Gisteren wilde ik de eerder geadviseerde 5mm Baader Genuine Ortho aanschaffen. Bij TS werd ik er op attent gemaakt dat de inkijk wel erg klein is (wat ik al wist) en men daar persoonlijk serieus problemen mee heeft. Hun voorkeur ging uit naar de (nieuwere generatie) TS N-ED.
Overigens zijn me op dit forum ook al alternatieven aangedragen, zoals de TS HR planetary of TMB planetary.
Ik twijfel nu toch. De prestatie van de 5mm Baader Genuine Ortho op planeten staat natuurlijk niet ter discussie, maar ik heb geen mogelijkheid om vooraf te testen of ik niet ook een probleem zou hebben met de korte oogafstand. Misschien is het niet verstandig om dat risico te nemen(?)
Over de TS N-ED heb ik geen reviews kunnen vinden. TS noemt de scherpte op de as "zeer, zeer goed". Op hun website staat dat de afbeelding aan de rand onvervormd en (ook bij lichtsterke telescopen) zeer scherp is.
Het oculair heeft overigens een beeldveld van 60° en is 21 euro goedkoper dan de Baader Genuine Ortho. Ook zou het oculair voor brildragers geschikt zijn.
Misschien is er iemand die ervaring heeft met de TS N-ED of er anders toch iets over kan zeggen?

Met citaat reageren