Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Wat kan je met een HBeta-CCD filter voor fotografie?

Wat kan je met een HBeta-CCD filter voor fotografie?

Beste mensen,

Als het goed is krijg ik vandaag een Hbeta-CCD filter binnen van Astronomik. Komt van een Duitse site en was niet zo duur, dus ik dacht ik waag het er op. Nu zijn er niet zoveel onderwerpen, die Hbeta gevoelig zijn, maar IC405 en IC434 schijnen dat wel te zijn. Kan ik HBeta dan zien als vervanging voor OIII voor deze onderwerpen? Maw je maakt opnames in Ha, SII en Hbeta.
    Bij OIII heeft de maan een erg slechte invloed. Is dat bij Hbeta ook zo?

Bedankt vor het lezen!

GR.
    Jos

Hoi Jos,

Dat is toevallig. Ik heb nu al een tijdje een H-beta, sinds sinterklaas maar heb hem laatst pas voor de eerste keer gebruikt. Ik heb met mn telelens veel last van halo's en brede sterren bij blauw, wat op zich logisch is, en wil het H-beta zelfs als blauw kanaal gebruiken. Ik heb dus M45 geschoten met het filter en de nevel is best wel te zien, maar had iets meer verwacht. Op zich logisch, want daarvoor is hij niet voor bedoeld. Wel zijn gelukkig de sterren klein.
    Er zijn ook een aantal planetaire nevels die gevoelig hiervoor zijn, maar die zijn dus 4x gevoeliger op H-alpha..
    Ikzelf ben dan ook van plan om true-color opnames te maken met H-alpha/OIII/H-beta, geen idee hoe dat zal bevallen.
    Mijn dochter van 2: Kijk papa, sterren, hoog in de lucht!

Corne,, heb jij idee of Hbeta net zo gevoelig is voor de maan als OIII? Het ligt wel dicht bij elkaar, dus ik vermoed, dat het net zo erg is eigenlijk

OIII is denk ik iets gevoeliger voor 'maanlicht', heb even een spectrum van de zon opgezocht: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ensitaetNL.svg. Je ziet dat blauw wat lagere intensiteit heeft.
    Mijn dochter van 2: Kijk papa, sterren, hoog in de lucht!

Thanks Corne,, het is het proberen waard in ieder geval. Ik pak IC405, al vrees ik dat het er vanavond nog niet van komt,,

Regels voor berichten