Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: ik wil als totale beginner een telescoop aanschaffen

ik wil als totale beginner een telescoop aanschaffen

Een goedendag allemaal.
    wat ben ik blij dat ik dit forum gevonden heb, ik ben al jaren lang geïnteresseerd in het heelal en alles wat daarbij hoort.

ik zal me eerst even voorstellen:
    Mijn naam is Patrick ben 29 jaar en woon in Haarlem,
    ik heb een paar grote passies waarvan 1 fotograferen (ik heb een eigen bedrijf en maak regelmatig bruids-reportages) de 2e is het heelal.

nu wil ik heel graag een telescoop aanschaffen en ben daarvoor opzoek naar wat hulp en meningen van anderen er is te veel keuze om als totale leek zelf een keuze te maken
    ik zoek een telescoop die redelijk compact en vervoerbaar is maar waar ik toch wel nette foto's mee kan maken.

ik hoop dat ik via dit forum een beetje in de goede weg gestuurd kan worden.

Hier volgt de checklist:

1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien: Planeten en deepsky
    -a. Wat stel je je er op dit moment van voor: dat ik me eindelijk eens echt tussen de sterren kan begeven
    -b. Is het een impuls(aankoop)?: Nee zeker niet en ben berijd nog een maand of 4 te wachten (lees spaaren) zodat ik in 1 keer een goede aankoop kan doen
    -c. Heb je al ervaring met sterrenkijken?: ja en nee dwz ik kijk regelmatig omhoog en vraag me af wat er alemaal boven, onder en om ons heen hangt/zweeft maar nog niet door een “Echte” telescoop gekeken
    -d. Heb je al een kijker? Hier ook weer ja en nee, ik heb een merkloze st – 60700 en ik denk niet dat dit in het vakje echte telescoop past (let wel ik heb hen voor een tientje van een kennis overgenomen)
    -e. Ben je al eens op een starparty geweest?: nee
    2. Wat wil je met de telescoop doen?: kijken, leren en voor mij het belangrijkste fotograferen
    3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen?: Aangezien ik wil fotograferen is automaties denk ik de beste optie voor mij daarom neig ik ook naar een goto
    4. Wat is je budget?: ik zit te denken aan om en nabij de €2000
    -a. Is dit inclusief/exclusief accessoires?: inclusief
    5.Hoe belangrijk vind je planeten?: belanrijk
    6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?: erg belangrijk
    7. Waar ga je kijken?: ergens waar het donker is
    7a. Hoe donker is je achtertuin?: niet erg donker aangezien de achtertuin de voortuin is en de daatwerkelijke achtertuin niet groot genoeg is een een telescoop in op te zetten
    7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk) nee ik zit redenlijk ingebouwd
    7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek? ja
    7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek? Zo ver als nodig is
    7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving). Haarlem
    8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen? Een uurtje of 8
    9. Wat kun je dragen? 100kg maximaal denk ik
    -a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen? 100kg
    -b. Hoe ga je de telescoop vervoeren? auto
    10. Is 2e hands een optie? Nee (gezien ik fotograaf ben en ik weet hoe fragielle de optiek kan zijn denk ik dat ik liever voor een nieuw product ga
    11. Later interesse in fotografie? ja
    -a "Ja"/"Neen, we zien later wel en dan koop ik er eventueel wel iets anders voor"ja
    -b Zoja, welk type (planetaire fotografie, fotografie van zwakke voorwerpen)? allemaal

MVG Patrick

Aarde eriko's schermafbeelding
    Welkom op astroforum!

Waarnemen en fotograferen is een leuke hobby! Je hebt alvast een mooi ruim budget waarmee je iets kunt aanschaffen wat bij jou past. Je zegt deepsky boeiend te vinden. Het waarnemen van deepsky vraagt om een telescoop met een grote opening. Vaak wordt er dan gekozen voor telescopen met een Newton ontwerp (vaak spiegel telescoop genoemd). Deze telescopen bieden veel opening voor relatief weinig geld, nadeel is wel de coma (langgerekte sterbeeldjes aan de beeld randen). Coma kun je dan weer corrigeren met een coma-corrector.
    Newtons hebben over het algemeen een lage f waarde, je hebt een redelijk groot beeldveld en een lage vergroting. Wil je planeten in detail waarnemen en fotograferen kun je dit doen met een goede barlow lens.
    Voor het fotograferen heb je een stabiele montering nodig die de telescoop kan dragen en nauwkeurig kan laten volgen (zeker voor deepsky!). Een stabiele montering is vaak zwaar en daardoor weinig mobiel.
    Zelf zou ik voor jouw budget kiezen voor een Skywatcher NEQ-6 montering met daarop een 20cm Newton. Maar er zijn meer mogelijke combinaties.
    Met de door mij genoemde combinatie heb je een goed astrofotografisch platform waarmee je mogelijkheden hebt voor autoguiden (de computer correcties laten maken op het volgen)

