijft volgen.
    Maar volgens mij, als je alle modellen met dezelfde nauwkeurigheid zou maken, zouden alleen de types met het gebogen schroefdraad en de corrective cam foutloos blijven tot de schroefdraad op is.
    Omdat ik op het werk een redelijk nauwkeurige boog in een draadeind kan maken (met hulp) lijkt me dat de meest voor de hand liggende optie.
    Echter, als ik op ons forum zoek, of google op 'barn door tracker' dan komt de oplossing met gebogen draadeind eigenlijk vrij weinig voor. Terwijl de 'dubbele arm' aandrijving zoals op de site van Jan (van Gastel) toch net zo moeilijk te maken is en eerder afwijkt.
    Mijn vraag derhalve: is er een andere reden dan het precies buigen van het draadeind om niet voor deze oplossing te kiezen?

Dank,
    Ton
    " Het schijnt "

Ik denk dat heel weinig mensen de mogelijkheid hebben om een draadstang goed te buigen.
    Ik vraag me trouwens af of je dan daar nog wel een moer op gedraaid krijgt omdat je toch de windingen aan een kant dichter naar elkaar buigt en aan de andere kant verder uit elkaar. tenzij dat je een andere manier gaat gebruiken om m aan te drijven.
    Ik wil zelf ook graag zo iets gaan maken, maar dan gebaseerd op de astrotrac. Dat lijkt me een eenvoudiger pincipe, alleen moet ik nog een motor vinden en de maten uitrekenen (ontwerp is verder zo ongeveer klaar in mijn hoofd).
    Als ik m ga maken dan zal ik daar wel proberen iets van een verslagje/beschrijvin van te schrijven.

Donateur Hugo de Jong's schermafbeelding

gebogen draadeind

Voor een heel andere toepassing heb ik ooit een gebogen draadeind gemaakt. Het lukt wel, als je maar een hele grote straal neemt (grote R), en de bocht dus flauw blijft. Buigen deed ik om een grote ton heen. De lopende moer liep inderdaad eerst erg stroef, maar dat heb ik opgelost door er een snij-ijzer (draadsnijder) overheen te draaien. Daarna liep de moer wel goed, maar zat er wel veel speling in. De andere barn door oplossingen zijn, denk ik, beter.

Je zou de tangentiele fout ook kunnen verkleinen door uit te gaan van een stappenmotor. Dan heb je volledige controle over de gewenste draaisnelheid bij verschillende hoeken, en kan je er zelfs voor corrigeren. De stappenmotor zou je kunnen aansturen, bijvoorbeeld, met een Arduino (waar dan ook de correctie in wordt berekend).
    Laatst gewijzigd door Hugo de Jong; 01-02-12 om 13:01
    Meade LX200GPS 14" opdrukken: astronomie is een krachtsport...

Quaoar
    Inmiddels is het draadeinde gebogen. Ik heb de benodigde cirkel op ware grootte geprint, het draadeinde lijkt de cirkel exact te volgen.
    Daarna de draad nog een keer nagesneden, het moertje loopt nu soepel over de schroefdraad.
    Dus dit wordt mijn design, ik ga aan de slag!
    " Het schijnt "

Meteoriet
    Een aantal jaren geleden heb ik ook geknutseld aan een dergelijke barndoor volgsysteem. Destijds heb ik als aandrijving een stappenmotor gebruikt uit een floppydisk aandrijving van de destijds gangbare pc's. De benodigde electronica ook zelf gemaakt. Heb toen een recht draadeind gebruikt. De lengte ervan heb ik aangepast aan de tijd die ik wilde volgen. Die gewenste volgtijd was dus mijn uitgangspunt.
    Ben benieuwd of jullie nu een berekening hebben gemaakt van de volgfout die optreedt bij een recht draadeind. En of dit jullie motief was om voor een gebogen draadeind te kiezen.

Met interesse volg ik jullie pogingen .....

groet,
    Toon.
    Je moet niet doen wat je laten kan.

Ik heb inderdaad even gerekend aan de volgfout die zou ontstaan bij een theoretische uitvoering van een astrotrac versie.
    Ik ben uitgegaan van een Draadeinde M6 (spoed daarvan is nl 1mm dus makkelijk rekenen), en van een lengte van de armen van 229mm (moeten eigenlijk 229.2 zijn maar dat krijg ik nooit voor elkaar).
    Daarnaast ben ik uitgegaan van een draaisnelheid van de aarde van, 0.25 graden per minuut (360graden / 24u /60 min)
    Hierbij kom ik aan een volgfout van
    0.002 graden bij 10 minuten
    0.011 graden bij 30 minuten,
    0.055 graden bij 60 minuten
    0.16 graden bij 90 minuten.
    1.07 graden bij 170 minuten.

