Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Verrijdbare powertower

Donateur Big bang's schermafbeelding

Verrijdbare powertower

Grappig om te zien hoe AF zijn eigen hypes creëert. Iemand post iets en steekt daar anderen mee aan. Binnen de kortste keren volgen er andere posten over hetzelfde onderwerp.
    Zo ook ten aanzien van de powerpack, accubox e.d. Zelf ben ik een paar jaar geleden aan iets dergelijks begonnen maar ben halverwege gestopt (bij het bovenste deel wel te verstaan, zie hierna). Na een nare - te veel dauw en gebrek aan stroom voor de dauwlinten - ervaring afgelopen september in Kollase, een zetje in de rug van o.a. de posts van Skyheerlen en jrc en geholpen door het slechte waarneemweer, heb ik het project een maand geleden alsnog afgerond. Tot op heden had ik er nog geen foto’s van maar sinds vandaag wel. Omdat het concept toch net iets afwijkt van de andere accuboxen die ik op het AF zie langskomen, wil ik het jullie niet onthouden. Bovendien is de gebruikte gereedschapstower momenteel in de aanbieding bij een grote doe-het-zelf zaak.

Er is uitgegaan van een gereedschapstoren/wagen met 2 compartimenten. Het grootste gewicht (25 kg) van de (boot)accu, zit onderin en het bovenste compartiment bevat een laptop en daaronder opbergruimte voor diverse dauwbestrijdingsmiddelen (linten, regelbox, 12V haarföhn), acculader, EQDir toebehoren, reserve batterijen, zekeringen e.d.). Aan de onderkant tegen de bodem van het bovenste compartiment is een haspel/klos gemonteerd die 3 meter samengestelde kabel voor het aansturen van montering, camera etc. herbergt. Deze haspel parasiteert qua ruimte op het bovenste deel van het onderste compartiment.

De wagen is als één geheel te verrijden maar kan ook in 2 losse stukken worden getransporteerd. De 2 delen zijn volledig separaat te gebruiken. Het bovenste stuk kan éénvoudig worden losgekoppeld van het onderste d.m.v. de klampen aan de zijkanten. Voor het geval dat uitsluitend het accugedeelte nodig is, heb ik voor het onderste deel een nieuw deksel gemaakt (multiplex) dat m.b.v. diezelfde klampen aan het onderste compartiment kan worden vastgemaakt. Eventueel kan m.b.v. een bezemsteel het onderstel worden voortgetrokken. Wel zo prettig om dit deel te kunnen verrijden want het forse gewicht van de accu zorgt er anders voor dat je arm uit de kom schiet.

De toevoegingen aan het bovenste deel bestonden uit het aanbrengen van de kabelhaspel tegen de onderzijde en het zorgen voor 4 steuntjes (bestaande uit 4 boutjes) voor een extra plankje waar de laptop op staat. In het plankje is een uitsparing gemaakt om plaats te kunnen bieden aan de extra oversized batterij van de laptop. Het plan is nog om voor starparties iets opklapbaars te maken dat het storende licht van de laptop verhindert naar opzij en naar boven uit te stralen. (Drie met ducktape aan elkaar gekoppelde plankjes)

Het powercompartiment vergde wat meer gedoe. De accu is zo groot dat hij nagenoeg het hele compartiment in dwarsdoorsnede uitvult. De diverse benodigde stekkerbussen, zekeringhouder, accuontladingsbeveiliger + koelelement, + bedrading konden daardoor maar nauwelijks aan de binnenzijde uitsteken. Dit is opgelost door een 18 mm dikke multiplex plaat tegen de buitenkant van het compartiment aan te monteren waarin alle stekkerbussen als het ware verzonken zijn. Op sommige plaatsen is de plaat zelfs uitgehold (met de frees) om bepaalde stekkerbussen (m.n. die voor tulpstekkers) makkelijker te kunnen monteren.

De apparatuur die door de accu van stroom moet worden voorzien, is uiteraard uitgerust met een grote verscheidenheid aan stekkers. Diezelfde verscheidenheid is terug te vinden in de stekkerbussen die zijn aangebracht (4 verschillende soorten)

De boel werkt goed maar is nog niet getest in het vrije veld. Voor het testen thuis zijn voorlopig 10 dezelfde steekzekeringen gebruikt maar dat moet nog worden aangepast aan het verwachte stroomgebruik. Ook wil ik hier en daar nog wat labeltjes aanbrengen bij de diverse stekkerbussen en knoppen. Waarschijnlijk krijgt de toren in Grandpré de eerste echte zware vuurdoop.

Bijgaand wat foto’s

CIMG2884.JPG CIMG2885.JPG CIMG2891.JPG

en nog een paar

CIMG2900.JPG CIMG2897.JPG CIMG2894.JPG
    Laatst gewijzigd door Big bang; 29-01-12 om 21:15
    SN10-f/4.5 | C9.25-f/10 | N5.6-f/10 | N5-f/5 | Achr D90-f/10 | ED APO D80-f/6.8 | Lunt 60 HA-B1200 | Rebel XT | DMK21 | G11 | EQ6Pro | Giro III |

Laatst gewijzigd door MoreLinux; 29-01-12 om 20:37
    SN10-f/4.5 | C9.25-f/10 | N5.6-f/10 | N5-f/5 | Achr D90-f/10 | ED APO D80-f/6.8 | Lunt 60 HA-B1200 | Rebel XT | DMK21 | G11 | EQ6Pro | Giro III |

Administrator MoreLinux's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    9
    Da's een mooie powerbox die je daar gemaakt hebt.

Donateur Hugo de Jong's schermafbeelding

Schitterend.

Ja, dit is in één woord: schitterend. Ik ga mijn eigen powerbox z.s.m. ombouwen naar dit concept. Klasse!
    Meade LX200GPS 14" opdrukken: astronomie is een krachtsport...

Eris jrc's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    54
    Knap gedaan Big bang ! Alles in een box . de kabels die naar de
    telescoop gaan zitten in een bundel.je zal niet zo vlug struikelen als je rond
    je telescoop bezig bent.

Dit jaar ga ik ook een batterijpack maken voor twee auto batterijen .
    Ik weet juist nog niet of ik een kunstof of terug een flightcase ga nemen.
    De gereedschapstower vind heel mooi gekozen .

Een vraagje : Heb je een hoofdzekering bij je batterijpack gestoken ?
    Meade lx 200 ACF 12 ",Tv Eth 10,13,21,Nagler 31,pan 41,Canon Eos d 550 niet gemod,
    Inox zelfbouw zuil.Groetjes uit Zwalm Oost-vlaanderen.

Vet cool!
    Motto: Boterzacht bewerken!

@jrc
    Nee, ik heb geen hoofdzekering toegepast. De installatie bestaat uit 10 individueel gezekerde, parallel geschakelde stekkerbussen die in serie achter een batterij ontladingsbewakingsmodule hangen.

Goed bezig mooi gemaakt
    Das letzte Hemd hat keine Taschen

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Mooi hoor, en praktisch dat het in een trolley-design met wieljes is opgenomen, want zo'n batterij weegt een ton.
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

T-1 GALAXY Twan Bekkers's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    43
    Aantal Herschel gezien
    2
    Super!!!

Ik ga dit jaar ook mijn 2de powerbox voor iemand anders bouwen. (voor 75%zeker)
    Maar dit is echt geweldig!

En zie ik nou 4polen op de accu?

En heb je misschien nog een technische tekening met alle aansluitingen?
    Vind ik wel leuk om te zien en vast meerdere?

Twan

Regels voor berichten