Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 15 van 15

Discussie: Verrijdbare powertower

Donateur Big bang's schermafbeelding
    Iedereen bedankt voor de complimenten.

Het eerste optimalisatieprojectje dient zich al weer aan. Ik overweeg om de tower in de thuissituatie ook in te zetten voor gebruik op netstroom. Ik heb een redelijk zware - en qua omvang nogal forse gestabiliseerde voeding van 12V - 6A en die kan prima i.p.v. de accu in het onderste compartiment worden geplaatst. Daar staat hij dan lekker droog en het is in ieder geval veiliger dan hem in de openlucht te plaatsen. Groot voordeel is natuurlijk ook dat ik van dezelfde stekkerbussen en zekeringen gebruik kan maken voor mijn randapparatuur. Vergt slechts een paar kleine ingrepen in de bedrading.
    SN10-f/4.5 | C9.25-f/10 | N5.6-f/10 | N5-f/5 | Achr D90-f/10 | ED APO D80-f/6.8 | Lunt 60 HA-B1200 | Rebel XT | DMK21 | G11 | EQ6Pro | Giro III |

waar is men hamer?! Spaceman's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Knap gedaan!!

Door wie is het woord "powerbox" eigenlijk uitgevonden op't forum? Skyheerlen??
    www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.35m f4/5 Newton O.O Optics, 0.20m f4.5 O.O Optics, Lichtenknecker M100B mount, Vixen GP DX

@twanbekkers; Ik heb er helaas geen schema van; het was allemaal niet zo ingewikkeld dat ik dat nodig vond. Toen ik er bijna mee klaar was, postte Skyheerlen een schema voor zijn eigen box en dat heeft wel wat weg van wat ik gemaakt heb. De verschillen zitten vooral in details rond de wijze waarop de accu beveiligd wordt tegen te diepe ontlading, de soort zekeringen en het aantal stekkerbussen. Mijn recente plannetje om in de thuissituatie de accu te verwisselen voor een gestabiliseerde voeding, betekent waarschijnlijk de toevoeging van een paar extra stekkers, wellicht een schakelaar (maar is eigenlijk niet nodig als de accu wordt losgekoppeld) en wat extra bedrading.
    V.w.b. het aantal polen, dat zijn er inderdaad 4. De 2 kleinste gebruik ik voor het opladen van de accu. Dat loopt geheel separaat van de rest van de installatie en is ongezekerd. Mijn acculader heeft zelf een ingebouwde beveiliging.

@Spaceman; Ik heb geen idee wie het woord powerbox heeft geïntroduceerd. Voor Skyheerlen zijn er nog diverse andere forummers geweest die powerboxen gepost hebben. Zelf heb ik ook nog 2 Tronic powercubes (die overigens helemaal niet de vorm van een kubus hebben) en volgens mij kan je met enige regelmaat o.a. bij de Lidl en de Aldi powerpacks als aanbieding langs zien komen. In diverse topics op het forum wordt overigens benadrukt dat dit soort kant en klare oplossingen niet te prefereren zijn, maar dit terzijde. Als je een accu kruist met een toolbox, krijg je vanzelf een powerbox. Doe je dat zoals in mijn geval met een gereedschapstoren dan krijg je een powertoren.
    SN10-f/4.5 | C9.25-f/10 | N5.6-f/10 | N5-f/5 | Achr D90-f/10 | ED APO D80-f/6.8 | Lunt 60 HA-B1200 | Rebel XT | DMK21 | G11 | EQ6Pro | Giro III |

De powertower is inmiddels uitgebreid met een soort opbouw bestaande uit 3 extra plankjes waarmee de laptop wordt afgeschermd. Dit om verstoring van het nachtzicht van eventuele medewaarnemers te voorkomen. Prettig bijkomend effect is dat de ruimte die hiermee ontstaat, door de afgestane warmte van de processor in de laptop iets warmer wordt dan de omgeving en dat je er bijvoorbeeld enkele oculairs in kunt warmhouden. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat de wind er niet rechtstreeks in blaast. Eventuele spontane regenbuien richten door deze constructie ook minder schade aan.

De opbouw is voor het eerst uitgetest in Grandpré en beviel uitstekend. Aan de buitenkant zat hij geheel onder de rijp maar van binnen was hij ijs vrij en droog. Wel bleek er behoefte aan extra (rode) verlichting omdat de leestekens op het toetsenbord van de laptop moeilijk gelezen konden worden. Dit is inmiddels opgelost m.b.v. een aan de zijkanten met zwart tape afgeplakt achterlichtje. Daardoor schijnt hij alleen naar beneden op het toetsenbord en niet in je ogen. De aan- en uitknop van het lampje zit aan de bovenkant van het 'deksel'. Bijgaand wat foto's. De bedoelde (maar waarschijnlijk gehusseld weergegeven) volgorde is:
    • zonder opbouw
    • de samenstellende plankjes; 'deksel' omgekeerd getoond met gemonteerd achterlichtje
    • met zijpanelen
    • compleet
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)

Erik Hoorn - Moderator dieseltijger's schermafbeelding
    Hoi,

Ik vond tot nu toe de powerboxen maar lomp en nutteloos. Nog steeds trouwens. Maar jij hebt er behoorlijke meerwaarde aan weten te geven door er een laptop tafel vante maken met afscherming. Slim bedacht en leuk uitgevoerd. Dit weet ik wel te waarderen.

erik
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Regels voor berichten