Ik heb t ook nog in een grafiekje geplakt, de roze lijn is wat je wil en de blauwe lijn is de theoretische hoek die je maakt. Horizontaal zijn de minuten uitgezet en vertikaal de hoek die tussen de twee armen ontstaat.
    graden.JPG

Er zullen uiteraard extra afwijkingen optreden omdat het met simpele middelen (voor nu sowieso hout en een accuboor ;-)) de nauwkeurigheid die hiervoor nodig is niet te halen is maar ik hoop dat ik enigszinds in de buurt kan komen. Later zal ik misschien de armen uit aluminium of zo laten maken op t werk dan zou de nauwkeurigheid nogal wat beter kunnen.

Grootste probleem tot nog toe is het vinden van een motor voor weinig .

Donateur TomB's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    37
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tonton Bekijk bericht
    Dus dit wordt mijn design, ik ga aan de slag!
    Mooi, ik blijf graag op de hoogte van je voortgang.
    Posted via my Lenovo and Google Chrome

Meteoriet
    Een vraag over je uiteindelijke doel: hoe lang wil je volgen, gelet op het resultaat wat je wil bereiken?
    Anders gezegd, werk je straks voor visueel of fotografisch en met welke vergroting? Want daarmee kun je terugredenerend bepalen welke foutmarge je toelaatbaar vindt.

Nog een ander puntje: Kun je bij het rekenen niet beter uitgaan van 23 uur en 56 minuten?
    Destijds heb ik als volgt gerekend:
    1 dag = 24 uur = 24 x 60 minuten = 1440
    siderische rotatie: 23 uur 56 minuten 4,1 sec (correctie voor schrikkeljaren)
    siderische dag = (23 x 60) + 56 = 1380 + 56 = 1436,068 minuten
    een hele (theoretische)omwenteling van je opstelling in 1436,068 minuten
    gebruikte schroefdraad: M6 heeft een spoed van 10 per cm.
    1 omw. van motor geeft 1 mm/minuut verplaatsing van het scharnier
    motor toerental: 1 omwenteling in 50 sec = 5/6 minuut
    aantal motoromwentelingen per minuut: 60/50 = 1,2
    Je moet niet doen wat je laten kan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door toon Bekijk bericht
    Een vraag over je uiteindelijke doel: hoe lang wil je volgen, gelet op het resultaat wat je wil bereiken?
    Anders gezegd, werk je straks voor visueel of fotografisch en met welke vergroting? Want daarmee kun je terugredenerend bepalen welke foutmarge je toelaatbaar vindt.

Nog een ander puntje: Kun je bij het rekenen niet beter uitgaan van 23 uur en 56 minuten?
    Destijds heb ik als volgt gerekend:
    1 dag = 24 uur = 24 x 60 minuten = 1440
    siderische rotatie: 23 uur 56 minuten 4,1 sec (correctie voor schrikkeljaren)
    siderische dag = (23 x 60) + 56 = 1380 + 56 = 1436,068 minuten
    een hele (theoretische)omwenteling van je opstelling in 1436,068 minuten
    gebruikte schroefdraad: M6 heeft een spoed van 10 per cm.
    1 omw. van motor geeft 1 mm/minuut verplaatsing van het scharnier
    motor toerental: 1 omwenteling in 50 sec = 5/6 minuut
    aantal motoromwentelingen per minuut: 60/50 = 1,2
    Het is voor fotografie, voor nu nog met een 200mm Lens op een Canon 350d, later komen er hopelijk nog een paar grotere (300 misschien zelfs 400mm) lenzen. Als ik overga naar een Telescoop (als) dan zal er ook een echte montering komen maar dat is voorlopig nog niet aan de orde. Belichtingstijden zullen dus ook waarschijnlijk het kwartier niet eens overschrijden voorlopig totdat er eens met filters gewerkt gaat worden maar dat is nog niet aan de orde.
    En ik kan inderdaad beter uitgaan van 23u en 56 minuten, ga t gelijk aanpassen. Ik wist dat een dag ietsje korter dan 24 uur was maar niet hoeveel, bedankt voor de tips!

Ralph rwagter's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    15
    Een kwartiertje belichten op 200 tot mogelijk 400mm op een barndoortracker, als je dat lukt dan zou ik dat echt spectaculair vinden. Is het draad zo nauwkeurig en lukt het je poolafstemming zo goed te krijgen? Ik zie dat de astrotrac in de praktijk me een 135mm tot zo'n 10 minuten gebruikt wordt.

Ralph
    HEQ5 syntrek - Vixen ED80SF - Skywatcher 80T guidescope - Carl Zeiss Jena 180mm f/2.8- USB EqMod - Artemis 4021 - Logitech Fusion - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Regels voor berichten