Daarnaast is er nog de keuze voor camera`s. Ik neem aan dat je met een DSLR gaat fotograferen? Het nadeel van een DSLR is dat door het interne infrarood filter interessante roodgebieden (H-alpha) deepskyobjecten worden geblokkeerd. Verwijderen van het IR-filter is een optie.
    Voor planeten is een DSLR veel minder geschikt. Planeetfotografie wordt meestal gedaan met een webcam, een philips spc900 een ToUcam of de duurdere (en kwalitatief betere) DMK camera`s.

Er is zoveel keus, en er zijn zoveel mogelijkheden dat het moeilijk is jouw vraag goed te beantwoorden. Ik raad je daarom aan om eens starparty`s te bezoeken, winkels te bezoeken (zoals Robtics en Ganymedes) en misschien kun je eens langs bij een aantal amateurastronomen. Op die manier kun je zelf zien wat er allemaal mogelijk is.

succes!
    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
    The Imaging Source DMK 21AU04.AS

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    Hallo en welkom op het astroforum. Amateur-astronomie is een prachtige hobby waar je je hele leven mee bezig kan zijn. Als je interesse toont in deepsky/planetary werk observeren/fotograferen heb je echt behoefte aan een allrounder: ik heb zo'n instrument, een 200mmF5 Newton op HEQ5pro montering, destijds nieuw voor Euro 944,- gekocht bij Lichtenknecker optiek in Hasselt (www.lo.be). Robtics zit niet ver bij je vandaan, die heeft een modernere versie: http://www.robtics.nl/product_info.p...oducts_id=1812
    Je kan hier met een zogenaamde T2-Eos ring je Canon Eos (er zijn er ook voor Nikon) aan koppelen. Zie voor een voorbeeld de foto van mijn 200mmF5 (wel op NEQ6) in mijn sterrenwacht.
    Als je pur-sang zou gaan fotograferen zou ik je een APO refractor aanraden, omdat je ook nog wilt observeren heb je toch zeker een Newton nodig met minimaal 200mm opening. Je kan daar alle Messier en een groot aantal NGC objecten mee observeren. Verder is deze Newton redelijk geschikt voor planetary werk.

Bij astrofotografie is de montering eigenlijk het belangrijkste. Het loont om daar wat meer geld in te steken, want je keuze brandpunt/opening wisselt soms nogal, zeker als je begint, weet je niet of je eigenlijk op f=1000 of 2000mm wilt fotograferen of f=500mm.....

Ga -zeker- voordat je iets koopt binnenkort langs bij een starparty in de buurt, zie: http://www.astroforum.nl/showthread....party-s-topics
    En kijk door diverse telescoop/oculair combinaties.

Hou ook ruim geld beschikbaar voor filters, zeker omdat je in een sterk lichtvervuild gebied woont. Ook zal je nog een aantal oculairen nodig hebben.

Je zegt dat je nieuw wilt kopen, ik heb echter zeer veel tweedehands astronomie optiek tweedehands gekocht (telescopen/accessoires) en er nooit een probleem mee gehad. Het is een beetje een andere wereld dan fotografie. Astro optiek heeft ook geen bewegende delen zoals telelenzen/focussystemen, er kan gewoon minder mee loos zijn.
    Kijk hiervoor op www.te-les-koop.nl en op het marktplatz/biete gedeelte van www.astronome.de (Duitsland).

Ga ook een keer kijken bij een astrofotograaf bij je in de buurt, er zitten er een paar dicht bij je in de buurt. Waarvan 1 iets boven Amsterdam (een hele bekende bruidsfotograaf......)

