Dankjewel voor alle reacties tot nu toe
dit is een foto van de filter, het lijken op kleine vetvlekjes die erop zitten, is dit van enige invloed op de waarneming?
DSC_1370.JPG
Dankjewel voor alle reacties tot nu toe
dit is een foto van de filter, het lijken op kleine vetvlekjes die erop zitten, is dit van enige invloed op de waarneming?
DSC_1370.JPG
Baaderfolie is steviger dan het er uitziet. Als je maar niet met iets scherps in de buurt komt, want dan kan je het eventuele doorboren en dan scheurt het soms.
Gewoon in een sopje met één druppel afwasmiddel, wat laten weken, en dan met een prop watten onder water voorzichtig over het filter gaan (zonder al te veel te drukken). Afspoelen met gedistilleerd water (of gedeioniseerd water met omgekeerde osmose gemaakt).
Maar heel veel invloed hebben die vlekjes niet, vooral als het opgedroogde condensatie is die stof heeft opgepikt. Als het schimmel is zou ik het wel degelijk afwassen.
Laatst gewijzigd door sixela; 30-01-12 om 17:47
Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.
thnx, het ziet er niet uit als schimmel. Ik denk dat ik als morgen of overmorgen de zon een beetje schijnt (zoals ze voorspelden) ik eens ga proberen of ik er iets van zie, en hem anders op die manier wat schoner probeer te krijgen.
Niemand verder ervaring met hoe het updaten van een dergelijke telescoop werkt? Het is misschien een stomme vraag, maar ik kan me gewoon ergens niet voorstellen dat die telescoop voor zoveel jaar precies weet waar jupiter of bijv sommige kometen staan.. Ik lees verder ook vaak bij nieuwe telescopen dat er dan een sky level 1 cd-rom bij geleverd word. Hoe essentieel is die software voor normaal gebruik?
Efemeriden voor planeten zijn langer nauwkeurig dan je montering zal blijven werken. Kometen en planetoiden zijn een ander verhaal, maar die kan je vast en zeker updaten. Hoe, dat hoort in de manual te staan.
In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100
Wow, gister dan eindelijk voor het eerst waargenomen. Het zonnefilter werkte goed, merkte niks van de vlekjes. Zag wel goed de vlekken op de zon zelf daarentegen. Heel erg gaaf om ook naar de maan te kijken s'avonds, zag ongelooflijk veel detail, vooral mooi om de schaduwen van de kraters te zien. Jupiter was ook goed te zien, kon de strepen goed onderscheiden maar hoop dat ik dit nog wat scherper kan krijgen. Zag ook 4 van Jupiter's grootste manen. Verder wat grotere sterren bekeken.
Echt een top telescoop, vooral de verschillende slewing rates zijn in de praktijk erg praktisch. Had echter nog wel problemen met de automatische go-to. Het alignen via de handleiding ging nog niet helemaal naar behoren waardoor ik de meeste dingen nog even handmatig opgezocht had. Toen de maan eenmaal geprogrammeerd stond vond hij hem daarna goed terug. Maar het alignen zelf ging niet echt.
Ik koos voor de optie solar alignen van alleen de maan om het even simpel te houden, maar begreep niet waarom de telescoop toen al uit zichzelf begon te bewegen. Heb de handleiding er een paar keer op nagelezen maar onder het betreffende hoofdstuk stond dit niet vermeld.
Wat ik nu denk maar niet duidelijk vermeld staat is dat de telescoop ten alle tijden op de polaris moet wijzen bij het begin? Dat er dus altijd eerst een polar alignment gedaan moet worden? Ik had de Ra en Dec assen wel goed ingesteld.
Ik ga het meteen vanavond nog een keer proberen en richt hem dan eerst op de poolster en stel hem daana in lijn met 3 andere sterren om zo accuraat mogelijk te kunnen kijken. Ik hoop dat dit helpt.
Desalniettemin een erg leuke eerste ervaring (ondanks dat ik uren achtereen in -6 zat, maar daar was ik gelukkig dik ingepakt genoeg voor)![]()