Dan is dat dus zeker het overwegen waard.
Heb trouwens ook veel positieve verhalen over de Dobson 8 inch gelezen.
Dan is dat dus zeker het overwegen waard.
Heb trouwens ook veel positieve verhalen over de Dobson 8 inch gelezen.
De prijs is wel wat aan de hoge kant. Voor €300,- kun je hem nieuw krijgen. Maar ik weet natuurlijk niets over de staat van de telescoop.
Zelfbouw/Skywatcher 130 f/5 newton met MdL ventilatie systeem - Skywatcher EQ2 - Plastimo 7x50
Lijkt me ook wat aan de hoge kant, maar er staat dat hij twee maanden oud is en nauwelijks gebruikt. Waar haal je hem voor 300? En volgens mij heb je twee opties, de versie met en de versie zonder pyrex. Ik zie zo niet welke dit is.
Teleskop Service (http://www.teleskop-express.de/shop/...00-1200mm.html).
Ik zou me over de Pyrex spiegel niet al te druk maken. Pyrex zet minder uit dan goedkopere glassoorten, waardoor het focus en de collimatie beter behouden blijven, en de spiegel zou ook nauwkeuriger te maken zijn. Of je daar iets van gaat merken is een heel ander verhaal.
Perfect in focus blijven is heel belangrijk bij fotografie, maar visueel niet, je focust gewoon een beetje bij. Voor vormbehoud van de spiegel moet je ook een perfecte spiegelcel hebben, degene die er op zit is goed genoeg, maar niet perfect.
En als je straks een nog grotere gaat kopen, blijf je de 8 inch natuurlijk wel houden, voor even snel kijken, grab&go.
In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100
Zouden jullie eerder een 8 inch aanraden dan een 10 of 12 inch?
Dat kunnen we onmogelijk voor jou beslissen. Je ziet een pak meer met een 12"er, vooral vanuit een donkere site, maar als die zo zwaar wordt dat je niet meer gemotiveerd raakt het spul op te stellen --of erger, dat-ie niet meer meegaat naar een donkere site-- is het natuurlijk contraproductief. Een 8"er opstellen is niets, een 12"er opstellen is al iets voor mensen die graag grote waterboilers omhelzen.
Tot 16" blijven zulke telescopen meestal voor één man te vervoeren en op te bouwen, maar je bent er wel een hele tijd mee zoet (zeker als je, om hem alleen te vervoeren en op te kunnen bouwen, als truss-telescoop gaat kopen).
Tot 10" blijf je meestal makkelijk op een stoel observeren, van 12" tot 16" sta je af en toe (tenzij je een aangepaste hoge observatiestoel koopt of maakt, die dna ook extra gesjouw met zich meebrengt als je van voorwerp verandert). Ook dat is voor sommigen een reden om eerder voor een 8"-10" te kiezen.
Laatst gewijzigd door sixela; 31-01-12 om 16:47
Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.
Stel ik ga voor de 12", wat is verstandig om er nog bij te kopen? Ik dacht zelf aan het volgende;
- Een cheshire. Een goede laser schijnt nogal aan de prijs te zijn.
- Bob's Knobs voor de vangspiegel. Ik dacht dat deze voor de hoofdspiegel niet meer nodig waren, omdat er al iets vergelijkbaars aanwezig zou zijn.
- Een filter om de gevolgen van lichtvervuiling tegen te gaan. Is dat nuttig en zo ja, wat is een goed filter?
- Misschien een barlow?
Wat is trouwens de kwaliteit van de oculairen die bij de SW 12 inch flextube zitten?
Als je 'm niet zelf wilt maken, dan kopen.
Alleen als de boutjes in de vangspiegelconstructie niet metrisch zijn. Bob's Knobs zijn erg duur voor wat ze zijn. Ik heb de boutjes in mijn Sky-Watcher vangspiegel vervangen door drie M4 schroefoog-boutjes voor net geen Euro, bij de ijzerboer gehaald.- Bob's Knobs voor de vangspiegel. Ik dacht dat deze voor de hoofdspiegel niet meer nodig waren, omdat er al iets vergelijkbaars aanwezig zou zijn.
In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100
De cheshire. Je kan overigens ook zelf een laser maken: http://www.astroforum.nl/astrowiki/i...elhanger-laser