Met de nu begonnen vorstperiode heb ik mijn "boek" Zeer strenge Winter 1962-1963 weer eens opgezocht.
Mijn voornemen is hieruit een aantal beschrijvingen te plaatsen op het Astroforum, afd. Weerkunde.
Mijn toenmalige woonplaats was ook in Vinkeveen maar aan de oostkant van het plassengebied, tegen de snelweg A2 gelegen. Leeftijd toen 20 jaar.
Voorspel:
De periode april tot eind augustus 1962 is de koudste sinds 1849! Mei, 26 dagen te koud; juli is 2 graden te koud met De Bilt maar 1 zomerse dag.
Mei t/m augustus worden maar 3 zomerse dagen van 25plus genoteerd. (Normaal is 19X). Dit is het laagste aantal sinds begin der waarnemingen, 1849.
Ook septemder is 1 graad te koud.
Oktober is iets te warm, de eerste warme maand sinds februari, van de 31 dagen zijn er 22 te warm.
November gaf al 9 sneeuwdagen tegen normaal 1, wat zeer zeldzaam is.
Ook is november weer 2 graden te koud, de koudste november sinds 1952. Er is te weinig zon en het is te droog.
Op 22 november vriest het in het noorden van het land al 7 a 8 graden. Eelde meldt -9 en het zeewater is op 23 november 8 graden.
Er heerst steeds hoge druk invloed over onze omgeving en midden Europa.
December 1962.
Het nu volgende verslag komt uit overzichten, rapporten en bijzondere gebeurtenissen uit o.a. dagbladen en eigen waarnemingen, welke dagelijks zijn genoteerd.
Zaterdag 1 december was het al behoorlijk afgekoeld. Eelde kwam op -5, elders 1 a 2 graden vorst, alleen Den Helder en Vlissingen noteren nog plus 2 graden. Hoge barometer stand van 1040mb (Eelde).
Zondag 2 december om 6 uur is het overal onbewolkt en vriest het van -6 in Eelde tot Vlissingen -0.
Overdag is het zonnig met een zwakke ZO wind en in de schaduw blijft ruige vorst op het land.
Hogedruk kern 1046mb bij Praag. Kou tot in Italie en Pyreneeen. Ik meet op 10cm hoogte -6,5 met een maximum van -1,3.
Om 17 uur de thermometer op juiste hoogte gehangen (toen 2 meter). Op de sloten ligt nu 1,5 cm ijs, ook in de hoeken van de Vinkeveense Plassen ligt al wat ijs. 's Avonds daalt de temperatuur al tot onder -5 graden.
Maandag 3 december vriest het al 3 tot 7 graden. De ijsdikte is al 3 a 4 cm. Dichtgevroren zijn o.a. het Abcoudermeer, de Holendrecht en er is zelfs een dun ijsvliesje op de Herengracht in Amsterdam. Op sommige sloten wordt door kinderen over het ijs gelopen.
Hogedruk met kern boven Zuid Polen; wel ontstaat er in het noorden, westen en ZW dichte mist. Hoek van Holland en soms elders een zicht van 2 tot 10 meter!
In Amsterdam is er bij het Centraal Station een zicht van 10 meter, terwijl het op de Dam zonnig is! In mist gebieden blijft het -1 tot -6 vriezen, terwijl in zonnig Volkel de temperatuur tot +5 stijgt.
Er wordt op de ringsloot achter het huis geschaatst, bomen zijn bedekt met een dikke laag ruige vorst. Geen vliegverkeer op Schiphol en 's avonds vallen overal bus diensten uit . Zeer veel verkeersongevallen. De Amstel is met een dun laagje ijs bedekt. Londen meldt 1 meter zicht!

Met citaat reageren