Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: waarnemen met een hagelnieuwe Polarex 65mm f900 op parallactische montering

Sedna

waarnemen met een hagelnieuwe Polarex 65mm f900 op parallactische montering

Ik ben begin jaren 80 begonnen met serieus waarnemen met een tweedehands 60mm Polarex azimuthaal.
    Gekocht van een hoogbejaarde man voor 400 gulden.
    De eerste keer de maan,Saturnus en Jupiter observeren door een kijker is een mooie ervaring.
    Met deze kijker heb ik ook voor het eerst de poolkappen op mars waargenomen.

Vervolgens kocht ik een Polarex 75mm f1200 en na enige jaren en Polarex 102mm f1500.
    De kwaliteit van deze kijkers ging in die tijd aan mij voorbij omdat ik steeds op zoek was naar iets beters.
    Ik heb door tientallen kijkers mogen kijken en heb denk ik een redelijk beeld wat ik kan verwachten.

Echter de bouw en de optiek van de Polarex is naar mijn mening zo uniek dat ik altijd weer een Polarex wilde hebben.

Ik ben sinds kort de zeer trotse eigenaar van een werkelijk unieke en in nieuwstaat verkerende Polarex 65mm f900 op parallactische
    montering.
    Alleen al het kijken naar deze kijker is al een genot.

De eerste avond was Jupiter het doel.

Ik gebruikte een 31.75mm adapter en een 9mm Orthoscopisch oculair

Het beeld door het oculair was zoals ja mag verwachten van een Polarex; scherp, minieme kleur en verbazend veel detail voor een 65 mm.
    Buiten de bekende wolkenbanden was ook de rode vlek overduidelijk zichtbaar plus vele subtiele details.
    Het gebruik van een 5.5 mm oculair gaf nog steeds een helder beeld.
    De 65 mm komt v.w.b. zichtbaar detail verrasend dicht in de buurt van de 75mm f1200.
    Vergotingen van 163 x werden goed verdragen.

De maan blijft altijd mooi voor een kleine kijker.
    Verrasend hoe scherp het beeld blijft bij 163 x vergroting (5.5mm)
    Ook op de maan was de kleurfout werkelijk miniem.

De kijker zal ongeveer 25 a 30 jaar oud zijn maar staat nog steeds zijn mannetje.
    Het handmatig volgen gaat zonder trillingen en de fijnregeling op de dec.as een uuras. werkt prettig.
    Het houten statief geeft een mooie klassieke indruk

Je kan zeggen dat ik weer terug ben bij af maar voor mij blijft een Polarex uniek.
    Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Titan

Wink

Hoi Bert,

Fijn te horen dat ie bevalt !! ........Misschien kun je een foto plaatsen van de Polarex ? Altijd een genot om door en naar te kijken !!

classicscopes
    " NIHON SEIKO KENKYUSHO Telescopen : SEIKO SCOPE (JAP) - UNITRON (US) - POLAREX (NL,BEL,AUS) - WELTBLICK (DUI) - MERIDIAN (SWE) - POLARIS (US) "

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding
    Goed! Altiijd leuk om te horen dat zo'n kijker gewoon gebruikt wordt! En zie je nou wel dat er echt nog wel liefhebbers in NL rondlopen? Ben benieuwd naar meer waarnemingen, dus hou ons op de hoogte. En inderdaad: een fotootje zou leuk zijn!
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Titan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roel Bekijk bericht
    En zie je nou wel dat er echt nog wel liefhebbers in NL rondlopen?
    @Roel,

Inderdaad ! Maar het zijn er maar weinig hoor............

classicscopes
    " NIHON SEIKO KENKYUSHO Telescopen : SEIKO SCOPE (JAP) - UNITRON (US) - POLAREX (NL,BEL,AUS) - WELTBLICK (DUI) - MERIDIAN (SWE) - POLARIS (US) "

Sedna
    Als het goed is volgen nu de eerste foto s van de Polarex 65mm f900
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)

Sedna Jans's schermafbeelding
    Nou, zo te zien is dat wel een heel gaaf exemplaar. Prachtig, veel succes ermee!

Ik vind zo'n witte Fraunhofer F15 charmant om naar te kijken en om door te kijken. Maar er hoeft van mij niet perse Polarex of Unitron op te staan.
    Hoewel de monteringen van dat merk wel heel erg mooi zijn.
    Equinox 120/900; Vixen 102/1500; Mizar 68/1000; Vixen 60/910
    Dobson OO-200/F6

Io Veenmol's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    de foto's zijn mooi, laat staan de kijkers, mooi hoor deze kwaliteit uit de vorige eeuw.
    Een uitgave van Sky & Telescope van 50 jaar geleden staat vol met advertenties (met foto"s) van deze prachtige kijkers.
    Heb er nooit een gehad: was voor een schooljongen niet te betalen!
    8" Skywatcher Dobsonian. 20-40X100 Astro Binoculair. 15x80 Binoculair

Sedna
    Toen ik door mijn eerste 60 mm Polarex keek was ik onder de indruk van het beeld in het oculair en de unieke bouw.
    B.v de montering van mijn 65mm f900 is speciaal ontworpen voor deze kijker.
    Een Polarex 75mm past niet op deze montering, dit in tegenstelling tot b.v. een EQ 5 waar div kijkers op kunnen.
    Ieder onderdeel van de kijker is uniek en dat maakt hem zo bijzonder.

Het objectief is collimeerbaar en voorzien van een dauwkap met schroefdraad.
    De zoeker heb ik wel vervangen door een 9 x 50; dat werkt wat prettiger.

Ondanks dat het maar 65 mm is, is het een zeer grote kleine kijker waar op geen een onderdeel is bezuinigd.

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zuurmond Bekijk bericht
    Een Polarex 75mm past niet op deze montering, dit in tegenstelling tot b.v. een EQ 5 waar div kijkers op kunnen.
    Volgens mij kun je iedere kijker bevestigen op de Polarexmontering. De buisklem zit gewoon met twee moeren op de montering bevestigd en daar kun je natuurlijk iedere maat buisringen op plaatsen wat je wil. Sommige oudere modellen hebben een buisklem die één geheel is met de montering waardoor je echt alleen 1 soort kijker erop kan plaatsen, maar ik zie op je foto dat het bij dit exemplaar niet het geval is.

Hij ziet er trouwens echt schitterend uit. Hij lijkt echt wel nieuw! Maar ik vind het met origineel chromen zoekertje wel veel mooier dat met deze. (voor Maan en planeten heb je volgens mij aan het originele zoekertje genoeg).

Zat de zonneprojectieset er ook nog bij?
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Sedna
    Uiteraard past een andere kijker op de montering maar de montering is eigenlijk ontworpen voor de 65 mm en de 75 mm heeft ook weer een eigen montering.(dat bedoelde ik eigenlijk)
    De vixen SP montering werd vroeger aangeboden met een 60mm, 80mm,90mm, en 102mm refractor; meerdere kijkers op dezelfde montering.

Op een klein krasje op het statief ziet hij er inderdaad als nieuw uit.
    Zelfs op de assen heb ik geen gebruissporen kunnen vinden.

Regels voor berichten