Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Autotrack of Synscan (GoTo)...?

Jan zwerfkei's schermafbeelding

Autotrack of Synscan (GoTo)...?

Beste Astrovrienden,

Ik ben voornemens om een Skywatcher 10" Dobson Flextube te kopen (Ik heb nog geen ervaring in het navigeren tussen de sterrenstelsels). Nu wordt deze aangeboden met Autotrack, of het iets duurdere Synscan. Nu heb ik op dit forum al gezocht naar eventuele vergelijken van genoemde systemen, maar ik kan niets gevonden krijgen. Vandaar deze topicstart.

Ik denk dat Goto heel handig is om snel te starhoppen, en om de verschillende onderwerpen snel te vinden. Alleen hoe nauwkeurig is die Synscan...?

Maar van de andere kant denk ik ook dat je na verloop van tijd wel alles een beetje weet te vinden, en dat de Synscan dan overbodig wordt (Zeker als je een paar goede Skyatlassen er bij pakt). Als dat laatse het geval is, dan investeer ik de meerprijs liever in een goed oculair.

Dus wie heeft er ervaring met Autotrack en Synscan, en het langdurig gebruik hiervan? En zijn beide systemen betrouwbaar, of zijn ze onderhoud en storing gevoelig?

Mars skyfan's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    307
    Ik heb een Synscan op een zware EQ5 (te vergelijken met de celestron CAM). Werkt uitstekend! Wel drie sterren gebruiken om uit te lijnen en goed op de pool richten.
    Hij is mooi stil, en dat is een pre als je buren hebt.
    je moet die vette lamp effe uitdoen!

Sedna Hiro's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    60
    Aantal Herschel gezien
    80
    Ik heb sinds een paar weken een 12" Flextube Synscan goto. Ik heb hem nog maar een handjevol avonden kunnen gebruiken, maar mijn ervaring is dat de goto vrij nauwkeurig werkt. E.e.a. hangt volledig af van hoe netjes horizontaal de telescoop staat opgesteld, en hoe nauwkeurig je daarna de 2-star alignment doet.