Ik wil graag een telescoop. Daarom dacht ik dat ik de vragenlijst maar even in moest vullen. Misschien hebben jullie naar aanleiding van de antwoorden een suggestie.
1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien
-a. Wat stel je je er op dit moment van voor
Ik ben voornamelijk geinteresseerd in deep-sky. Planeten is natuurlijk ook leuk, maar ik denk dat je daar sneller op uitgekijken bent. Deep-sky geeft veel meer mogelijkheden om te ontdekken.
-b. Is het een impuls(aankoop)?
Nee, ben nu 31 en sinds mn jeugd vind ik het al leuk. De afgelopen paar jaar heb ik me er een aantal keren in verdiept, maar nooit de knoop doorgehakt.
-c. Heb je al ervaring met sterrenkijken?
Matig, Ik probeer het een beetje bij te houden. Er zijn van die kalenders die speciale gebeurtenissen aangeven. Daar probeer ik dan naar te kijken. Geen ervaring met deep-sky en dergelijke.
-d. Heb je al een kijker?
Een aldi Meade ETX-70at. Misschien ligt het aan mij, maar deze valt een beetje tegen.
-e. Ben je al eens op een starparty geweest?
Nee.
2. Wat wil je met de telescoop doen?
All-round, maar voornamelijk deep-sky. De maan en planeten wil ik natuurlijk ook bekijken, maar dat heeft niet de prioriteit.
3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
Mijn voorkeur gaat uit naar handmatig, maar dat weet ik niet zeker. Een goto lijkt me ook zo'n gedoe en het zelf zoeken en vinden van objecten geeft denk ik meer voldoening. Is een goto of iets vergelijkbaars de investering waard?
4. Wat is je budget?
Flexibel. Ik zat te denken aan 500 euro, maar de max is 1000.
-a. Is dit inclusief/exclusief accessoires?
Incl.
5.Hoe belangrijk vind je planeten?
Een beetje belangrijk.
6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?
Zeer belangrijk.
7. Waar ga je kijken?
Ik woon in de stad. Dus ik zal er op uit moeten trekken. Heb namelijk geen tuin, alleen een balkon.
7a. Hoe donker is je achtertuin?
Geen achtertuin, alleen balkon.
7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk)
Nee
7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek?
Ja
7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek?
Als ik zomaar een keer ga kijken, dan rijdt ik de stad uit, maar het is ook leuk om een paar keer per jaar wat verder te rijden naar een echt donkere plek.
7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving).
Eindhoven
8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
Ongeveer 4 uur.
9. Wat kun je dragen?
Wat kan een mens dragen?
-a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen?
Dat weet ik niet.
-b. Hoe ga je de telescoop vervoeren?
Met de auto.
10. Is 2e hands een optie?
Ja, maar ik vind het moeilijk om kwaliteit en staat te beoordelen.
11. Later interesse in fotografie?
-a "Ja"/"Neen, we zien later wel en dan koop ik er eventueel wel iets anders voor"
Ja, heb nu een SLR en het zou leuk zijn om deze er aan te hangen. Ik heb echter geen idee of dat zomaar gaat.
Dit heeft echter totaal geen prioriteit.
-b Zoja, welk type (planetaire fotografie, fotografie van zwakke voorwerpen)?
Geen idee.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik wil en dat jullie een suggestie hebben. Bedankt!!

Met citaat reageren