Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: 5mm TS N-ED oculair

5mm TS N-ED oculair

Gisteren wilde ik de eerder geadviseerde 5mm Baader Genuine Ortho aanschaffen. Bij TS werd ik er op attent gemaakt dat de inkijk wel erg klein is (wat ik al wist) en men daar persoonlijk serieus problemen mee heeft. Hun voorkeur ging uit naar de (nieuwere generatie) TS N-ED.
    Overigens zijn me op dit forum ook al alternatieven aangedragen, zoals de TS HR planetary of TMB planetary.

Ik twijfel nu toch. De prestatie van de 5mm Baader Genuine Ortho op planeten staat natuurlijk niet ter discussie, maar ik heb geen mogelijkheid om vooraf te testen of ik niet ook een probleem zou hebben met de korte oogafstand. Misschien is het niet verstandig om dat risico te nemen(?)

Over de TS N-ED heb ik geen reviews kunnen vinden. TS noemt de scherpte op de as "zeer, zeer goed". Op hun website staat dat de afbeelding aan de rand onvervormd en (ook bij lichtsterke telescopen) zeer scherp is.
    Het oculair heeft overigens een beeldveld van 60° en is 21 euro goedkoper dan de Baader Genuine Ortho. Ook zou het oculair voor brildragers geschikt zijn.

Misschien is er iemand die ervaring heeft met de TS N-ED of er anders toch iets over kan zeggen?

Moderator sixela's schermafbeelding
    Even goed als een BGO zijn die niet, als je een diehard planetenoculair wilt. Maar inderdaad, of 4mm oogafstand genoeg is, dat is erg persoonlijk. Maar voor planeten is dat geen punt als je een montering hebt die volgt, want je kunt je oog vééééél verder zetten, enkel ten koste van een nog kleiner beeldveld. Als je een gewone Dob hebt, dan wordt het wel lastiger volgen. En als je een brildrager hebt, dan moet je beslist iets anders kopen, want het gebrek aan comfort gaat je door vermoeidheid op den duur minder doen zien dan wat je kunt, los van de kwaliteit van het oculair.

Ze zijn wel moeilijk te verkrijgen, want de fabriek die ze maakte is door de tsunami in Japan getroffen.

Bij de oculairs met grote oogafstand zijn die N-EDs wellicht wel goed; op CloudyNights zijn er nogal wat mensen die ze (onder de naam "Paradigm") gebruiken. Al zijn het natuurlijk geen Delos-oculairs, natuuurlijk. Er zijn ook nog de Vixen NLVs, en daarna swingt de prijs de pan uit (zie Radian en Delos).
    Laatst gewijzigd door sixela; 29-01-12 om 22:10
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Pallas peter123's schermafbeelding
    Ik heb 3 oculairs uit die serie. De 8, 12 en 25 mm. Eentje van het merk Astro-Tech Paradigm en 2 van het merk BST Explorer. Dit zijn allemaal dezelfde oculairs. Ik kan ze van harte aanbevelen. Ze zijn ook niet zwaar namelijk zo'n 200 gram en comfortabel in gebruik.
    http://www.robtics.nl/index.php?cPath=28_44_405

De BGO, die ik helaas nog nooit heb kunnen uitproberen, zal een heel ander oculair zijn.
    Ik vind de Astro-Tech Paradigm beter dan de TMB Planetery waar ik een 6 mm van heb.
    Laatst gewijzigd door peter123; 29-01-12 om 22:56
    Skywatcher Equinox 100 | Celestron Omni XLT 127 | Celestron CG-4 | Eden 8x42

Ik heb weliswaar een bril, maar die zet ik doorgaans af als ik door een oculair kijk.
    Volgen met mijn Dob gaat tot nu toe vrij gemakkelijk, de mechaniek loopt soepel. Maar bij sterkere vergroting en een klein beeldveld zal het inderdaad wat lastiger en minder comfortabel worden.
    Ook heb ik snel last van vochtige ogen, zeker als het koud is. Als ik te dicht op een oculair zit, loop ik wellicht het risico dat er regelmatig vocht op het oculair komt.

De vixen vind ik qua prijs nog net acceptabel, maar hoe presteert die eigenlijk ten opzichte van de Baader Genuine Ortho en de TS N-ED/Paradigm/BST Explorer?

Het gewicht van de oculairs is bij mij overigens minder van belang, vanwege de instelbare wrijvingsrem op mijn Dob. Mijn zwaarste oculair weegt 900 gram en dat leidt niet tot balansproblemen, mits de wrijvingsrem stevig genoeg is aangedraaid.

http://www.astromart.com/articles/ar...article_id=634

Eigenlijk is de NLV één van de betere oculairreeksen met nauwe kijkhoek en grote oogafstand (ik vind ze persoonlijk beter dan de Radian). Als je nog wat beters wilt moet je al aan de Pentax XW en Delos (veel duurder maar ook een grotere kijkhoek).

