Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30

Discussie: Eerste telescoop

Eerste telescoop

Ik wil graag een telescoop. Daarom dacht ik dat ik de vragenlijst maar even in moest vullen. Misschien hebben jullie naar aanleiding van de antwoorden een suggestie.

1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien

-a. Wat stel je je er op dit moment van voor

Ik ben voornamelijk geinteresseerd in deep-sky. Planeten is natuurlijk ook leuk, maar ik denk dat je daar sneller op uitgekijken bent. Deep-sky geeft veel meer mogelijkheden om te ontdekken.

-b. Is het een impuls(aankoop)?

Nee, ben nu 31 en sinds mn jeugd vind ik het al leuk. De afgelopen paar jaar heb ik me er een aantal keren in verdiept, maar nooit de knoop doorgehakt.

-c. Heb je al ervaring met sterrenkijken?

Matig, Ik probeer het een beetje bij te houden. Er zijn van die kalenders die speciale gebeurtenissen aangeven. Daar probeer ik dan naar te kijken. Geen ervaring met deep-sky en dergelijke.

-d. Heb je al een kijker?

Een aldi Meade ETX-70at. Misschien ligt het aan mij, maar deze valt een beetje tegen.

-e. Ben je al eens op een starparty geweest?

Nee.

2. Wat wil je met de telescoop doen?

All-round, maar voornamelijk deep-sky. De maan en planeten wil ik natuurlijk ook bekijken, maar dat heeft niet de prioriteit.

3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen?

Mijn voorkeur gaat uit naar handmatig, maar dat weet ik niet zeker. Een goto lijkt me ook zo'n gedoe en het zelf zoeken en vinden van objecten geeft denk ik meer voldoening. Is een goto of iets vergelijkbaars de investering waard?

4. Wat is je budget?

Flexibel. Ik zat te denken aan 500 euro, maar de max is 1000.

-a. Is dit inclusief/exclusief accessoires?

Incl.

5.Hoe belangrijk vind je planeten?

Een beetje belangrijk.

6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?

Zeer belangrijk.

7. Waar ga je kijken?

Ik woon in de stad. Dus ik zal er op uit moeten trekken. Heb namelijk geen tuin, alleen een balkon.

7a. Hoe donker is je achtertuin?

Geen achtertuin, alleen balkon.

7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk)

Nee

7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek?

Ja

7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek?

Als ik zomaar een keer ga kijken, dan rijdt ik de stad uit, maar het is ook leuk om een paar keer per jaar wat verder te rijden naar een echt donkere plek.

7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving).

Eindhoven

8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?

Ongeveer 4 uur.

9. Wat kun je dragen?

Wat kan een mens dragen?

-a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen?

Dat weet ik niet.

-b. Hoe ga je de telescoop vervoeren?

Met de auto.

10. Is 2e hands een optie?

Ja, maar ik vind het moeilijk om kwaliteit en staat te beoordelen.

11. Later interesse in fotografie?

-a "Ja"/"Neen, we zien later wel en dan koop ik er eventueel wel iets anders voor"

Ja, heb nu een SLR en het zou leuk zijn om deze er aan te hangen. Ik heb echter geen idee of dat zomaar gaat.
    Dit heeft echter totaal geen prioriteit.

-b Zoja, welk type (planetaire fotografie, fotografie van zwakke voorwerpen)?

Geen idee.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik wil en dat jullie een suggestie hebben. Bedankt!!

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Voor deep sky is een Dobson qua prijs-prestatieverhouding niet te kloppen. Diverese voorbeelden staan hier: http://www.teleskop-express.de/shop/...Teleskope.html. Denk aan 20 cm, voldoende opening om veel objecten te kunnen zien, klein genoeg om makkelijk in de auto meegenomen te kunnen worden en licht genoeg om je geen breuk te sjouwen. 25 cm kan ook, 30 cm wordt budgettair lastiger.

Als je balkon redelijk groot is past een 20 cm daar ook nog wel op. Deep sky fotografie gaat er niet goed mee lukken, planeet en maanfotografie kan wel.

Een andere optie is een Schmidt-Cassegrain: http://www.teleskop-express.de/shop/...Teleskope.html. Dit zijn ook hele compacte telescopen, waarmee je op je balkon ook uit de weg kan. Het probleem is wel dat de 8 inchers buiten je budget vallen, en dat ze alleen zin hebben als je heel veel vanaf je balkon wilt en kunt gaan waarnemen.

De ETX-70 is geen telescoop voor in de stad. De opening is te klein. Het is een leuk telescoopje voor grote open sterrenhopen, maar voor het wat kleinere en zwakkere spul moet je ermee naar een donkere plek, tijdens vakanties bv.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar een Dobson. Daar lees ik veel goede verhalen over.
    Hoe groot is het verschil tussen een 8, een 10 en een 12 inch?
    Wat is een goed merk/type? Skywatcher kom ik veel tegen, maar ook Orion en Meade.
    Uit jouw verhaal maak ik op dat je ook goed vanaf je balkon kunt kijken. Ik zou verwachten dat het daar veel te licht is, maar dat is dus niet zo?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aanuit Bekijk bericht
    Uit jouw verhaal maak ik op dat je ook goed vanaf je balkon kunt kijken.
    Alleen voor zeer heldere objecten zoals de maan en planeten.
    Voor deepsky zal je toch de auto moeten nemen om een donkere plek op te zoeken.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Hoe groter de telescoop, hoe meer licht je vangt, hoe kleiner de zichtbare details worden. Er zijn ook nadelen: ze worden duurder, het maximale beeldveld wordt kleiner en ze worden steeds onhandelbaarder. Er is wel een soort consensus dat een 20 cm een goede all-round telescoop is.