Heb je nog ergens een 7x50 of 10x50 bino liggen (misschien ergens in je familie)? Daar kan je al meteen mee starten (bijvoorbeeld op een donker plekje in de Duinen). Je kan alvast op een makkelijke manier de weg daarboven leren kennen, zonder de stress van omgedraaide beelden etc.
    Download de "binocular" challenge en "novice" challenge van de website van IrishAstronomy, daar kan je al een hoop mee doen, zie:
    http://www.irishastronomy.org/index....id=1&Itemid=53

Vergeet ook niet om over een paar maanden naar de super-gezellige astrofotografiedag te komen. Meestal wordt deze gehouden in Mijdrecht. 1 in het voorjaar en 1 in het najaar.
    Zie hiervoor: http://www.vereniging-astrofotografie.nl/
    Op het astrforum wordt dit wel aangegeven.

Wat je ook kan doen is in het weekend van 23 maart naar het Achterhoekweekend komen. Daarom komen veel astroforummers bij elkaar in een vakantieboerderij. Er komen zowel beginnende als ervaren mensen, dus schroom niet als je net begint. We gaan als het helder is observeren, het hele veld staat dan vol met allerlei telescopen. Ook gaan er een aantal mensen fotograferen.
    Overdag worden speciale Zonnekijkers op de zon gericht, daar kan je dan de zonnevlammen mee zien.
    Zie hiervoor: http://www.astroforum.nl/showthread....2-Aanmeldingen
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

dank je wel eriko voor de snelle reactie,

ik heb een canon eos 5DmkII maar het verwijderen van de ir filter is helaas geen optie ik gebruik de camera voor mijn bedrijf.

in ieder geval heel erg bedankt voor de informatie ik ga even rustig op het net zoeken.

een starparty bezoeken ga i zeker doen heb je misschien over dit onderwerp wat meer informatie voor me bijvoorbeeld data's en locaties?

Nogmaals bedankt

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Veel mensen uit Haarlem gaan naar het Dijksgatbos in de Wieringermeer. Daar is een waarschuwingstopic voor in het Starparties gedeelte.

Verder zit in Overveen volkssterrenwacht Copernicus, waar je eens langs zou kunnen gaan. En binnenkort, eerste weekend van maart, de Landelijke Sterrenkijkdagen.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Aarde eriko's schermafbeelding
    Hier vind je meer over starparty`s: http://www.astroforum.nl/forumdispla...27-Starparty-s

Modificeren is dan inderdaad geen optie. Je zou ook een goedkope 300D body kunnen aanschaffen en die modificeren. Maar sterrenstelsels, bolhopen, clusters zijn sowieso goed te doen met een niet gemodificeerde DSLR. Nevels zoals de adelaarsnevel, lagunenevel etc zijn ook goed te doen.
    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
    The Imaging Source DMK 21AU04.AS

ontzettend bedankt voor de reacties allemaal.

ik heb even zitten rondneuzen op de site van robotics en zag daar een leuk setje staan:
    Sky-Watcher EXPLORER-305 mm F4,9 dualspeed NEQ6PRO goto

726m.jpg

hier de Url: Sky-Watcher EXPLORER-305

zou dit een leuk beginners setje zijn?
    en wat voor accessoires raden jullie aan om er bij aan te schaffen?

Mvg Patrick.

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Als je de sterkste man van de Benelux bent, is dit een leuk beginnerssetje. En als je een leercurve aankan die zo steil is dat je Hillary en Tenzing ver achter je laat op de Mount Everest, is dit wel geschikt.
    Als je uit normaal vlees en bloed bestaat zou ik iets rustiger beginnen
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

ik denk dat ik een goedkoper beginners setje zal kopen om toch bezig te zijn en dan hier lekker voor te gaan sparen bij het beginnerssetje hoef ik ook niet direct foto's te maken maar ik zou wel graag een beginnerssetje willen aanschaffen waar ik ook deepsky mee kan zien

ik zat zelf hier aan the denken: Sky-Watcher 15 cm

is dit iets of kunnen jullie me verwijzen naar een ander setje wat meer geschikt voor mij is

Mvg Patrick

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Patrick Duis' reply zat boordevol verwijzingen, suggesties en antwoorden.
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Regels voor berichten