Het alternatief dat nog wat scherper is, dat is een langere Baader BGO in een goede sterke barlow zoals een 3x TeleveVue (al is het moeilijk om exact 5mm te krijgen als effectieve brandpuntsafstand, want je moet een 18mm BGO al verlengen met een 1,25" extensiebuis en hem 22mm uit de barlow schuiven om de vergrotingsfactor van die barlow op te krikken van 3x naar 3,6x).
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Bedankt zover, ik ga er nog even over denken.

In de review las ik dat de BGO in de buurt van de randen wat last heeft van vervorming. Gezien het toch al kleine beeldveld en het handmatig volgen van de Dob, plus natuurlijk de kleine inkijk, ga ik toch meer neigen naar een alternatief.

De Vixen lijkt, gezien de review, een prima alternatief: iets meer beeldveld en prima beeld tot aan de rand.

Ook de Planetary zou prima presteren, maar op enkele punten iets minder dan de Vixen. Er is natuurlijk ook wel een flink prijsverschil.
    TS adviseerde nogmaals zeer sterk de N-ED, maar over de (duurdere) Vixen is nog niet gesproken. Ik zal daar eerst eens naar informeren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joezerneem Bekijk bericht
    Bedankt zover, ik ga er nog even over denken.

In de review las ik dat de BGO in de buurt van de randen wat last heeft van vervorming.
    Let op: men sprak daar niet over aberraties maar over kussenvervorming. En en zekere mate van kussenvervorming is nodig om een planeet niet eivormig te maken. De NLV heeft iets minder kussenvervorming --in daglicht zien "rechten" in een landschap er rechter uit als je in het midden van het oculiar kijkt-- maar daardoor wel een tikkeltje hoekafhankelijke vergroting die planeten eivormig maakt (dat moet wel, want je kunt een oculair niet voor de twee optimaliseren. Je kunt niet tegelijk y=A*x en tan(y)=A*tan(x) hebben.)

Voor een oculair met kleine kijkhoek is het verschil trouwens irrelevant (en persoonlijk heb ik liever geen hoekafhakelijke vergroting, zelfs al betekent het wat kussenvervorming).

Met andere woorden: laat je daardoor niet leiden. Echte aberraties van de sterren --en andere voorwerpen-- heb je minder in een BGO dan in al die andere oculairs die we bespraken.

TS adviseerde nogmaals zeer sterk de N-ED,
    Kan ik begrijpen. Het zijn vrij recente oculairs die de TMB Planetary klonen aan het onttronen zijn in dat segment van de markt.

http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=1914
    http://www.cloudynights.com/ubbthrea...umber/4243769/

Als je dat leest zijn ze quasi zeker niet even goed als NLVs, zeker niet als je ook weg van de as goede beelden wilt, al blijken de korte exemplaren beter te zijn dan de exemplaren vanaf 15mm en langer.
    Laatst gewijzigd door sixela; 30-01-12 om 14:20

Pallas peter123's schermafbeelding
    De 25 mm Astro-Tech vind ik ook goed. Ik heb dit nog niet zo lang geleden getest met de Pleiaden. Beeldonscherpte is mij niet opgevallen. Dit zal minimaal zijn.

Om de verwarring compleet te maken. Sommige mensen zeggen dat je net zo goed direct een duur oculair kunt kopen omdat je dit uiteindelijk toch een keer gaat doen.

Voor het geld zijn de Paradigms goed maar je kunt niet verwachten dat ze net zo goed zijn als een oculair wat 3 keer zo veel kost.
    Skywatcher Equinox 100 | Celestron Omni XLT 127 | Celestron CG-4 | Eden 8x42

Inmiddels heb ik van TS antwoord gehad over de 5mm Vixen NLV.
    Ook nu wordt een voorkeur uitgesproken voor Het N-ED oculair, vanwege "het grotere schijnbare gezichtsveld en een vergelijkbaar contrast". Over andere aspecten (bijv. scherpte, rand-onscherpte, verkleuring aan de rand e.d.) wordt echter niet gesproken.

Het gaat inderdaad een lastige keus worden.

De knoop is doorgehakt, het is de Baader Genuine Ortho geworden.

De vroegere adviezen, de vele goede reviews hebben me uiteindelijk erg nieuwsgierig gemaakt naar dit oculair en over de streep getrokken.
    De nadelen en het risico dat ik er niet goed mee overweg kan, neem ik maar op de koop toe. Mocht het echt niet bevallen qua comfort en gezichtsveld, dan zal ik wellicht later een ander 5mm oculair aanschaffen.

Bedankt voor de inbreng!

Regels voor berichten