Kwantitatief heeft een 12 inch een "12/8 in het kwadraat" grotere spiegel, dat is 144/64, is meer dan twee keer zoveel licht, dus een magnitude zwakkere objecten zichtbaar. Het oplossend vermogen is anderhalf keer zo goed. In de praktijk bij een donkere hemel betekent dat een 12 inch heel veel meer melkwegstelsels laat zien, een orde van grootte meer. En bij een goede seeing zie je veel meer details op de Maan, Jupiter, Mars, en Saturnus, en ook in deep sky objecten.

Er zijn twee grote leveranciers van goedkope Dobsons, Synta en GSO. Behalve de dobsons van Orion Optics uit de UK zijn de Dobsons van Meade, Orion USA, Celestron, en de eigen merken van bv Teleskop Service en Robtics ofwel Synta telescopen ofwel GSO telescopen. Of ze gebruiken bv GSO of Synta spiegels. Dan kan je net zo goed voor de GSO of Sky-Watcher (Synta) telescopen zelf gaan.

Vanaf een balkon kan, maar of het goed is is erg persoonlijk. Mijn ervaring is dat maan, planeten, dubbelsterren en redelijk heldere open sterrenhopen goed kan. Ik kijk dan ook pal naar het zuiden. Nevels en melkwegstelsels, mwoa. Je ziet wel eens wat, maar mooi is het niet. Je moet wel erg opletten met de beschikbare ruimte, een te grote telescoop is een ramp.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Ik denk erover om een Skywatcher BK DOB 12" COLLAPSIBLE aan te schaffen.

Deze is redelijk betaalbaar. Hij is in te klappen en daarom makkelijker te vervoeren. De diameter is groot en geeft de mogelijkheid om veel te zien. Deze versie heeft geen GOTO, maar het starhoppen lijkt me leuk om te doen. De Meade ETX70-AT had wel een GOTO, maar ik kan niet zeggen dat ik daar echt veel plezier aan beleefd heb. Nadeel is wel dat er weinig / geen budget overblijft voor accessoires, maar dit kan nog altijd natuurlijk. Ik heb het idee dat dit een heel groot apparaat is. Wat zijn ervaringen wat betreft dit formaat??

Ik ben nu heel erg in één richting aan het denken. Wie heeft opmerkingen of suggesties.
    Laatst gewijzigd door sixela; 30-01-12 om 17:09

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding
    Op het plaatje lijkt ie niet zo groot, maar vergis je niet.
    (Orion heeft soms wat personen naast hun telescopen staan in de advertentie. Dan zie
    je hoe groot ze in het echt zijn)

Ik heb een 12" lightbridge en ben blij dat de vangspiegelkooi los kan van de hoofdspiegelkooi.
    Het is iets vaker lopen, maar in losse onderdelen net wat lichter en beter handelbaar.
    (ik moet ook drie trappen op en neer met de zooi)

Op zich is deze collapsible nog wel te vervoeren hoor, maar vergis je niet in het gewicht.

Er zitten al twee oculairs bij, dus daar zou je meteen mee aan de slag kunnen. Je kan altijd
    later iets bij kopen wanneer je meer weet wat je wilt.
    Een collimatie hulp zal je er waarschijnlijk nog wel bij moeten kopen.
    Verder is een altasje ook erg handig bij het zoeken en vinden van de objecten.

Hiermee ben je al een heel eind en zou je aan de gang kunnen.
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Een boekje en collimatie hulp kan er nog wel vanaf. Dat zijn denk ik de kosten niet.

Wat was voor jou de reden om voor een Meade LB te kiezen? Heb je ook naar een SkyWatcher of een Orion gekeken?
    Ik zie dat bij Robtics.nl de Meade LB 12 inch en de Skywatcher Skyliner 12 inch flextube ongeveer hetzlefde kosten.

Rhea astromannetje's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    32
    Ik heb de 10" versie en ik moet zeggen dat ik hier heel tevreden over ben.
    Qua gewicht heb ik nog niet vergeleken met een 12", maar de 10" is zeer draagbaar en levert geen enkel probleem op voor mij.
    Het inschuiven is zeer handig en spaart plaats en tijd (tov een lightbridge).

Ik raad je op basis van wat je vertelt sowieso aan om een dobson te kopen.
    Wat voor merk je koopt is meer een persoonlijke voorkeur voor wat je wenst.
    Buiten het mechanisch verschil tussen een skywatcher flextube en een lightbridge, is het verschil niet zo groot.

Mijn voorkeur is uitgegaan naar de 10" versie van Skywatcher, omdat deze nog handelbaar is.
    Uit commentaren hoor ik vaak dat de 12" net dat slagje teveel is qua gewicht.
    Een 12" toont misschien wel iets meer, maar is dan ook weer duurder.

Het is dus volledig afwegen wat je zelf ziet zitten. Met alle bovenstaande kun je echter niet veel missen.

En zoals BoertjeB zegt, met een aantal accessoires kom je al een heel eind. Later komt de rest wel.
    10" Flextube dobson | 8-24x50 bino
    “Somewhere, something incredible is waiting to be known.”

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Ik denk dat een 12 inch op een gewoon balkon wat te groot is. Ik heb er zelf wel eens een 12 inch op het balkon gehad. Die is zo groot dat je nauwelijks kan bewegen zonder ergens tegenaan te stoten. Maar als je niet vanaf je balkon wilt waarnemen is dat geen reden om 'm daarom niet te nemen.

Regels voor berichten