Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: ION FILM2SD dia scanner: is het wat ?

ION FILM2SD dia scanner: is het wat ?

Bij Dynabyte vond ik voor 80 euro een dia / negatiefscanner wat me wel wat leek. Je kunt er ook zonder computer direct en snel dia's (ik heb er een hoop) inscannen op een sd kaartje en ook meteen op bijv. TV laten zien. Ziet er veelbelovend uit.
    Iemand ervaring met dit apparaatje ?

Hier de site van de fabrikant: http://www.ionaudio.com/products/details/film-2-sd
    My eyes are the best optical devices provided. Others:
    XT10 250mm, Genesis 100mm, TS 15x70, Canon EOS 7

Rhea Fabricius's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    20
    Aantal Messier gezien
    49
    Koop geen dia- of negatiefscanner zonder stofverwijdering (ICE). Die dingen kosten een paar honderd euro, maar verdienen zichzelf terug, want het scheelt vele uren - wat zeg ik, jaren - werk.

dutchdeepsky.com Maurice Toet's schermafbeelding
    Ik gebruik al jaren een flatbed/diascanner combi (Epson 4990) en die bevalt uitstekend. Ik weet niet meer wat ik er toen voor heb betaald. ICE is handig voor alle soorten dia's of negatieven, behalve astrofoto's. Sterren worden gezien als stofjes.

Als je astrofoto's wilt inscannen, is een hoog dynamisch bereik van belang en voldoende optische resolutie (min. 2400 dpi).

Rhea Fabricius's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    20
    Aantal Messier gezien
    49
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maurice Toet Bekijk bericht
    ICE is handig voor alle soorten dia's of negatieven, behalve astrofoto's. Sterren worden gezien als stofjes.
    Ja, daar zeg je wat. Niet aan gedacht.
    Na jaren ervaring met een ICE-loze negatiefscanner kan ik bevestigen dat je stofvrij moet werken en alleen een apparaat moet kopen met een resolutie van minimaal 2400 dpi + hoog dynamisch bereik.

Er zijn heel wat scanners met een dia/negatief scan optie, maar qua snelheid laten ze het vaak enorm afweten.
    Verzeker je er van dat de snelheid acceptabel is. Wat er geadverteerd wordt is vaak met de laagste resolutie.

Als topkwaliteit geen pre is dan is dit misschien nog een serieuze optie:
    Van karton heb ik ooit een eenvoudige dia-houder gemaakt die de dia middels een spiegel van achteren diffuus uitlichtte, en tegelijk strooilicht mooi afschermde.
    De EOS 60D met macrolens werd op een statief ervoor gezet en m.b.v. een draadontspanner werden enkele honderden dia's in een middagje erdoor gejaagd.

Regels voor berichten