Een goedendag allemaal.
wat ben ik blij dat ik dit forum gevonden heb, ik ben al jaren lang geïnteresseerd in het heelal en alles wat daarbij hoort.
ik zal me eerst even voorstellen:
Mijn naam is Patrick ben 29 jaar en woon in Haarlem,
ik heb een paar grote passies waarvan 1 fotograferen (ik heb een eigen bedrijf en maak regelmatig bruids-reportages) de 2e is het heelal.
nu wil ik heel graag een telescoop aanschaffen en ben daarvoor opzoek naar wat hulp en meningen van anderen er is te veel keuze om als totale leek zelf een keuze te maken
ik zoek een telescoop die redelijk compact en vervoerbaar is maar waar ik toch wel nette foto's mee kan maken.
ik hoop dat ik via dit forum een beetje in de goede weg gestuurd kan worden.
Hier volgt de checklist:
1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien: Planeten en deepsky
-a. Wat stel je je er op dit moment van voor: dat ik me eindelijk eens echt tussen de sterren kan begeven
-b. Is het een impuls(aankoop)?: Nee zeker niet en ben berijd nog een maand of 4 te wachten (lees spaaren) zodat ik in 1 keer een goede aankoop kan doen
-c. Heb je al ervaring met sterrenkijken?: ja en nee dwz ik kijk regelmatig omhoog en vraag me af wat er alemaal boven, onder en om ons heen hangt/zweeft maar nog niet door een “Echte” telescoop gekeken
-d. Heb je al een kijker? Hier ook weer ja en nee, ik heb een merkloze st – 60700 en ik denk niet dat dit in het vakje echte telescoop past (let wel ik heb hen voor een tientje van een kennis overgenomen)
-e. Ben je al eens op een starparty geweest?: nee
2. Wat wil je met de telescoop doen?: kijken, leren en voor mij het belangrijkste fotograferen
3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen?: Aangezien ik wil fotograferen is automaties denk ik de beste optie voor mij daarom neig ik ook naar een goto
4. Wat is je budget?: ik zit te denken aan om en nabij de €2000
-a. Is dit inclusief/exclusief accessoires?: inclusief
5.Hoe belangrijk vind je planeten?: belanrijk
6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?: erg belangrijk
7. Waar ga je kijken?: ergens waar het donker is
7a. Hoe donker is je achtertuin?: niet erg donker aangezien de achtertuin de voortuin is en de daatwerkelijke achtertuin niet groot genoeg is een een telescoop in op te zetten
7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk) nee ik zit redenlijk ingebouwd
7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek? ja
7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek? Zo ver als nodig is
7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving). Haarlem
8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen? Een uurtje of 8
9. Wat kun je dragen? 100kg maximaal denk ik
-a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen? 100kg
-b. Hoe ga je de telescoop vervoeren? auto
10. Is 2e hands een optie? Nee (gezien ik fotograaf ben en ik weet hoe fragielle de optiek kan zijn denk ik dat ik liever voor een nieuw product ga
11. Later interesse in fotografie? ja
-a "Ja"/"Neen, we zien later wel en dan koop ik er eventueel wel iets anders voor"ja
-b Zoja, welk type (planetaire fotografie, fotografie van zwakke voorwerpen)? allemaal
MVG Patrick

Met citaat reageren