Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Autotrack of Synscan (GoTo)...?

Jan zwerfkei's schermafbeelding

Autotrack of Synscan (GoTo)...?

Beste Astrovrienden,

Ik ben voornemens om een Skywatcher 10" Dobson Flextube te kopen (Ik heb nog geen ervaring in het navigeren tussen de sterrenstelsels). Nu wordt deze aangeboden met Autotrack, of het iets duurdere Synscan. Nu heb ik op dit forum al gezocht naar eventuele vergelijken van genoemde systemen, maar ik kan niets gevonden krijgen. Vandaar deze topicstart.

Ik denk dat Goto heel handig is om snel te starhoppen, en om de verschillende onderwerpen snel te vinden. Alleen hoe nauwkeurig is die Synscan...?

Maar van de andere kant denk ik ook dat je na verloop van tijd wel alles een beetje weet te vinden, en dat de Synscan dan overbodig wordt (Zeker als je een paar goede Skyatlassen er bij pakt). Als dat laatse het geval is, dan investeer ik de meerprijs liever in een goed oculair.

Dus wie heeft er ervaring met Autotrack en Synscan, en het langdurig gebruik hiervan? En zijn beide systemen betrouwbaar, of zijn ze onderhoud en storing gevoelig?

Mars skyfan's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    307
    Ik heb een Synscan op een zware EQ5 (te vergelijken met de celestron CAM). Werkt uitstekend! Wel drie sterren gebruiken om uit te lijnen en goed op de pool richten.
    Hij is mooi stil, en dat is een pre als je buren hebt.
    je moet die vette lamp effe uitdoen!

Sedna Hiro's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    60
    Aantal Herschel gezien
    80
    Ik heb sinds een paar weken een 12" Flextube Synscan goto. Ik heb hem nog maar een handjevol avonden kunnen gebruiken, maar mijn ervaring is dat de goto vrij nauwkeurig werkt. E.e.a. hangt volledig af van hoe netjes horizontaal de telescoop staat opgesteld, en hoe nauwkeurig je daarna de 2-star alignment doet.

Ik heb hem uitgeprobeerd op een paar kleine obscure open clustertjes en die werden, met een niet eens zo heel nette uitlijning, elke keer netjes in het midden van het beeld van mn zoekoculair gezet. Ik had wel het idee dat hij minder nauwkeurig werd naarmate de avond vorderde, maar dat is op te lossen door een nieuwe 2-star alignment te doen.
    HTTP 599
    Service Permanently Unavailable

The server you are trying to contact has crossed the event horizon of a black hole.

Ik heb ook met allebei gewerkt, en kan voor beiden wel voor- en nadelen bedenken. Ik noem ze dan ook maar, dan mag jij bedenken welke je het waardevolste vindt. Volgorde is de volgorde waarin het in me opkomt, niet iets van belangrijkheid ofzo.

1. Je noemde het al: prijs. Als je het niet echt nodig hebt, hoef je er ook niet voor te betalen.
    2. Synscan is natuurlijk heeel makkelijk. 2- of beter nog 3-star alignment en je zit voor de rest van de avond snor. Alle messiers, ngc's, planeten en nog veel meer objecten zitten er in, en het werkt echt heel goed, als je uitlijning goed is.
    3. Ik vond het in het begin best een lastig ding om de uitlijning voor elkaar te krijgen. Als je nog niet zoveel ervaring hebt (en ik had nog nooit met een equatoriaal systeem zonder zoeker gewerkt) zijn zelfs de helderste sterren lastig.
    4. Je doet het niet meer zelf. Voor mij de belangrijkste reden om hem af en toe uit te laten staan. Ik vind het juist leuk om zelf objectjes op te zoeken, er naartoe te starhoppen en dan de "euforie" als het uiteindelijk gelukt is.
    4b. Daar zit nog een ander gevolg aan vast. Doordat de noodzaak er niet is om goed te leren starhoppen, heb je later in je "carrière" als amateurastronoom een probleem. Want bij de meesten van ons komt er een moment (en dat kan eerder komen dan je denkt) dat je een object wil bekijken wat niet in de synscan staat. Of je uitlijning is niet perfect, en je komt daardoor alleen maar in de buurt van je object. Dan zijn de skills, die je opdoet door zelf te zoeken, ineens bijzonder handig!
    5. Aan de andere kant, het is juist wel heel leuk om snel de hemel langs te kunnen zoeven, en allerlei objecten langs te gaan, zonder (soms ellenlang en frustrerend) aan het zoeken te zijn.

Succes met de keuze!

Jan zwerfkei's schermafbeelding
    Bedankt voor de reactie's.

Het argument van Skyfan, met betrekking tot het geluid vind ik wel een goeie. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de stilte van de nacht voordurend wordt verbroken daar de kijker. Dus denk ik dat ik voor een synscan ga.

Ik heb ook ergens gelezen dat een orginele synscan (vanaf fabriek) veel nauwkeuriger is dan een later omgebouwde autotrack naar synscan.

Dus nu ben ik nog aan het twijfelen tussen een (nieuwe) Skywatcher skyliner 10" flex synscan voor 999,-- euro of een 12" voor 1570,-- euro. De 12" vangt 44% meer licht dan de 10", wat dus in theorie betekend dat er weer meer te zien valt.

@Hiro, jij hebt een 12" synscan......,hoe bevalt die jou, en heb jij er nog extra oculairen bij?

Sedna Hiro's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    60
    Aantal Herschel gezien
    80
    @zwerfkei: Het is vooral een kwestie van hoeveel geld je zelf wilt uitgeven, zowel wat betreft de wel/geen goto als de 10" vs 12". De voor- en nadelen van goto zijn in deze draad al genoemd, maar de kijker wordt er wel dik anderhalf keer zo duur van. Dezelfde prijsverhouding is er momenteel voor de 12" vs de 10". Ik had zelf de mazzel dat ik mn 12" precies kocht op de dag van de enorme prijsverhoging van eind december, en hem nog tegen de oude prijs kon krijgen. Toen was hij nog 1370,- maar ik kan hem nu zelf nergens meer vinden voor minder dan 1719,-

Ik zou in ieder geval wat budget reserveren voor een paar goede accessoires, waarmee je heel veel meer uit je kijker gaat halen. Denk aan 1 of 2 écht goede oculairen, een goed UHC filter en een steratlas (bv de pocket sky atlas). Daarnaast heb je voor een synscan sowieso ook nog een powertank nodig, als je tenminste ooit met dat ding de achtertuin uit wilt

Ik denk dat je aan een 10" met de genoemde accessoires waarschijnlijk meer plezier gaat beleven dan aan een 12" zonder. Aan een 12" mét misschien nóg iets meer

Dat gezegd hebbende, de 12" bevalt me uitstekend. Hij is nog te tillen (buis en montering elk ~18kg) en past nog met enig gemak in de auto. Neemt niet weg dat hij qua fysieke afmetingen wel GROOT is, ook in ingeklapte toestand. Verder is hij goed collimatievast ondanks de bewegende delen, en mits goed uitgelijnd werkt de go-to prima. Met minder goede uitlijning kan je er toch wel eens een keer 0,5-1 graad naast zitten, dus een steratlas of zoekkaartje voor het object kan nooit kwaad. De bijgeleverde oculairen zijn prima voor gewone plossls, maar ik heb ze verkocht en geïnvesteerd in wat meer high-end breedveldoculairen: een Meade SWA24 en een Nagler 13T6.
    HTTP 599
    Service Permanently Unavailable

The server you are trying to contact has crossed the event horizon of a black hole.

Regels voor berichten