Hallo allemaal,
ik ben Niels, 26 jaar en wil me als een beginneling na lange tijd eens wat serieuzer met astro-nomie/fotografie gaan bemoeien. Ik ontdekte jullie forum recentelijk en het leek me leuk om op een actieve manier deel te maken van jullie community dmv bijv het delen van ervaringen en bezoeken van starparties.
Tot nu toe afentoe waargenomen door een kleine oude bresser spiegeltelescoop die ik al van jongs af aan heb maar waarvan het statief nu instabiel is en sinds een 2 jaar ook een kleine skywatcher junior refractor die ik een keer op een markt voor 2 tientjes gehaald heb. Sinds vorige week in het bezit van een wat serieuzere 2e hands telescoop (c8 sgt met accessoires die ik nog niet helemaal kan plaatsen) waar ik nog helaas door de bewolking geen gebruik van heb kunnen maken, maar morgen of overmorgen toch eens een kijkje hoop te nemen.
Ik hoop dat dit een start is van een leuke hobby van voornamelijk veel waarnemen icm afentoe fotograferen (nikon d50)
Hieronder de checklist:
1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien
-a. Wat stel je je er op dit moment van voor
Ik hoop wat meer gedetailleerd zicht van oa de maan te krijgen en voor het eerst andere planeten en misschien wel nevels andere sterrenstelsels en nebula's te zien. Ook wil ik graag met mijn nieuwe zonnefilter de zon eens bekijken.
-b. Is het een impuls(aankoop)?
Nee ik wou dit al heel lang, al is het een iets betere kijker dan ik tot dusverre altijd in gedachte had.
-c. Heb je al ervaring met sterrenkijken?
Eigenlijk niet echt, heb tot nu toe voornamelijk de maan bekeken omdat ik sterren nog moeilijk te vinden vond. Ik hoop dat dat met het Go-to systeem wat makkelijker word.
-d. Heb je al een kijker?
Ja, een kleine Bresser (missen onderdelen) en Skywatcher en nu dus ook een Celestron C8 sgt die ik vanaf nu alleen nog maar zal gebruiken
-e. Ben je al eens op een starparty geweest?
Nee, maar dat lijkt me erg leuk
2. Wat wil je met de telescoop doen?
Nog niet echt een focus maar zoveel mogelijk dingen aan de nachtelijke hemel waarnemen waarvan soms ook een nacht alleen maar fotograferen.
3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
Ik maak gebruik van het go-to systeem en de automatische tour (nog geen idee hoe dit allemaal werkt) en een boek waar van maand tot maand alle sterren en planeten van 2012 in staan.
4. Wat is je budget?
Voorlopig even niet aan de orde, heb net een telescoop gekocht incl voldoende accessoires
-a. Is dit inclusief/exclusief accessoires?
-
5.Hoe belangrijk vind je planeten?
Belangrijk, het lijkt me erg leuk om andere planeten eens zelf te waarnemen en er foto's van te maken. Al lijkt me dit in eerste instantie nog een moeilijke opgave.
6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?
Wel belangrijk maar iets minder als de Melkweg omdat ik verwacht minder detail te kunnen zien. Toch lijkt het me erg leuk om ook daar nieuwe dingen te ontdekken en misschien uiteindelijk te fotograferen.
7. Waar ga je kijken?
Voornamelijk thuis in de achtertuin, maar zal afentoe ook naar een heideveld 500m verderop of met de auto naar een donker gebied willen gaan.
7a. Hoe donker is je achtertuin?
Het kan voor nederlandse begrippen redelijk donker zijn omdat ik net buiten een klein dorp woon met weinig last van lichtvervuiling van steden of lampen in de directe buurt.
7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk)
Nee, er staan hier veel (hoge) bomen en daarom zal ik het met stukken open hemel moeten doen, vooral veel rondom de zenit en gedeeltes in alle richtingen.
7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek?
Ja
7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek?
In de winter binnen Nederland, in de zomer ook daarbuiten.
7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving).
In de Utrechtse Heuvelrug.
8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
Meerdere uren, maar omdat echt heldere lucht de laatste tijd schaars is en ik toch al echt een nachtpersoon ben zou het zo ook de hele nacht kunnen worden, vooral icm fotograferen.
9. Wat kun je dragen?
-a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen?
30kg, denk dat ik daar nu ook niet echt ver vanaf zit.
-b. Hoe ga je de telescoop vervoeren?
Voor verder afstanden met de auto
10. Is 2e hands een optie?
check
11. Later interesse in fotografie?
-a "Ja"/"Neen, we zien later wel en dan koop ik er eventueel wel iets anders voor"
Ja
-b Zoja, welk type (planetaire fotografie, fotografie van zwakke voorwerpen)?
In eerste instantie alles, totdat ik daar zelf een smaak in ontwikkel

Met citaat reageren